گوشی سامسونگ Z Fold 5 آخرین گوشی معرفی شده از سری گوشی‌های تاشو این کمپانی عظیم کره‌ای است که به شما اجازه می‌دهد هم‌زمان صاحب یک گوشی و یک تبلت در یک دستگاه باشید. این گوشی در آگوست 2023 همزمان با معرفی سری دیگر گوشی‌های تاشو سامسونگ یعنی Galaxy Z flip 5 معرفی گردید. این دو گوشی هر دو به شما توانایی استفاده از قابلیت تا شدن گوشی را ارائه میدهند ولی یکی از آنها که در این بررسی قرار است به آن بپردازیم قابلیت تبدیل شدن به تبلت را دارد. همانطور که متوجه شدید در این مقاله قصد داریم به بررسی گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ از سری گوشی‌های تاشو این غول کره‌ای بپردازیم.

طراحی و خصوصیات ظاهری گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ

تمامی این سری از گوشی‌های تاشو سامسونگ جزو گوشی‌های خاص ویژه‌ای هستند و به همین علت سامسونگ در ساخت آنها حساسیت بیشتری به خرج داده است. گوشی گلکسی زد فولد ۵ سامسونگ از یک فریم فلزی با جنس آلومینیوم و قاب پشتی شیشه مات ساخته شده است؛ البته که در قسمت پشتی این گوشی سامسونگ شاهد وجود یک لولای قوی و نرم هستیم که وظیفه تبدیل این گوشی به تبلت و برعکس را دارد.

البته در ورژن پنجم سری Fold بازطراحی توسط سامسونگ انجام شده است و قسمت لولاها خیلی بهتر از نسل قبلی قرار گرفته است و این بار دو صفحه نمایشی که وظیفه تبدیل شدن به تبلت را دارند به خوبی روی هم می‌نشینند و هیچ درزی را مشاهده نمی‌کنید. این تغییر حتی باعث کاهش وزن و قطر و عدم نفوذ گردوغبار بین دو صفحه تاشونده این گوشی شده است که جای امیدواری دارد.

با اینکه گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ یک گوشی تاشو است ولی از استاندارد IPX8 بهره می‌برد که آن را در مقابل آب تا عمق ۱.۵ متر در مدت زمان ۳۰ دقیقه حفاظت می‌کند. هر دو شیشه رویی و پشتی این گوشی از جنس گوریلا گلس ویکتوس است و برای صفحه داخلش نیز از یک محافظ صفحه جدید که در مقابل خط‌وخش مقاومت بالاتری دارد استفاده شده است.

البته به‌خاطر داشته باشید که این گوشی همچنان ضد گردوغبار نیست و به راحتی در این زمینه، مخصوصا در قسمت لولا، آسیب‌پذیر است. این گوشی با رنگ بندی‌های آبی، طلایی و مشکی روانه بازار شده‌ است که هرکدام از آن یکی زیبا و شیک هستند و چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند.

سنسور اثر انگشت در کنار این گوشی کار شده است و عملکردی پر سرعت را دارد. دسترسی به این سنسور چه در حالت بسته و چه در حالت باز بسیار راحت است که این نیز بسیار نکته مثبتی برای یک گوشی تاشو است.

گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ دارای دو صفحه‌نمایش با پنل Dynamic AMOLED 2X با نرخ به‌روزرسانی ۱۲۰ هرتز است. یک صفحه‌نمایش بیرونی که ۶.۲ اینچ با رزولوشن ۲۲۶۹ در ۸۳۲ و صفحه‌نمایش داخلی 7.6 اینچ با رزولوشن ۲۲۰۷ در ۱۷۶۸ که وظیفه انتقال تصویر را بر عهده دارند. طبق معمول در بالای این گوشی دوربین سلفی در جای خود به صورت خود باقی است و حاشیه تصویر واقعا زیاد است که کمی صفحه‌نمایش بیرونی را کوچک‌تر نشان می‌دهد.

در قسمت پشتی نیز همچنان با سه دوربین طرف هستیم که از همان زبان طراحی قبلی سامسونگ بهره می‌برد و کمی برآمده‌تر است که در بیشتر مواقع باعث ایجاد الاکلنگ شدن گوشی درصورتی‌که روی میز بخواهید با آن کار کنید می‌شود.

