وقتی که اسم تابستان را می‌شنویم ناخودآگاه به یاد تعطیلات و خاطرات خوش این فصل می‌افتیم. بی شک یکی از دلایلی که تابستان و گرمای آن را به خاطرات خوشی برای ما تبدیل می‌کند، بازی کردن است. از بین تمام بازی‌های که وجود دارد، بازی‌های ویدویی برای بسیاری از ماها لذت‌بخش و جایگاه ویژه‌ای دارد. کنسول‌ بازی یکی از بهترین راه‌های تجربه بازی‌های ویدیویی از قدیم تا الان بوده است. اگر شمایی که دارید این مقاله رو میخونید در دهه 40 یا 50 زندگی خودتون باشید حتما میکرو، آتاری و سگا رو یادتون هست و اگر در دهه 30 و 20 و 10 زندگی خودتون باشید با پلی استیشن، ایکس باکس، نینتندو خاطرات بسیار زیادی دارید.

باید قبول کنیم که بازی‌های ویدویی تبدیل به یک صنعت پردرآمد شده و به خاطر همین موضوع تنوع گسترده زیادی از انواع کنسول‌های بازی به وجود آمده است. حالا وقتی شما میخواهید یک کنسول بازی بخرید، با انواع مدل‌ها مواجه می شوید که این قضیه برای بسیاری از شماها تبدیل به یک چالش بزرگ و سخت شده است.

حالا ما در این مقاله با یک نگاه متفاوت بهترین کنسول‌های بازی موجود در ایران را بررسی کرده و به شما کمک می‌کنیم تا بر اساس نیاز و سلیقه خودتون بهترین گزینه را انتخاب کنید. پس توصیه می‌کنیم این مقاله را تا آخر بخوانید. 

انواع کنسول های بازی

کنسول‌های بازی به دو مدل رومیزی یا خانگی و دستی تقسیم می‌شوند. حالا اگه شما علاقه به بازی کردن روی تلویزیون و یا صفحه مانیتور بزرگ دارید کنسول‌های رومیزی یا خانگی را به شما پیشنهاد میدهیم مثل پلی استیشن  5، ایکس باکس و همین طور برخی از مدل های نینتندو سوئیچ مثل نینتندو وی یو و نینتندو وی. اما اگه از آن دست آدمهایی هستید که دوست دارید همیشه و همه جا در حال بازی با کیفیت خیلی خوب باشید میتوانید از نوع کنسول‌های دستی بخرید. منظور ما از همه جا یعنی همه مکان ها، تو ماشین، مترو، مهمونی، پاساژ و خیلی جاهای دیگه حتی داخل سرویس بهداشتی. کنسول‌های دستی معروف شامل نینتندو سوییچ و استیم دک هستند. 

شاید بین شماهای که دارید این مقاله را میخوانید هنوز افرادی هستند که به کنسول‌های قدیمی مثل سگا علاقه مند باشند، ما در مقاله های بعدی درباره این کنسول های بازی به طور مفصل صحبت خواهیم کرد.

25,500,000 تومان

27,639,000 تومان

27,099,000 تومان

19,097,000 تومان

5,500,000 تومان

5,000,000 تومان

25,550,000 تومان

5,800,000 تومان

12,850,000 تومان

10,750,000 تومان

قبل از اینکه بخواهیم درباره کنسول‌های بازی با شما صحبت کنیم، چند نکته ای را باید قبلش با شما در میان بذاریم.

اگر تا به حال با کنسول، بازی کرده باشید حتما با ما موافق هستید که بازی کردن با کنسول چقدر عالی و لذت بخش است، پس نکته اول و مهم در انتخاب یک کنسول، بازی‌های مربوط به آن است. بازی های به دو دسته مشترک بین همه کنسول‌ها و مخصوص کنسول تقسیم می شوند. شرکت‌های سازنده کنسول بازی برای فروش بیشتر بعضی از بازی‌ها را به صورت انحصاری برای کنسول خودشان تولید میکنند که میتوانیم به بازی معروف The last of Us برای پلی استیشن و بازی  Microsoft Flight Simulator برای کنسول ایکس باکس اشاره کنیم.

نکته دوم که خیلی در انتخاب شما تاثیرگذار است بودجه‌ای که برای خرید کنسول بازی در نظر دارید. اول باید حدود بودجه خودتون رو مشخص کنید و بعد سراغ انتخاب کنسول بازی باشید.

خوب حالا بعد از گفتن توضیحات اولیه و نکات مهم بریم سراغ بررسی انواع کنسول‌های موجود در بازار ایران.

