در شبکه های اجتماعی بحث های زیادی وجود دارد که آیا 8 گیگابایت رم کافی است یا خیر. تعدادی از طرفداران اپل با این منطق که «رم مک بوک سرعت بالایی دارد و فناوری تعویض حافظه برای کمک به SSD به عنوان رم در دسترس است» می گویند در بسیاری از برنامه ها 8 گیگابایت رم کافی است. اما باید به چند نکته توجه کنید:

1. داده ها به سادگی بین تراشه و RAM حرکت نمی کنند، که می تواند ظرفیت کم RAM را تنها با نرخ تبادل داده بالا جبران کند. در برخی از برنامه ها، مانند مدل سازی یا کارهای گرافیکی، چندین گیگابایت داده را می توان برای مدت نسبتا طولانی در RAM ذخیره کرد. بیایید بگوییم که سرعت تبادل اطلاعات بین رم و تراشه M3 یا M2 دیگر بهترین نیست و برخی تراشه ها مانند Core Ultra 7 155H سرعت بالاتری را ارائه می دهند.

2. تعویض حافظه یک فناوری جادویی و جدید نیست. سایر سیستم عامل ها مانند ویندوز نیز دارای فناوری مشابهی هستند. اما باید توجه داشت که حافظه swap عمر مفید SSD را کاهش می دهد و سرعت SSD در حد رم نیست که بتواند نقش خود را به طور کامل ایفا کند; برای مثال در مک بوک ایر M3 سرعت تبادل اطلاعات بین رم و تراشه نیز به 102 گیگابایت بر ثانیه می رسد. در حالی که سرعت خواندن و نوشتن SSD مک شاید یک بیستم این عدد باشد.

3. ابزارهای نرم افزاری دائما در حال پیشرفت هستند و نیاز آنها به منابع سخت افزاری از جمله رم نیز روز به روز در حال افزایش است. از سوی دیگر، مصرف کننده نیز مک بوک را برای چندین سال استفاده خریداری می کند. از این رو، به دلیل عدم ارتقاء رم، ممکن است در طول زمان با مشکلاتی مواجه شوید.

جدا از همه صحبت های رم، تعدادی از فروشندگان محلی نیز از این فرصت استفاده می کنند. به عنوان مثال، اپل برای مک بوک ایر با 16 گیگابایت رم و 256 گیگابایت SSD همان مبلغی را که برای 8 | 512 گیگابایت در نظر گرفته شده است; اما در ایران پیکربندی مک بوک با رم بیشتر بسیار گرانتر از پیکربندی آن با SSD بیشتر است.

مک بوک ایر M3; جذاب است و ارزش خاصی ندارد

MacBook Air M3 به هیچ وجه محصول بدی نیست. اما چیزی که خرید این اولترابوک را بی‌معنا می‌سازد، ارزش فوق‌العاده نسخه‌های قبلی آن، به‌ویژه MacBook Air M1 است، به‌ویژه با توجه به تفاوت قیمت قابل توجه آن‌ها.

برای فردی که لپ تاپ ندارد و به دنبال یک اولترابوک جمع و جور و خوش ساخت برای استفاده روزانه و سبک می گردد، مدل پایه مک بوک ایر M1 که در حال حاضر با قیمت 47 تا 48 میلیون تومان به فروش می رسد. یک گزینه بسیار مطلوب؛ دستگاهی با بدنه فلزی یکپارچه، صفحه نمایش باکیفیت، صفحه کلید و ترک پد بسیار خوب، شارژ عالی و عملکرد سریع که تمام نیازهای یک فرد را با استفاده روزانه، روزنامه نگاری یا تولید محتوای سبک برآورده می کند. بدون نیاز به اقدام غیرمنطقی، حدود 25 میلیون تومان بیشتر برای خرید M3 هزینه می شود.