صفحه نمایش و صدا

سامسونگ در زمینه صفحه‌نمایش حرفی برای گفتن دارد و می‌توانیم بگوییم که یکی از بهترین تولیدکننده‌های صفحه‌نمایش دنیا در انواع دستگاه‌های دارای نمایشگر است. همچنین باید یادآوری کنیم که این پنل‌های تاشو را اولین‌بار سامسونگ به بازار معرفی کرد و پس از ان شرکت‌های مختلف به سمت گوشی‌های تاشو و استفاده از صفحه نمایش تاشو رو آوردند.

در گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ نیز همین داستان ادامه دارد و صفحه نمایشی شفاف، روشن و با جزئیات را در هر دو پنل مشاهده می‌کنیم .

گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ دارای دو نمایشگر با کیفیت بالا و صدایی شفاف و قدرتمند است. نمایشگر اصلی ۷.۶ اینچی این گوشی از نوع Foldable Dynamic AMOLED 2X است که رزولوشن ۲۲۰۸ در ۱۷۶۸ پیکسل و رفرش ریت تا ۱۲۰ هرتز را پشتیبانی می‌کند. این نمایشگر همچنین از قلم S Pen پشتیبانی می‌کند که به کاربران امکان نوشتن، طراحی و کنترل بهتر را می‌دهد. نمایشگر ۶.۲ اینچی این گوشی از نوع Dynamic AMOLED 2X است که رزولوشن ۸۳۲ در ۲۲۶۸ پیکسل و رفرش ریت 120 هرتز را پشتیبانی می‌کند و در حالت بسته گوشی را به یک گوشی معمولی تبدیل می‌کند. در کنار اینها این صفحه‌نمایش از HDR10+ پشتیبانی می‌کند که می‌تواند به شما در دیدن مدیا خیلی کمک کند. یکی از چیزهایی که می‌تواند شما را به سمت این گوشی‌های تاشو ببرد استفاده هم‌زمان از دو برنامه در یک صفحه‌نمایش است که این بار به صورت مجزا و خوب در کنار هم نمایش داده می‌شوند. به طور مثال شما می‌توانید در قسمتی از صفحه نمایش ویدیو یوتیوب را ببینید و در قسمت دیگر متنی را تایپ کنید که این خودش به تنهایی خیلی جذاب و کارآمد است.

اسپیکرهای استریوی گوشی از تکنولوژی Dolby Atmos پشتیبانی می‌کنند که صدایی فراگیر و غنی را به کاربران می‌رسانند. این اسپیکرها برای تماشای فیلم، بازی، موسیقی و مکالمه مناسب هستند. همچنین با‌وجوداینکه این گوشی بسیار  بزرگتر و قطورتر از گوشی‌های دیگر است شما از داشتن پورت ۳.۵ میلیمتری هدفون محروم هستید که با پیشرفت تکنولوژی کم‌کم این هدفون‌ها جای خود را به هدفون‌های بی‌سیم و بلوتوث می‌دهند و شما می‌توانید برای گوش‌دادن به موسیقی موردعلاقه خود از این طریق اقدام کنید.

در آخر بگوییم که این گوشی از قلم هوشمند سامسونگ پشتیبانی می‌کند و شما می‌توانید به راحتی از آن در کارهای اداری و حتی طراحی استفاده کنید. به نظر ما استفاده از قلم S Pen در این گوشی بسیار لذت‌بخش‌تر از پرچم‌دار فعلی سامسونگ، گلکسی اس ۲۳ الترا است. نکته منفی این قابلیت را می‌توانیم به نبود جا برای قرارگیری این قلم ذکر کنیم و امکان گم شدن این قلم بسیار زیادتر از قبل می‌شود.