پلی‌استیشن ۵ (PS5) معمولی بهتر است یا اسلیم؟

پلی استیشن یکی از محبوب‌ترین کنسول های بازی در دنیا است، الان از هر پدربزرگ و مادربزرگی هم بپرسید کدام کنسول بازی رو میشناسند، در جواب شما بیشتر آنها اسم پلی استیشن یا پی اس (PS) را می‌گویند. آخرین مدلی که از این کنسول بازی توسط شرکت سونی تولید شده پلی استیشن 5 یا PS5 است. از این کنسول بازی دو نوع معمولی و اسلیم در بازار ایران وجود دارد. حالا این دو تا چه تفاوتی با هم دارند در ادامه مقاله به شما به طور کامل توضیح میدهیم.

تفاوت اصلی این دو مدل در وزن و قابلیت دیسک خوری آنها است. اگر شما جزو افرادی هستید که کنسول بازی را در هر مهمونی و مسافرتی که می‌روید با خودتان حمل می‌کنید حتما پلی استیشن 5 اسلیم را بخرید، ولی اگر روی پلی استیشن مثل مادر و پدری که روی بچه خودش غیرت دارد هستید و هیچ کجا به غیر اتاق خواب خودتون نمی‌برید، حتما پلی استیشن 5 را خریداری کنید، چون سنگین بودنش را به راحتی می‌توانید بهانه کنید که همراه خودتان به مهمونی نبرید.

تفاوت دوم مربوط به بازی می‌شود، اگر شما حوصله خرید و فروش بازی را دارید و حاضرید برای بازی پول پرداخت کنید، با خیال راحت پلی استیشن 5 را خریداری کنید، ولی اگر حوصله این کارا را ندارید خوب چه کاری هست، پلی استیشن اسلیم بخرید که میتوانید براش اکانت هم بخرید، البته این را هم بگوییم که برای پلی استیشن 5 معمولی هم میتوانید اکانت بخرید.

دلایل خریدن پلی استیشن 5

اگر بخوایم خیلی تخصصی‌تر به این دوتا کنسول بازی نگاه کنیم و مقایسشون کنیم باید بگوییم که پلی‌ استیشن ۵ با پردازنده گرافیکی AMD RDNA 2 و رزولوشن ۴K میتواند خیلی انتخاب مناسب‌تری نسبت به PS اسلیم باشد. تازه اگر شما هم جزو کسانی هستید که خیلی حال و حوصله منتظر ماندن جهت لود شدن بازی‌ها باشید قطعا پلی‌استیشن ۵ عالیه، چون یک حافظه SSD دارد که قطعا زمان بارگذاری بازی رو هم کاهش میدهد و دیگر نیازی نیست کلی ساعت منتظر باشید تا بازی شما لود شود.

اگر شما یک گیمر حرفه‌ای باشید یا حتی برای اوقات فراغت بازی می‌کنید قطعا یک دسته بازی دوال سنس می‌تواند شما را غرق بازی کند و به دلیل ویژگی‌های منحصر به فردی مثل بازخورد هپتیک و ماشه‌های تطبیقی می‌توانیک  بهتون قول بدهیم  که از خرید خودتان اصلا پشیمان نخواهید شد.

دلایل نخریدن پلی استیشن 5

مگر می‌شود پلی استیشن معایب داشته باشد. حالا دور از شوخی یکی از مهم ترین معایبی که پلی استیشن دارد قیمت بالای خرید بازی و اکانت‌های این کنسول بازی است. 

بازی های انحصاری پلی استیشن 5 معمولی و پلی استیشن 5 اسلیم 

برای اینکه تصمیم گیری برای شما راحت شود ما اینجا بازی هایی که پلی استیشن 5 پشتیبانی می‌کند را آوردیم: 

Horizon Forbidden West: یک بازی اکشن و ماجراجویی که بسیار هیجان انگیز است.

Ratchet & Clank: Rift Apart: این بازی اکشن و ماجراجویی با گرافیک شگفت انگیز و داستان جذابی که دارد، شما را وارد دنیای از هیجان خواهد کرد.

God of War Ragnarok: در این فصل جدید از سری God of War، به همراه کراتوس و پسرش، آتریوس، به داستانهای اسطوره‌ای و مبارزات خدایان می پیوندید.

Gran Turismo 7: با گرافیک زیبا و تجربه ریسینگ شگفت‌ انگیزش وارد رقابت‌‌های خیره‌ کننده و ماشین‌‌های طراحی شده با جزئیات عالی خواهی شد.

Spider-Man: Miles Morales: در نقش مایلز مورالس، میتوانید شهر را از جنایتکاران نجات بدهید و قهرمان جدید شهر، نیویورک، بشوید.

این بازی‌ها فقط چند نمونه از بازیهای جذاب PS5 هستند. با این کنسول، همیشه بازی‌های جدید و هیجان‌ انگیزی برای تجربه کردن دارید.

