دومین روز از همایش «فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال» در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار شد.

در پنلی از این نشست که با موضوع نظام سلامت دیجیتال برگزار شد، «ژوبین علاقه‌بند»، عضو هیئت‌مدیره گروه مدیریت سرمایه لیان، «گلرخ داوران»، مدیرعامل اسنپ‌دکتر، «نیما نامداری»، مدیرعامل کارنامه، «مسعود اعتمادیان»، هم‌بنیانگذار گروه بیمارستان‌های محب، «محمود جراحی»، کارشناس حوزه سلامت دیجیتال، «رضا نعناکار»، مدیر مالی و اداری بیمارستان محب کاشان و «مهدی برزگر»، مدیر بیمارستان لاله، به گفت‌وگو پرداختند.

ژوبین علاقه‌بند پیرامون روند دیجیتالی‌شدن فرایند درمان بیمار از ابتدا تا درمان توضیح داد: «اولین کاری که تقریباً ۴۵ درصد افراد دنیا بعد از پیدایش اولین علامت‌های بیماری انجام می‌دهند، سرچ در گوگل است. در آنجا استارتاپ‌هایی که محتوای آنلاین تولید می‌کنند، بیمار را به‌سمت سایت‌های نوبت‌دهی آنلاین هدایت می‌کنند. این فرایند به‌صورت آنلاین ادامه پیدا کرده و درنهایت احتمالاً به تغییر لایف‌استایل (سبک زندگی) می‌انجامد. یعنی بیمار از لحظه سرچ در گوگل تا تغییر لایف‌استایل از خانه خود بیرون نمی‌رود.»

او با اشاره به اینکه این مثال اثر هلث تک در نظام سلامت را نشان می‌دهد، گفت: «در فرانسه به‌دلیل داشتن هلث تک توسعه‌یافته هزینه‌های درمان نصف آمریکاست. ضمن اینکه فرانسه تنها کشوری است که دو سال پیش نام وزارت بهداشت خود را به وزارت پیشگیری و بهداشت تغییر داد.»

به گفته عضو هیئت‌مدیره گروه مدیریت سرمایه لیان، زمانی که تحلیل اطلاعات نسخه‌های آنلاین تبدیل به بیگ دیتا شوند، می‌توان از طریق آن نظام پیشگیری و سلامت را بهبود بخشید؛ البته تحلیل‌هایی که در آن‌ها حریم خصوصی بیمار رعایت شود.

علاقه‌بند باور دارد یکی دیگر از مزیت‌های پرونده‌ها و دیتاهای الکترونیکی، شخصی‌سازی روند درمان است. یعنی فرایند درمان آنلاین دیابت برای یک فرد می‌تواند کاملاً با فرد دیگر متفاوت باشد.

از دیگر مواردی که او درباره بهبود نظام سلامت ارائه داد، مربوط به بحث رگولاتوری است. به عقیده علاقه‌بند، امروزه استارتاپ‌ها وارد حوزه‌هایی شده‌اند که اتفاقاتی در آن‌ها رخ می‌دهد که هنوز قانونی برایشان وضع نشده است. اگر در بحث رگولاتوری قوانینی وضع شود که به‌جای سنگ‌اندازی‌های بی‌مورد، درست و بجا باشد، می‌تواند نظام سلامت دیجیتال را بهبود ببخشد.

گلرخ داوران، مدیرعامل اسنپ‌دکتر نیز اعتقاد دارد برای گسترش صنعت سلامت دیجیتال بایستی کسب‌وکارهای این حوزه به رسمیت شناخته شوند و بحث داده‌ها نیز حل شود. به گفته داوران، اسنپ‌دکتر درحال‌حاضر بیش از ۱۰ میلیون کاربر و ۷ هزار پزشک فعال دارد.

افزایش درخواست برای مشاوره آنلاین بعد از کرونا

داوران ارائه خود در همایش فرصت‌های ایران در عصر دیجیتال را به موضوع «سلامت دیجیتال، نوآوری‌ها و ظرفیت‌ها» اختصاص داد.