دوربین گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ

در قسمت دوربین همان چیزی را که در سری‌های پرچم‌دار سامسونگ مثل گلکسی S23 مشاهده می‌کنید، اینجا نیز وجود دارند. عکس برداری واقعا فوق‌العاده است و هیچ نقصی را در دوربین‌های پشتی مشاهده نمی‌کنید. البته باید یادآوری کنیم این گوشی از ۵ دوربین استفاده می‌کند که ترکیب آنها ۳ دوربین در پشت، یک دوربین بر روی صفحه نمایش بیرونی و یک دوربین زیر صفحه نمایش داخلی است. که در زیر به صورت مفصل در مورد آنها توضیح می‌دهیم.

این گوشی در بخش دوربین عقب از یک دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی با f/1.8 و اندازه پیکسل ۱ میکرومتری، یک دوربین فوق‌عریض ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.2 و اندازه پیکسل ۱.۱۲ میکرومتری و یک دوربین تله‌فوتوی ۱۰ مگاپیکسلی با f/2.4، اندازه پیکسل ۱.۰ میکرومتری و زوم اپتیکال ۳ برابری استفاده می‌کند12. این دوربین‌ها می‌توانند عکس و فیلم با رزولوشن بالا و ویژگی‌های متنوع بگیرند. برای مثال، دوربین اصلی از فناوری Dual Pixel PDAF برای فوکوس خودکار، OIS برای جلوگیری از لرزش، HDR برای بهبود رنگ‌ها و نوردهی و فیلم‌برداری 8K با ۲۴ فریم بر ثانیه پشتیبانی می‌کند. دوربین سلفی قرار گرفته در نمایشگر بیرونی ۱۰ مگاپیکسلی است و زیر نمایشگر اصلی نیز یک دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی تعبیه شده است. دوربین ۴ مگاپیکسلی زیر نمایشگر اصلی را نمی‌توانیم کارآمد بدانیم و بیشتر برای مواقعی که واقعا مجبور به استفاده از آن هستید به کار می‌آید و کیفیت خوبی را به شما ارائه نمی‌کند. ولی ما به شما پیشنهاد می‌کنیم اگر قصد سلفی گرفتن دارید و با محتوا صفحه نمایش کاری ندارید، از دوربین‌های پشتی با استفاده از نمایشگر بیرونی سلفی‌های بی نظیری را از خودتان ثبت کنید و اصلا نگران هیچ چیزی نباشید.

در کل “گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ” یک گوشی مناسب برای عکاسی و فیلم‌برداری نیز می‌تواند باشد و شما میتوانید در شرایط نوری مناسب عکس‌های بینظیری را ثبت کنید.

پردازنده، رم و حافظه گوشی Galaxy Z Fold 5 سامسونگ

در قسمت پردازنده نیز سامسونگ برای این گوشی خود کم نذاشته است و در این گوشی نیز مثل دیگر پرچم‌داران خود از پردازنده قدرتمند شرکت کوالکام، اسنپدراگون ۸ نسل ۲ استفاده کرده است. پردازنده‌ای که در بنچمارک‌های مختلف حرفی برای گفتن دارد و از نظر عملکرد نتایجی فوق‌العاده را از خود به جاگذاشته است. پس شما می‌توانید با وجود این پردازنده به راحتی سنگین‌ترین بازی‌ها نظیر کال آف دیوتی، آسفالت و… را با بهترین کیفیت و بالاترین رزولوشن اجرا کنید.

در کنار اینها با توجه به وجود نمایشگر بزرگ‌تر و حالت تبلتی این گوشی تاشو سامسونگ می‌توانید از قابلیت چند کاره یا MultiTasking سامسونگ که مخصوص این گوشی طراحی شده است به راحتی استفاده کنید. به طور مثال شما می‌توانید صفحه این نمایشگر را به سه بخش مجزا تبدیل کنید؛ در یکی از آنها یک ویدیو یوتیوب ببینید، در دیگری در حال ارسال ایمیل و در قسمت سوم در حال خواندن مقاله‌ای را در وب باشید. این اتفاق خیلی راحت با وجود نوار مولتی‌تسکینگ در پایین صفحه قابل کنترل است و تجربه‌ای جالب را به شما ارائه می‌دهد.

در قسمت رم و حافظه این گوشی شاهد ترکیب‌های حداقل حافظه ۲۵۶ گیگابایت الی ۱ ترابایت حافظه داخلی هستیم که در تمامی آنها مقدار رم ۱۲ گیگابایت است که واقعا کارآمد و کافی است و شما می‌توانید از این بابت خیالتان آسوده باشد.