هنگام خرید پلی استیشن 5 و اسلیم به چه مواردی دقت کنیم؟

حالا اگر شما هم جزو افرادی هستید که می‌خواهید پلی استیشن 5 بخرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما قبل از خرید به یک سری نکاتی که در ادامه آوردیم توجه کنید: 

مورد اول این که مشخص کنید میخواهید کدام سری از پلی استیشن‌های 5 رو بخرید. اگر قصد خرید پلی استیشن 5 معمولی را داشت باشید باید به این موضوع توجه کنید که این مدل دیسک بلوری دارد و می توانید دیسک‌های فیزیکی بازی را هم بخرید. حالا در مقابل پلی استیشن 5 اسلیم چون یک نسخه کوچک‌تر و باریک‌تری از کنسول اصلی هست برخی از ویژگی‌ها و همین طور پورت‌ها هم حذف شده است. بازی‌های پلی استیشن خودش یک بحث مفصل دارد ولی این موضوع را در نظر بگیرید که اگر دارید یکی از پلی استیشن‌های سری 5 را می‌خرید آیا بازی‌هایی که بهش علاقه دارید و می‌توانید اجرا کنید یا نه؟!

حتما قبل از اینکه یکی از مدل‌های پلی‌استیشن را بخرید، مطمئن شوید تلویزیون یا مانیتور شما از رزولوشن 4K پشتیبانی می کند. مورد آخر وجود لوازم جانبی که مثل هدست، گیم پد اضافی و …. است.

پلی استیشن 4 ( PS4) یک کنسول بازی دوست داشتنی 

با اینکه خیلی فاصله زمانی بین کنسول بازی پلی استیشن 4 و 5 حدود 7 سال است، ولی هنوز می‌تواند یکی از گزینه‌های خیلی مناسب برای خرید باشد. این کنسول بازی با وزن 210 گرم به بازار عرضه شده و می توانید از دی وی دی هم برای پخش بازی استفاده کنید. این کنسول بازی یک خوبی که دارد این که از بازی های سه بعدی هم پشتیبانی می‌کند و یک ویژگی خاص توی این کنسول بازی به حساب میاد. این سری از پلی استیشن‌ها با سه تا مدل اسلیم و معمولی و فت به بازار آمدن و شما می‌توانید با توجه به ابعاد و وزن و همچنین نوع کارکردشان کنسول بازی مورد نظرتون را بخرید.

بازی های انحصاری پلی استیشن 4

پلی استیشن 4 یک دنیایی از بازی های فوق‌ العاده داره که میتوانید با آنها ساعت‌‌ها سرگرم شوید. اینجا چند تا از بازی‌ های دوست‌ داشتنی PS4 رو برایتان معرفی می کنیم:

The Last of Us Part II: اگه دنبال یه تجربه نقش‌ آفرینی عمیق و داستانی مهیج هستید، این بازی انتخاب عالیه. داستانش خیلی جذاب و گرافیکش فوق‌ العاده‌ای هم دارد.

God of War: این بازی با اکشن زیبا و داستان اسطوره‌ ایش حسابی توجه‌ ها را به خود جلب کرده است. میتوانید با کراتوس و پسرش برای پی بردن به اسرار جهان بازی برید.

Horizon Zero Dawn: اگه علاقه‌ مند به دنیاهای پر از ماجراجویی هستید، این بازی برای شما انتخاب بسیار عالیه است. می‌اتونید در دنیای پسا آخرالزمانی هورایزن با ماشین های رباتیک و مخلوقات عجیب و غریب مبارزه کنید.

Spider-Man: اگه دوست دارید مثل یک شوالیه شهر را از جنایتکاران نجات بدهید، این بازی برای شما ساخته شده است. بازی‌‌ای هیجان‌ انگیز که در آن میتوانید نقش پیتر پارکر را بازی کنید و در شهر نیویورک سوار بر عنکبوتی شجاع بشوید.

Uncharted 4: A Thief’s End: این بازی با گرافیک زیبا و داستان هیجان‌ انگیزش حسابی توجه‌‌ها را جلب کرده است. ماجراجویی‌ های ناتان در جستجوی گنج‌ های گمشده حسابی سرگرم‌ کننده‌ است.

هنگام خرید پلی استیشن 4 به چه نکاتی توجه کنیم؟

اول از همه، مدل‌های مختلف PS4 را بررسی کنید. سه مدل اصلی داریم: PS4 استاندارد، PS4 Slim و PS4 Pro. PS4 Slim نسخه باریک‌ تر و کم‌ مصرف‌ تر مدل استاندارد است، ولی PS4 Pro قدرت بیشتری دارد و از بازی‌ ها با رزولوشن بالاتر و فریم‌ ریت بهتر پشتیبانی می کند. بسته به نیاز و بودجه‌‌تان، یکی از این مدل‌ ها را انتخاب کنید.

دوم، توجه کنید که کنسول نو می‌خواهید یا دست دوم. اگه قصد خرید دست دوم دارید، حتماً از فروشنده معتبر بخرید و دستگاه را از نظر سلامت ظاهری و عملکرد بررسی کنید. اگر کنسول نو می‌خواهید، باز هم حتماً از فروشگاههای معتبر خرید کنید که گارانتی داشته باشد.

