Stability AI با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد عماد مستقی، بنیان‌گذار و مدیرعامل این استارتاپ، از سِمَت خود کناره‌گیری کرده است.

Stability AI فعلاً جایگزین دائمی برای نقش مدیرعامل ندارد، اما مدیر ارشد عملیاتی و مدیر ارشد فناوری خود یعنی شان‌شان وانگ و کریستین لافورت را به‌عنوان مدیران‌ عامل موقت منصوب کرده است.

Stability AI تعدادی از افراد کلیدی خود را در سه‌ ماه اخیر از دست داده و دلیل استعفای مستقی، دنبال‌کردن هوش مصنوعی غیرمتمرکز عنوان شده است. او با اشاره به ساختار مالکیت استارتاپ‌های برتر هوش مصنوعی مانند OpenAI و Anthropic، اظهار داشت که نمی‌توان «هوش مصنوعی متمرکز» را با یک هوش مصنوعی متمرکز دیگر شکست داد.

مستقی می‌گوید: «ما باید در حوزه‌ی هوش مصنوعی، شفاف‌تر عمل کنیم و مدیریت توزیع‌شده‌تری داشته باشیم… چالش سختی است، اما من فکر می‌کنم که می‌توانیم آن را حل کنیم. متمرکزشدن قدرت در صنعت هوش مصنوعی برای همه‌ی ما بد است. تصمیم گرفتم برای رفع این مشکل از Stability AI کناره‌گیری کنم.»

خروج مستقی از Stability AI درحالی رخ‌ می‌دهد که این استارتاپ از اکتبر ۲۰۲۳ (مهر و آبان ۱۴۰۲) حدود هشت میلیون دلار در ماه در زمینه‌های مختلف هزینه کرده است و چندبار تلاش کرد تا بودجه‌ی جدیدی به ارزش چهار میلیارد دلار جمع‌آوری کند.

مستقی در سال ۲۰۲۳ رشد درآمد را در اولویت قرار نداده بود. او در همان زمان سردرگمی خود را از تمرکز زیاد شرکت‌های هوش مصنوعی بر کسب درآمد ابراز و چندین مثال از جمله MagicLeap ذکر کرد که میلیاردها دلار قبل از درآمدزایی هزینه کردند.