لنوو به تازگی ایستگاه کاری جدید خود را با نام Thinkpad P1 نسل هفتم معرفی کرده است که قدرت پردازشی و گرافیکی قابل قبولی را به همراه حافظه پرسرعت برای محاسبات، طراحی، مهندسی و حتی بازی ارائه می کند. این لپ تاپ همچنین مجهز به آخرین نسل پردازنده های اینتل است.

مشخصات و ویژگی های لپ تاپ Thinkpad P1 7th Gen

لنوو ادعا می‌کند که لپ‌تاپ Thinkpad P1 اولین ایستگاه کاری هوش مصنوعی این شرکت است که از پردازنده‌های سری Core Ultra vPro استفاده می‌کند. قدرتمندترین پیکربندی این محصول با پردازنده Intel Core Ultra 9 است که 16 هسته واقعی به همراه 22 رشته با حداکثر فرکانس کاری 5.1 گیگاهرتز و 24 مگابایت حافظه کش هوشمند را ارائه می دهد. تراشه مذکور همچنین دارای یک واحد گرافیکی گسسته Xe-LPG از سری Intel Arc است که 8 هسته دیگر را در خود جای داده است. البته همانطور که انتظار می رفت لنوو یک کارت گرافیک Nvidia RTX 3000 Ada با 4608 هسته CUDA و 8 گیگابایت حافظه GDDR6 نصب کرد تا ایستگاه کاری جدید از نظر طراحی و گرافیک از قدرت کافی برخوردار باشد.

صفحه نمایش Thinkpad P1 نسل هفتم مجهز به پنل 16 اینچی با نسبت تصویر 16:10 و نسبت تصویر به بدنه 92 درصد است. حداکثر ضخامت دستگاه 17.05 میلی متر است. قسمت بالایی بدنه کاملاً آلومینیومی است که باعث سبک‌تر شدن لپ‌تاپ می‌شود. به گفته لنوو، کارت گرافیک انویدیا قادر است قدرت 330 TOP را تامین کند و 11 واحد دیگر توسط Graphics Arc متصل به پردازنده اینتل به آن اضافه می شود. به همین دلیل است که لنوو ادعا می کند که محصول جدید آنها عملکرد بی نظیری در مسائل مربوط به هوش مصنوعی از خود نشان خواهد داد.

حافظه رم استفاده شده در Thinkpad P1 Generation 7 از نوع LPCAMM2 با سرعت 7467 مگاترانسفر در ثانیه است که در ترکیب با پردازنده اینتل می تواند عملکردی بی نظیر را ارائه دهد. این نوع رم به صورت تک ماژول قادر به ارائه حداکثر حجم 64 گیگابایت، حجم آن 64 درصد و مصرف انرژی 61 درصد کمتر از رم های معمولی DDR5 برای لپ تاپ ها می باشد. پشتیبانی از پهنای باند بالاتر و سیستم دو کاناله به شکل ماژول، این نوع حافظه را به گزینه ای مطلوب برای ایستگاه های کاری تبدیل کرده است. از دیگر ویژگی های دستگاه می توان به 2 پورت M.2 برای افزایش حافظه داخلی و سیستم خنک کننده متشکل از دو فن مستقل اشاره کرد. ارزان ترین پیکربندی این لپ تاپ جدید لنوو با برچسب قیمت 2619 دلار عرضه می شود.