سوم، به ظرفیت حافظه کنسول دقت کنید. PS4 با حافظه‌های مختلف عرضه میشود، از 500 گیگابایت تا 1 ترابایت. اگه اهل بازی های حجیم و دانلودی هستید، حتماً نسخه با حافظه بیشتر را خریداری کنید.

چهارم، کنترلرهای اضافی و لوازم جانبی رو فراموش نکنید. یک کنترلر اضافی برای بازی‌های چندنفره، هدست برای تجربه بهتر بازیهای آنلاین و حتی پایه شارژر برای کنترلرها میتواند خیلی مفید باشد.

مورد آخرم این که بازی‌های انحصاری و کتابخانه بازی‌ها را بررسی کنید. PS4 کلی بازی انحصاری فوق‌ العاده مثل God of War، The Last of Us Part II و Spider-Man دارد. مطمئن شوید بازی هایی که دوست دارید را روی PS4 میتوانید بازی کنید. و در نهایت، حتماً به فکر اینترنت مناسب باشید. خیلی از بازی‌ها برای  به‌روزرسانی‌ها نیاز به دانلود دارند، پس یک اینترنت خوب میتواند تجربه بازی کردن شما را خیلی بهتر کند.

ایکس‌باکس سری ایکس (Xbox Series X)

بازار کنسول بازی و کلا دنیای گیم هم مثل هر بازار دیگری برندهای مختلفی را در دل خودش جا داده است. یکی از این برندها شرکت غول تکنولوژی دنیا یعنی مایکروسافت است. شرکت مایکروسافت که کنسول بازی ایکس باکس را به بازار عرضه می‌کند تبدیل به یکی از رقیب‌های سرسخت شرکت سونی و محصولش پلی استیشن‌ شده است. اگر میخواهید ایکس باکس را  با پلی استیشن 5 مقایسه کنیم باید بگوییم که ابعادش کوچکتر و وزن آن حدود 100 گرم از پلی استیشن 5 کمتر است و نحوه قرار دادن آن هم به صورت افقی می‌باشد.

دلایل خریدن ایکس باکس سری X

اگر بخواهیم مزایای ایکس باکس برای شما بگوییم، قطعا پردازش بالای این کنسول بازی به دلیل داشتن پردازنده Zen 2 و گرافیک RRNA 2 است که به شما این اجازه را می‌دهد که کلی بازی سنگین را با کیفیت بالایی اجرا کنید و لذت  یک بازی با کیفیت عالی را ببرید. 

از مزایای دیگر ایکس باکس‌ها می‌شود به امکان و اجرای بازی‌های نسل قبل اشاره کرد. یعنی فرض کنید ایکس باکس یک کتابخانه بزرگی را درست کرده است و شما میتوانید به راحتی به بازی های قبلی هم که برای ایکس باکس ها تولید شده دسترسی داشته باشید و بازی کنید. 

دلایل نخریدن ایکس باکس سری X

حالا که کلی از خوبی های ایکس باکس گفتیم بد نیست کمی هم معایب این کنسول بازی رو ببینم. یکی از چیز هایی که ممکن است به مذاق گیمرها خوش نیاد، وجود کم بودن بازی‌های انحصاری نسبت به پلی استیشن است. مورد بعدی وزن ایکس باکس است که حدود 4.5 کیلوگرم وزن دارد و  میتواند جا به جایی این کنسول بازی را برای شما سخت کند.

بازی های انحصاری ایکس باکس سری ایکس

این نکته رو که میگم یادتان باشد که ایکس باکس سری ایکس یک سری بازی‌های فوق‌العاده انحصاری دارد که واقعاً تجربه بازی کردن بسیار لذت بخش و متفاوت است. البته که من بی‌طرفم، ولی این بازی‌ها واقعاً جذاب هستند:

Halo Infinite: اگه عاشق بازی‌های تیراندازی علمی تخیلی هستید، حتماً این بازی را دوست خواهید داشت. می‌توانید در دنیای جهانی بزرگ و جذاب با اسپارتان‌ها مبارزه کنید.

Forza Horizon 5: اگه عاشق ماشین‌‌ها و مسابقات رانندگی هستید، این بازی برای شما جذاب و دوست داشتنی خواهد بود. با گرافیک واقعی‌‌گرا و جهان بازی زیبا، میتوانید دردنیایی پر از ماشین‌های خفن مسابقه بدهید.

Fable: این بازی یک داستان جادویی و ماجراجویی که حتماً عاشقش می‌شوید. در دنیایی از اسطوره‌ ها و جادو، می‌توانید ماجراجویی‌های فانتزی و هیجان‌ انگیزی را تجربه کنید.

Avowed: این بازی یک RPG فانتزی است که حتماً به دل شما خواهد نشست. در دنیایی تاریک و جادویی، می‌توانید به مبارزه با هیولاها و اجتناب از تاریکی بپردازید.

