حذف اپلیکیشن های ایرانی از گوگل پلی تقریباً به یک امر عادی تبدیل شده است و این بار قرعه کشی «دیوار» نام دارد. این حذف بر اساس اعلام این شرکت به دلیل تحریم صورت گرفته است.

به گزارش دیجیاتو و به نقل از روابط عمومی دیوار، اپلیکیشن دیوار از عصر روز سه شنبه 2 خرداد ماه به دلیل تحریم ها از گوگل پلی (اپ استور رسمی گوگل) حذف شده است. در ایمیلی که گوگل به دیوار ارسال کرد، اعلام شد که این اقدام در رابطه با ماده 16.5 «توافقنامه توسعه‌دهنده» که مربوط به تحریم‌های اعمال‌شده توسط دولت آمریکا است، صورت گرفته است.

این شرکت در ادامه اطلاعیه خود تاکید کرد که تمام تلاش خود را با استفاده از ابزارهای قانونی موجود برای رفع این مشکل انجام می دهد تا اپلیکیشن دیوار دوباره به گوگل پلی بازگردد.

به گفته آنها، حذف اپلیکیشن رسمی Dewar از گوگل پلی ممکن است با سوء استفاده از عنوان و برند Dewar در فروشگاه رسمی گوگل و نقض حقوق کاربران باعث گسترش بدافزار شود. از این رو روابط عمومی دوار از کاربران فضای مجازی خواسته است تا از طریق صفحه دانلود Dewar از نحوه نصب و آپدیت اپلیکیشن تا رفع این مشکل مطلع شوند.

مدت‌هاست که تحریم‌ها بر کسب‌وکارهای آنلاین ایرانی تأثیر گذاشته است و هر از چند گاهی شاهد حذف چندین اپلیکیشن ایرانی از Google Play به صورت همزمان هستیم. در تابستان 1400 اپلیکیشن های آپارات، فیلمو، بلد و طاقچه از گوگل پلی حذف شدند و برخی اپلیکیشن های دیگر مانند علی بابا نیز مدت ها دچار همین مشکل بودند.

در تابستان 1401، اپلیکیشن های Shipur، Shipur Plus و Alunk از گوگل پلی حذف شدند. دیوار در همین رابطه با انتشار پیامی اعلام کرد که برای حمایت از ترامپ تصمیم گرفته اند اپلیکیشن خود را موقتا در گوگل پلی نمایش ندهند. تصمیمی که البته یک روز بعد و به درخواست ترامپ لغو شد.

لازم به ذکر است که گوگل پلی از مهرماه سال گذشته در ایران مسدود شده است و این پلتفرم اهمیت چندانی برای نهادهای تصمیم گیری در ایران ندارد.

در ماه های اخیر با وجود موافقت وزارت ارتباطات برای رفع فیلتر این فروشگاه اندرویدی، تغییری در وضعیت مسدودسازی آن ایجاد نشده است. فیلتری که بسیاری از کارشناسان معتقدند خطر انتشار بدافزار و نصب نرم افزار از کانال های غیر رسمی را افزایش داده است که امنیت دستگاه ها و حریم خصوصی کاربران ایرانی را به شدت تهدید می کند.