او با بیان اینکه پس از کرونا نه‌تنها از میزان مشاوره پزشکی کاسته نشده، بلکه افزایش نیز یافته است، تأکید کرد برای گسترش صنعت سلامت دیجیتال باید دو دغدغه اصلی حل شود. به باور داوران، تا زمانی که کسب‌وکارهای حوزه سلامت دیجیتال به رسمیت شناخته نشوند و مسئله «داده» حل نشود، به‌سختی می‌توان برای پیشرفت و حرکت روبه‌جلو قدم برداشت.

هم‌بنیان‌گذار اسنپ دکتر تأکید کرد شناسایی بیماری افراد در مرحله اول بسیار حائز اهمیت بوده و این مهم با ایجاد دسترسی‌پذیری توسط پلتفرم‌های سلامت آنلاین ممکن است: «گاهی افراد به‌جای حضور در صف طولانی پزشک متخصص، می‌توانند با توصیه‌های یک پزشک عمومی مشکل خود را حل کنند.»

وی اعتقاد دارد شناسایی سریع بیماری در مرحله اول، ضمن کمک به افزایش سلامت جامعه، به کاهش هزینه‌های شرکت‌های بیمه‌ای نیز کمک می‌کند. داوران با اشاره به اینکه درحال‌حاضر سه شرکت بیمه تکمیلی خصوصی برای پوشش مشاوره پزشکی با اسنپ‌دکتر همکاری می‌کنند، اظهار داشت برخلاف باور عموم که این اقدام به هزینه‌های شرکت‌های بیمه‌ای می‌افزاید، در واقعیت منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شود؛ چرا که بیماری وقتی در مرحله اولیه تشخیص داده شود، به‌سمت اقدامات پرهزینه نمی‌رود.

داوران در بخش دیگری از سخنان خود اعلام کرد درحال‌حاضر اسنپ‌دکتر بیش از ۱۰ میلیون کاربر دارد و بیش از ۷ هزار پزشک بر بستر این پلتفرم خدمات ارائه می‌کنند.

به گفته وی، درحال‌حاضر از تمامی شهرهای ایران به‌خصوص در بحث مشاوره روانشناسی از اسنپ‌دکتر استفاده می‌شود.

مدیرعامل اسنپ‌دکتر در پاسخ به این پرسش که بیشترین مشاوره پزشکی در کدام حوزه است، گفت: «بیشترین مشاوره‌ها در حوزه زنان است که البته نه فقط زنان، بلکه مردان نیز از مشاوره‌های این حوزه استفاده می‌کنند.»

«نظام سلامت مدرن، نظامی بیمارمحور است»

نیما نامداری در ادامه پنل با اشاره به اینکه نظام سلامت سنتی یک نظام پزشک‌محور بود اما اکنون بیمارمحور است، گفت: «در نظام سلامت دیجیتال پزشک کمتر می‌تواند اقتدار خود را نشان دهد؛ چرا که اغلب بیماران از طریق اینترنت اطلاعاتی از بیماری خود کسب‌ می‌کنند.» او همچنین گفت که نظام سلامت مدرن نیازمند بیمارمحور‌شدن است و رگولاتور باید خودش را برای تناقض‌های نظام سنتی و مدرن آماده کند.

به گفته مدیرعامل کارنامه، بیشترین میزان رشد تجاری‌سازی داده صنعت سلامت اتفاق افتاده است. یک بیمار به‌تنهایی می‌تواند حدود ۸۹ مگابایت دیتای DMR تولید کند. ضمن اینکه ۳۰ درصد داده‌های تولیدشده در جهان مربوط به حوزه سلامت است.

«مسعود اعتمادیان»، هم‌بنیانگذار گروه بیمارستان‌های محب نیز به حجم ۷۰۰ هزار میلیارد تومانی بازار سلامت کشور اشاره کرد و گفت: «اگر اطلاعات دیجیتالیزه و یکپارچه شوند، می‌توان به‌راحتی ۲۰ درصد از هزینه‌های درمان را کاهش داد.»