هنگام خرید ایکس باکس سری X به چه مواردی دقت کنیم؟

اگر تصمیم شما برای خرید ایکس باکس سری ایکس نهایی شده است به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه به سمت خرید از سایت‌های اینترنتی بروید اول این نکته‌ها را خوب بخوانید و بعد با خیال راحت خریدتان را انجام بدهید. مورد اول که می‌شود به آن اشاره کرد بحث بازی‌های انحصاری است. یعنی آیا بازی که شما دوست دارید و را می‌توانید با ایکس باکس سری ایکس انجام بدهید یا نه. یا اینکه شما شما سری های قبلی ایکس باکس مثل Xbox One، Xbox 360 را دارید و حالا نمی‌خواهید برای بازی ها خیلی هزینه کنید و باید از پشتیبانی این بازی ها هم مطمئن بشوید.

موضوع بعدی اتصال به اینترنت و بازی های آنلاین است که شما می‌توانید از طریق Xbox Live Gold بازی‌های آنلاین انجام بدهید و کلی سرگرم بشوید. یک چیزی که ممکن در دراز مدت هم باهاش برخورد کنید بحث حافظه است که باید این نکته را بگوییم که ایکس باکس های سری ایکس قابلیت اضافه کردن SSD را دارند، پس از نظر کمبود حافظه خیال شما کاملا راحت باشد.

ایکس‌باکس سری اس(Xbox Series S)

ایکس باکس‌های سری اس به نسبت سری ایکس مدل قدیمی‌ترند ولی از نظر قیمت به صرفه تر هستند. این مدل از ایکس باکس ها می توانند به بلوتوث و وای فای وصل بشنود و حافظه رم 10 گیگابایتی هم دارند. از نظر طراحی هم که خیلی جذاب هستند و می توانند یکی از گزینه های خوب برای خرید باشند.

هنگام خرید ایکس باکس سری S به چه مواردی دقت کنیم؟

وقتی میخواهید ایکس باکس سری S بخرید، چند تا نکته مهم را باید در نظر بگیرید. اول از همه، به ظرفیت حافظه داخلی 512 گیگابایتی دقت کنید و ببینید آیا برای دانلود بازی‌ ها و آپدیت‌ ها کافی هست یا نه. چون بعضی بازی‌‌ها دارای حجم خیلی زیادی هستند. دوم، مطمئن شوید که کنسول را از یک فروشگاه معتبر و با گارانتی می خرید تا خیال شما راحت باشد. اگه بازی های قدیمی ایکس باکس دارید، بررسی کنید که سری S با آنها سازگار هستند یا نه. راستی یک اینترنت خوب هم لازم دارید، چون برای دانلود بازی‌‌ها و آپدیت‌ ها نیاز دارید. در نهایت، به فکر لوازم جانبی مثل کنترلر اضافی و هدست باشید تا تجربه بهتری از بازی‌ کردن را داشته باشید. 

نینتندو سوییچ Oled یا Lite ؟

نینتندو به خاطر بازی های انحصاری که در کتابخانه خودش دارد یک حس متفاوت از بازی کردن را به شما القاء می‌کند. شاهکارهایی چون سری The Legend of Zelda، Pokémon و Super Mario که از بازی کردن اینها واقعا شگفت زده خواهید شد. بزارید یک نکته خیلی مهم را به شما بگوییم و بعد برویم سراغ ادامه کار.

 این کنسول زیبا به دلیل اندازه و سال تولید خودش نسبت به رقباش که همان پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس قدرت کمتری دارد و به خاطر همین بازی‌های با کیفیت بالا رو نمی‌توانید با این کنسول بازی کنید، ولی نینتندو سوییچ اولد یک ویژگی خیلی خاصی دارد که هم میتواند به صورت کنسول خانگی و هم کنسول دستی ازش استفاده کرد. بله درست شنیدید، شما هم می‌توانید مثل یک کنسول خانگی به حالت ایستاده بزارید و به مانیتور وصل کنید و هم میت‌وانید با جدا کردن دسته‌ها از مانیتور به عنوان یک کنسول دستی استفاده کنید. 

حالا نینتندو حالت لایت نسبت به اولد نمی‌تواند به مانیتور متصل شود و دسته‌های آن ازش جدا شود ولی وزن بسیار کمی نسبت به نینتندو اولد داره و قیمتش بسیار مناسب است.

دلایل خریدن نینتندو 

قطعا یکی از مزیت های مهمی که کنسول بازی نینتندو سوییچ اولد و لایت دارد همان قابل حمل بودنش است که می‌توانید هر جا خواستید از خانه بگیر تا سفر استفاده کنید. یکی دیگر از مزایای این کنسول بازی که می‌شود به آن اشاره کرد، بازی‌های انحصاری مثل  “زِلدا: نفس وحش” و “سوپر ماریو اودیسه”  است. با توجه به قیمت‌های بالای کنسول‌های بازی مثل ایکس باکس و پلی استیشن قطعا اگر شما هم بخواهید تجربه بازی ویدیویی را داشته باشید، نینتندو سوییچ یک انتخاب عالی و اقتصادی تری است.

