سلسله حذف اپلیکیشن های ایرانی از گوگل پلی ادامه دارد. دیجی کالا، دیوار، اپ و تپسی اپلیکیشن هایی هستند که در روزهای اخیر به طور همزمان از گوگل پلی حذف شده اند و دلیل این امر تحریم هاست. کاربران این برنامه ها گیج شده بودند. جایگزینی اپلیکیشن های جعلی در بازار اندروید گوگل نگران کننده ترین اتفاقی است که هم برای مصرف کننده و هم برای کسب و کار مشکل ایجاد می کند.

حذف ناگهانی به دلیل اعمال تحریم ها علیه ایران پیش از این اتفاق افتاده است اما این بار روند حذف با موارد قبلی متفاوت است و این شرکت ها بیش از گذشته نگران شرایط کاربران خود هستند. این اقدام در ارتباط با ماده 16.5 توافقنامه توسعه دهنده و مربوط به تحریم های اعمال شده توسط دولت ایالات متحده است.

کاربران و برنامه هایی که دیگر وجود ندارند

“فرزانه هاشمی” مدیر بازاریابی موبایلی دیجی کالا درباره حذف اپلیکیشن دیجی کالا از گوگل پلی گفت: حذف اپلیکیشن دیجی کالا این بار با موارد قبلی متفاوت است. قبلاً برنامه از کار می افتاد و پس از مذاکره یا تغییر در برنامه دوباره بالا می رفت. این بار به دلیل تغییر نام پکیج با شرایط بسیار متفاوتی مواجه هستیم.

به گفته هاشمی، با تغییر نام بسته، مشکلات نصب و آپدیت برای کاربران جدی‌تر می‌شود.

وی با اشاره به وضعیت کاربرانی که در حال حاضر از اپلیکیشن دیجی کالا با نام بسته قبلی استفاده می کنند، گفت: این کاربران به دلیل ظاهر شدن اپلیکیشن دیگری دچار سردرگمی می شوند. همچنین در دریافت آپدیت ها و امکانات فنی دچار مشکل خواهند شد.

هاشمی همچنین به از دست دادن کاربران در این موارد اشاره کرد و گفت: یکی از مشکلات جدی در روند حذف اپلیکیشن ها، ورود اپلیکیشن های جعلی به بازار و حواشی ناشی از نصب اپلیکیشن ها است. اگر کاربر تیزبین نباشد، متوجه اپلیکیشن جعلی نمی شود و تجربه ناخوشایندی که هنگام استفاده از اپلیکیشن جعلی دارد، روی تجربه کاربری او تاثیر منفی می گذارد.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه فعلی دیجی کالا برای مقابله با این موضوع چیست و آیا از ارتباط خود با گوگل استفاده خواهد کرد یا خیر، گفت: وضعیت اکنون نسبت به موارد قبلی بسیار متفاوت است. تیم حقوقی تیم دیجی کالا پیگیر حقوقی و قانونی است تا در اسرع وقت موضوع را حل و فصل کند.»

هاشمی همچنین در پاسخ به اینکه آیا مسئولان و مسئولان دولتی به این موضوع پاسخ داده اند و آیا دیجی کالا این موضوعات را از آنها پیگیری کرده است یا خیر، گفت: این موضوع باید در کمترین زمان ممکن حل شود، بنابراین باید این روند را دنبال کنیم. در سریع ترین زمان ممکن بنابراین، ما نمی‌توانیم منتظر فرآیندهای بلندمدت دولتی باشیم.»

خطر اپلیکیشن های جعلی برای کاربران

«آرمان فرج زاده» مدیرعامل اپ نیز پس از حذف اپلیکیشن این پلتفرم از گوگل پلی به دیجیاتو گفت: پس از حذف اپلیکیشن از گوگل پلی، اپلیکیشن جعلی دیگری به جای اپلیکیشن در گوگل پلی ارائه شد که تا کنون 5 هزار نفر آن را نصب کرده اند.

فرج زاده حذف اپلیکیشن از گوگل پلی به دلیل تحریم ها را تایید کرد و گفت: ایمیلی مشابه ایمیل دریافتی از سایر پلتفرم ها نیز در اپلیکیشن برای ما ارسال شده است.

به گفته فرج زاده، این اپلیکیشن 24 مگابایتی تنها با داده های اپلیکیشن است و منجر به گمراهی کاربران شده است.

وی با تاکید بر اینکه تیم حقوقی موضوع را رصد می کند، گفت: در حال حاضر تنها راه حل موجود برای جلوگیری از عواقب این موضوع اطلاع رسانی به مردم است.

فرج زاده در پاسخ به این سوال که اپ چگونه مسیر و مراحل بعدی بازگشت اپلیکیشن ها به گوگل پلی را اصلاح می کند، گفت: بخشی از این پیگیری به صورت مکتوب و از طریق یک شرکت خارجی و بخشی دیگر با کمک ارتباطات موجود با ایرانیان خارج از کشور.”

به گفته وی، پیگیری های رسمی در حال انجام است، اما هنوز هیچ پیگیری در خصوص ارتباط با ایرانیان حاضر در گوگل صورت نگرفته است.

فرج زاده همچنین با بیان اینکه آیا نهادها و مراجع دولتی این موضوع را پیگیری کرده اند یا خیر، گفت: همه چیز خیلی سریع اتفاق افتاد، بنابراین لازم است تا میزان حادثه بررسی شود. قبلا حذف شده است و ممکن است بتواند در این فرآیند به ما کمک کند. با این حال، تا به امروز هیچ توافقی حاصل نشده است.»

این اولین باری نیست که اپلیکیشن های ایرانی به دلیل مسائل مربوط به تحریم ها از گوگل پلی حذف می شوند. این فرآیند همیشه با مشکلات بزرگی همراه بوده است و سردرگمی کاربران اولین مشکل کاربران است. اکنون انتشار اپلیکیشن های جعلی و استفاده از این اپلیکیشن ها توسط کاربران این نگرانی را افزایش داده است. حال باید دید نهادهای مسئول چگونه با این وضعیت برخورد خواهند کرد و چابکی بخش خصوصی را دنبال خواهند کرد یا خیر.