گوگل پس‌از کنار گذاشتن تلاش‌های خود در ساخت عینک واقعیت افزوده‌ی Iris، اکنون با سامسونگ وارد همکاری شده تا در تولید هدست واقعیت افزوده‌ی XR به برند کره‌ای کمک کند. اکنون گزارش بیزنس‌اینسایدر اطلاعاتی درمورد دستگاه مذکور و مراحل توسعه‌ی آن ارائه می‌دهد.

گفته می‌شود هدست سامسونگ XR در گوگل با کد داخلی Project Moohan شناخته می‌شود. همان‌طور که قبلاً تأیید شده بود غول فناوری اهل مانتین‌ویو درحال ساخت نرم‌افزار Android XR برای هدست مذکور است. تلاش‌های این دو برند به‌حدی محرمانه است که گوگل تیم سخت‌افزار خود را کاملاً از سایر کارمندانش جدا کرده تا اطلاعات پروژه مخفی باقی بماند.

در گزارش بیزنس‌اینسایدر به این مورد اشاره شده که سامسونگ نگران است تیم‌های واقعیت افزود‌ه‌ی گوگل که درحال حاضر روی پلتفرم نرم‌افزاری Micro XR برای تولیدکنندگان شخص‌ثالث کار می‌کنند، محصول رقیبی براساس اطلاعات پروژه‌ی Moohan بسازند.

براساس اعلام یکی از افراد نزدیک به پروژه Moohan، کنترل شدید سامسونگ بر فرآیند توسعه‌ی هدست XR و ویژگی‌های آن باعث شده هیچ‌کس نتواند به‌طور کامل مدیریت پروژه را دراختیار داشته باشد.

پیش‌از این گزارش شد که سامسونگ عرضه‌ی هدست XR را به‌دلیل ترس از عدم تطابق با ویژن پرو اپل به‌تعویق انداخته است و افراد نزدیک به پروژه نیز این موضوع را تأیید کرده‌اند. در جدیدترین گزارش‌ها آمده است رهبران گوگل به کارکنان خود درمورد تأخیر در پروژه‌ی Moohan اطلاع داده‌اند. انتظار می‌رود این هدست در تابستان ۲۰۲۴ عرضه شود و ازطرفی کارمندان گوگل احساس می‌کنند این بازه‌ی زمانی برای تولید محصولی که عموم را شگفت‌زده کند کافی نیست.

یکی دیگر از کارکنان گوگل به بیزنس‌اینسایدر گفت هدست واقعیت افزوده سامسونگ و گوگل ویژگی‌های جذاب و متمایزی ندارد تا بتواند هم‌سطح ویژن پرو باشد.

اکنون این سؤال مطرح می‌شود که آیا سامسونگ و گوگل سرانجام هدست XR را به‌صورت نیمه آماده و فقط برای رقابت با ویژن پرو اپل عرضه خواهند کرد یا اینکه پروژه‌ی مذکور با تأخیر بیشتری همراه خواهد شد تا این دو شرکت از قابلیت‌های آن و تبدیل شدنش به رقیب شایسته‌ی ویژن پرو اطمینان حاصل کنند؟ پاسخ به این سؤال فقط با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

نرم‌افزار XR گوگل

درهمین حال گوگل به‌طور جداگانه روی نرم‌افزار عینک واقعیت افزوده‌ی خود کار می‌کند. طبق گزارش‌ها، پروژه‌ی نرم‌افزاری Micro XR روی عینک‌های تک‌چشمی با اسم رمز Betty آزمایش می‌شود. غول جستجوی اینترنت همچنین نسخه‌ی دوچشمی این محصول را با رمز Barry آزمایش می‌کند. به‌گفته‌ی فرد آشنا با نقشه‌ی راه این شرکت، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۵ عینک‌هایی با نرم‌افزار XR گوگل به بازار عرضه شوند.

قیمت هدست واقعیت مجازی ویژن پرو یکی از دلایلی است که باعث می‌شود بسیاری از خریداران به محصولات رقیب نیز توجه داشته باشند. اگر سامسونگ بتواند هدست XR خود را با ویژگی‌های جذاب و قیمت پایین‌تر از ویژن پرو عرضه کند، رقابت در بازار واقعیت مجازی داغ‌تر خواهد شد.