دلایل نخریدن نینتندو 

اگر بخواهیم راجع این قسمت به شما یک توصیه‌ای داشته باشیم اول باید مثل قدیمی که “میگه هر چقدر پول بدی همونقدر آش میخوری!” را به شما یادآوری کنیم. یعنی اگر قبلا پلی استیشن داشتید یا ایکس باکس یا حتی در گیم‌نت یا خانه دوستان تجربه بازی با این کننسول‌ها را داشتید باید بگوییم، نینتندو سوییچ قدرت پردازشی کمتری نسبت به این کنسول‌‎ها را دارد و بازی‌هایی که گرافیک خیلی بالایی دارند را قطعا پشتیبانی نمی‌کند و به دلیل قیمت پایین‌تری هم که نسبت به ایکس باکس و پلی استیشن دارد. خلاصه اینکه فکر نکنید می‌توانید با هزینه کمتری بازی‌های خیلی فوق العاده‌ای را اجرا کنید.  

یک مسئله دیگری هم که وجود دارد عمر باتری نینتندو سوییچ است که ممکن هست بعد از یک مدتی دیگر  مثل روزهای اولش کار کند.  

بازی های انحصاری نینتندو سوئیچ 

The Legend of Zelda: Breath of the Wild: اگر به دنبال یک داستان ماجرایی و جهان باز می‌گردید، این بازی برای شما انتخاب بسیار خوبی است. ماجراجویی‌های لینک در دنیای هایلایاندهای اچ‌دی برای شما حسابی جذاب و پرهیجان خواهند بود.

Animal Crossing: New Horizons: اگر به دنبال یک تجربه آرام و زندگی مجازی در یک جزیره استایلیش هستید، این بازی عالی خواهد بود. می‌توانید جزئیات زندگی خود را در جزیره انباشته و با دوستان خود از طریق اتصال آنلاین ارتباط برقرار کنید.

Super Mario Odyssey: اگر به دنبال یک بازی ماجراجویی و پر از اکشن هستید، این بازی یکی از بهترین انتخاب‌‌هاست. می‌توانید به دنبال پرش و پر از هیجان با ماریو در سراسر جهان بپردازید.

Mario Kart 8 Deluxe: اگر به دنبال یک بازی مسابقه‌‌ای و سرگرم‌ کننده به صورت چند نفره هستید، این بازی بهترین گزینه است. می‌توانید با دوستان و خانواده خود در مسابقات دیوانه‌ وار شرکت کنید.

Pokémon Sword and Shield: اگر علاقه‌مند به جمع‌آوری و مبارزه با پوکمون‌ها هستید، این بازی یک گزینه عالی برای شماست. ماجراجویی در دنیای پوکمون‌ها و پیدا کردن و گرفتن پوکمون‌های مختلف حسابی سرگرم‌ کننده است.

استیم دک – Steam Deck

اگر شما هم مثل خیلی‌ها به دنبال یک کنسول بازی دستی و همزمان یک صفحه مانیتور بزرگ هستید، استیم داک یک گزینه بسیار خوبی است که با خرید این کنسول می‌توانید بیشتر بازی‌های پی سی را بازی کنید. این برای افرادی که عاشق بازی هستند مثل یک رویا است. حالا اگر یک زمانی دوست داشتید به این کنسول مانیتور وصل کنید به راحتی می‌توانید با یک کابل تبدیل این کار را انجام دهید و یک موس و کیبورد وایرلس هم بهش وصل کنید و تبدیل می‌شود به یک پی سی گیم عالی که می‌توانید هم بازی کنید و به عنوان یک کامپیوتر ازش استفاده کنید.

دلایل خریدن استیم دک

اگر یک کنسول بازی بخواهید که در عین حال دستی باشد و مانیتور بزرگی هم داشته باشد قطعا استیم دک می‌تواند گزینه بسیار مناسبی باشد. یکی از مزیت‌های دیگری هم که این کنسول بازی دارید، این است که با توجه به بزرگی و سنگینی که دارد ولی یک کنسول بازی خوش دست و مناسب بازی کردن است. 

دلایل نخریدن استیم دک

از معایب بزرگی که می‌شود به آن اشاره کرد قیمت این کنسول است. قیمت استیم دک از پلی استیشن 5 و ایکس باکس هم بیشتر است. وزن این کنسول بازی شاید در زمانی که برای اولین بار آن را در دستان خودتان می‌گیرید هیجان اولیه نگذارد خیلی به آن توجه کنید، اما ممکن است در دراز مدت وزن اون شما رو خسته کند.

بازی های انحصاری استیم دک

Stardew Valley: اگر به دنبال یک تجربه آرام و زندگی مزرعه‌ ای هستید، این بازی برای شما انتخاب عالی است. می‌توانید در دنیایی زیبا و آرام، مزرعه خودتان را مدیریت کنید و با شخصیت های جذاب دوستی کنید.