باتری

در قسمت باتری این‌بار سامسونگ بسیار بد عمل کرده است و برای این گوشی که از ۲ نمایشگر که یکی از آن یکی بزرگ‌تر است، از یک باتری 4400 میلی آمپری استفاده کرده است که واقعا بسیار کم است و شما همیشه نیاز به یک شارژر برای شارژ کردن گوشی خود دارید. این امر واقعا یک نقطه ضعف بزرگ در این گوشی است که به چشم می‌آید و نمی‌شود سرسری از آن عبور کرد چرا که پردازنده قدرتمند و صفحه نمایش بزرگ‌تر درصد استفاده از باتری را بسیار افزایش می‌دهند ولی در عین حال با این که این گوشی یک گوشی پریمیوم است، شما از باتری با حجم کمتر نسبت به میان‌رده ای مثل گوشی Galaxy A54 سامسونگ بهره‌مند هستید.

جمع‌بندی

فلسفه وجودی این گوشی تاشو هنوز نیز مشخص نشده است و بیشتر به کار کسانی می‌آید که می‌خواهند یک گوشی خاص در دستان خود داشته باشند تا یک گوشی کارآمد. اگر بخواهیم در مورد وجود نمایشگر اصلی صحبت کنیم؛ با آن که این نمایشگر بزرگ و با کیفیت است؛ ولی باید به خاطر داشته باشیم، اگر بخواهیم برای دیدن ویدیو که اصلی‌ترین کاری است که شما از یک نمایشگر بزرگ‌تر می‌خواهید انجام دهید، نسبت این صفحه نمایش کاملا بد است و دقیقا نصف این نمایشگر به کار نمی‌اید. چرا که در صورت باز شدن به یک مربع تبدیل می‌شود و تمامی ویدیو‌ها به صورت مستطیل قابل پخش هستند.

اگر بخواهید از قابلیت مولتی تسک نیز استفاده کنید، نمی‌توانید به آن صورتی که در تبلت‌ها و حتی لپ تاپ‌ها وجود دارند استفاده کنید. در ضمن توجیه ندارد که شما به اندازه یک لپ تاپ میان رده یا یک تبلت نسبتا خوب بازار هزینه کنید ولی ۱۰ درصد از کارایی آنها را در گوشی خود داشته باشید. شاید خیلی‌ها به وجود Dex سامسونگ دلخوش کرده باشند؛ باید در اینجا اشاره کنیم که تمامی گوشی‌های پرچمدار از این قابلیت استفاده می‌کنند و باز هم توجیهی برای پرداخت هزینه بیشتر برای صفحه بزرگتر و انتقال تصویر بر رو یک مانیتور دیگر با استفاده از سیستم Dex ندارد.

در کنار اینها هنوز سامسونگ در قسمت تاشو نمایشگر نتوانسته است به ثبات برسد و شما در وسط نمایشگر یک خط و انحنا را حس می‌کنید که حس کاربری قشنگی را به شما نمی‌دهد. همچنین در مرور زمان ممکن است در همان قسمت دچار مشکل شود و صفحه محافظ از صفحه گوشی جدا شود و حباب یا گردوخاک را در وسط صفحه نمایشگر مشاهده کنید.

اینها را نگفتیم که بخواهیم این گوشی را از جایگاه خودش پایین بکشیم، ولی هنوز این نسل از گوشی‌ها نیاز به به‌روزرسانی‌ها و تغییرات بی‌شماری هستند و اصلا قابل قیاس با پرچم‌دار سامسونگ یعنی گوشی Galaxy S23 Ultra که از پختگی و اصالتی بی‌نظیر بهره می‌برد.

پس اینجا یک سوال پیش می آید که این گوشی برای چه کسی مناسب است؟

جواب این سؤال را به شما می‌سپاریم؛ اگر از کسانی هستید که تجربه خرید این گوشی را داشته‌اید یا در بین آشنایان شما کسی این گوشی را دارد، دوست داریم تجربه شما را در استفاده از این گوشی را با ما به اشتراک بگذارید.