مایکروسافت که تقریباً نیمی از شرکت OpenAI را دراختیار دارد، درمورد دلیل اخراج سم آلتمن هیچ توضیحی ارائه نداده است. البته غول فناوری اهل ردموند در هیئت‌مدیره‌ی شرکت هوش مصنوعی حضور ندارد؛ شرکتی که مدل زبانی بزرگ آن در رقابت هوش مصنوعی به یکی از محبوب‌ترین‌ها تبدیل شده است.

خروج آلتمن و بروکمن موجی از شوک را در سیلیکون ولی ایجاد کرده است. آلتمن چهره‌ی عمومی OpenAI بود؛‌ استارتاپی که در رقابت بسیار شدید کنونی در حوزه‌ی هوش مصنوعی، جایگاه اول را به‌ خود اختصاص داد.

بروکمن با انتشار پیامی به تیم OpenAI گفت: «من به آنچه همه با هم از زمان شروع به‌ کار در آپارتمان من طی هشت سال ساخته‌ایم، فوق‌العاده افتخار می‌کنم. ما دورانی سخت و عالی را باهم گذراندیم و با وجود همه‌ی موانع، کارهای زیادی انجام دادیم. به‌هرحال براساس خبرهای امروز من استعفا دادم و واقعاً برای همه‌ی شما چیزی جز بهترین‌ها آرزو نمی‌کنم. من به مأموریت ایجاد AGI (هوش مصنوعی عمومی) امن که به‌نفع همه‌ی بشریت است اعتقاد دارم.»

OpenAI اوایل روز جمعه اعلام کرد آلتمن اعتماد هیئت‌مدیره را از دست داده است و دیگر جایی در این شرکت ندارد. هیئت‌مدیره‌ی استارتاپ مذکور پس‌ از بررسی‌های مشورتی به این نتیجه رسید که آلتمن به‌طور مداوم در ارتباطات خود با هیئت‌مدیره صادق نیست و باید اخراج شود، زیرا در چنین شرایطی نمی‌تواند مسئولیت‌هایش را انجام دهد.

خبر اخراج آلتمن درحالی منتشر می‌شود که کمتر از دو هفته از برگزاری اولین کنفرانس توسعه‌دهندگان OpenAI می‌گذرد؛ جایی‌ که او اعلام کرد تعداد کاربران ChatGPT به ۱۰۰ میلیون‌ نفر رسیده است. ساتیا نادلا مدیرعامل مایکروسافت که مهمان اصلی کنفرانس بود، علاقه‌اش را به تیم OpenAI ابراز کرد.

نادلا روز جمعه در بیانیه‌ای گفت: «ما توافق بلندمدتی با OpenAI انجام داده‌ایم و برای ارائه‌ی نوآوری‌های خود به همه‌ی ابزارهای موردنیاز دسترسی کامل داریم. علاوه‌براین ما به شراکت با میرا و تیمش متعهد می‌مانیم و در کنار یکدیگر به ارائه‌ی مزیت‌های معنادار فناوری هوش مصنوعی به جهان ادامه خواهیم داد.»