Hades: این بازی یک ترکیب فوق‌العاده از اکشن و نقش‌آفرینی است. در این بازی شما در نقش یک پسر که اسمش زاگرئوس است با وجود مخالفت پدرتان از دنیای مردگان زیرزمینی که متعلق به اوست فرار کنید تا به دیگر خدایان اساطیری بپیوندید.

The Witcher 3: Wild Hunt: اگر به دنبال یک داستان عمیق و جهان باز هستید، این بازی انتخاب عالی است. می‌توانید در نقش گرالت، شکارچی هیولاها، در دنیای پر از جادو، جنگ و ماجراجوی‍‌ های هیجان‌انگیز شرکت کنید.

Terraria: این بازی یک ترکیب بی‌نظیر از بازیهای ماجراجویی و ساختنی است. می‌توانید در دنیایی پر از ماجراجویی زندگی کنید و برای بازی‌کردن هیجان‌انگیز، مکانهای جدیدی بسازید.

Celeste: اگر به دنبال یک تجربه چالشی و هیجان‌انگیز هستید، این بازی برایتان مناسب است. می‌توانید در نقش مادلین، دختری جوان با مشکلاتی روانی، در سفری به قله‌های یخی پر از چالش‌ها و ماجراجوییهای دشوار شرکت کنید.

هنگام خرید استیم دک به چه مواردی دقت کنیم؟

وقتی میخواهید استیم دک بخرید، چند تا نکته رو باید در نظر بگیرید تا از خرید خودتان راضی باشید. اول از همه، به نسخه های مختلف استیم دک با ظرفیت‌های حافظه متفاوت (64 گیگابایت eMMC، 256 گیگابایت NVMe SSD و 512 گیگابایت NVMe SSD) توجه کنید و بر اساس نیاز و بازی‌هایی که می خواهید بازی کنید، انتخاب کنید.

دوم، اطمینان حاصل کنید که استیم دک را از یک فروشگاه معتبر و با گارانتی می خرید تا خیالتان راحت باشد. بعد، به این فکر کنید که چه لوازم جانبی‌ای ممکن است نیاز داشته باشید؛ مثل کیس محافظ، کارت حافظه microSD برای افزایش فضای ذخیره‌سازی و شاید حتی یه داک برای اتصال به تلویزیون یا مانیتور. همچنین، مطمئن شوید که بازی‌هایی که می‌خواهید بازی کنید با استیم دک سازگار باشند.

انتخاب بهترین کنسول برای تابستان ۱۴۰۳

حالا که این همه از کنسول‌های بازی مختلف گفتیم ممکن دچار سردرگمی شده باشید که کدام  کنسول بازی می‌تواند برای شما مناسب‌تر باشد. برای همین طبق این مواردی که اینجا به شما گفتیم می‌توانید راحت‌تر و با اطمینان بالاتری انتخاب خود را نهایی کنید و با در نظر گرفتن چند تا مورد که در ادامه به شما میگوییم، می‌توانید کنسول بازی که مناسب شما هست را خریداری کنید. 

1. نیاز به گرافیک بالا: طبق مواردی که قسمت های بالاتر گفتیم قطعا اگر بازی های فوق العاده و با گرافیک بالایی نیاز داشته باشید می‌توانید پلی‌استیشن ۵ و ایکس‌باکس سری ایکس را انتخاب کنید.

2. قابلیت حمل: اگر بخواهید کنسول بازی را با خودتان هر جایی که بخواهید ببرید، قطعا نینتندو سوییچ گزینه خیلی مناسبی برای شما است.

3. بازی های انحصاری: اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که بازی های انحصاری برای شما خیلی مهم است و اهمیت بالایی را دارد، باید برید سراغ اینکه کدام کنسول، بازی های انحصاری بیشتری دارد باشید. این موضوع را در قسمت های قبلی بیان کردیم که پلی استیشن 5 تو این زمینه خیلی بهتر از ایکس باکس عمل کرده است.

4. قیمت: با توجه به محدودیت‌های موجودی پلی‌استیشن ۵، شاید نیاز باشد تا بررسی کنید که آیا می‌توانید این کنسول را با قیمت مناسب تهیه کنید یا نه.  یکی از موارد خیلی مهمی هم که همیشه در خرید ما تاثیر میگذارد قطعا قیمت آن محصول است و برای اینکه بتوانید به نتیجه درستی برسید ما برای شما یک جدول تهیه کردیم که در آن  قیمت و مشخصات مهم که از یک کنسول بازی نیاز دارید را جمع آوری کردیم. این جدول  برای خرید دقیق‌تر شما بسیار کاربردی و مناسب است. پس پیشنهاد میکنیم قبل از خرید حتما این جدول را حداقل یکبار به طور دقیق مطالعه کنید.

کنسول بازی CPU GPU RAM Storage قیمت به تومان حدودی
PlayStation 5 AMD Zen 2, 8 cores @ 3.5GHz AMD RDNA 2, 10.28 TFLOPS, 36 CUs @ 2.23GHz 16GB GDDR6 825GB SSD حدود 68 میلیون
PlayStation 5 Slim 3.5GHz, 8-core AMD Zen 2 10.3 teraflop RDNA 2 GPU / 10.3 teraflop RDNA 2 GPU 16GB GDDR6 Custom 1TB SSD حدود 68 میلیون
PlayStation 4 x86-64 AMD “Jaguar”, 8 cores 1.84 TFLOPS, AMD Radeon™ based graphics engine GDDR5 8GB 500GB, 1TB حدود 14 میلیون
Xbox Series S Custom AMD Zen 2 8 Cores @ 3.6 GHz (3.4 GHz with SMT) Custom RDNA 2 20 CUs @ 1.565 GHz 4 TFLOPS 10 GB GDDR6 8 GB 1 TB PCIe Gen 4 custom NVMe حدود 17 میلیون
Xbox Series X AMD Zen 2, 8 cores @ 3.8GHz TFLOPS, 52 CUs @ 1.825GHz AMD RDNA 2, 12.15 16GB GDDR6 1TB NVMe SSD حدود 31 میلیون
Nintendo Switch NVIDIA Custom Tegra, 4x ARM Cortex-A57 @ 1.02GHz NVIDIA Custom Tegra, 256 CUDA cores @ 768MHz 4GB LPDDR4 32GB eMMC حدود 17 میلیون
Nintendo Switch Oled NVIDIA Custom Tegra processor حدود 17 میلیون
Steam Deck 256GB NVMe SSD حدود 45 میلیون

نتیجه‌گیری

ما تو این مقاله سعی کردیم یک نگاه کاربردی و متفاوت نسبت به انواع کنسول پرچمدار در بازار داشته باشیم و سوالاتی که برای خرید هر کدام در ذهن شما ایجاد می‌شود را پاسخ دهیم. مهمترین نکته در خرید کنسول بازی برای همه ما قیمت است، ولی بیاید قبول کنید که خرید یک کنسول خوب که باعث افزایش روحیه ما عاشقان بازی می‌شود ارزشش خیلی بیشتر از این رقم‌ها است. خیلی دوست داریم شما هم نظرات خودتان را با ما در میان بزارید، پس زیر همین مقاله در بخش کامنت هر نظری و دیدگاهی نسبت به کنسول های بازی دارید برای ما بنویسید.

سوالات متداول بهترین کنسول بازی:

  • تفاوت بین پلی استیشن 5 معمولی و اسلیم چیست؟

این دو مدل در وزن و قابلیت دیسک خوری متفاوت هستند. پلی استیشن معمولی دارای وزن بیشتر و دیسک خور است ولی پلی استیشن اسلیم سبک تر و قابلیت دیسک خوری را ندارد، البته می توانید یک درایور جدا خریداری کنید و به پلی استیشن 5 اسلیم متصل کنید.

  • تفاوت بین ایکس باکس سری ایکس و سری اس چیست؟

سه تفاوت عمده دارند که مربوط به سخت افزار آنها می شود. تفاوت اول ایکس باکس سری ایکس دارای Blu-ray 4K UHD که شما می توانید از نسخه فیزیکی بازی هم استفاده کنید. دومین تفاوت ایکس باکس سری اس دارای یک SSD یک ترابایتی است ولی سری اس دارای SSD با ظرفیت 512 گیگابایت است. و اخرین تفاوت، ایکس باکس سری ایکس قابلیت اجرای بازی های با کیفیت 4K و سرعت 60 فریم را دارد و در مقابل ایکس باکس سری اس بازی های با کیفیت 1440p را اجرا می کند.

  • تفاوت بین نینتندو سوییچ اولت با نسخه معمولی چیست؟

مهمترین تفاوت این دو مدل در صفحه نمایشگر آن است. در نسخه اولد اندازه صفحه نمایشگر 7 اینچ است ولی در نسخه معمولی 6.2 اینچ است. تفاوت بعدی در میزان حافظه آنها است که نسخه اولد 64 گیگابایت و نسخه معمولی 32 گیگابایت است.

  • تفاوت بین کنسول معمولی و دستی چیست؟

کنسول های معمولی یا خانگی مثل پلی استیشن 5 و 4 و ایکس باکس سری ایکس و سری حتما برای بازی باید به تلویزیون یا صفحه نمایش متصل شوند ولی نسخه های دستی مثل نینتندو سوئیچ اولد و معمولی و استیم دک روی کنسول صفحه نمایش وجود دارد و قابل حمل است.

  • بازی های پلی استیشن 5 رو چگونه می توان تهیه کرد؟

شما میتوانید این بازی ها را در دو حالت فیزیکی و آنلاین خریداری کنید.