جشنواره فیلم ترایبکا نیویورک میزبان فیلم‌های کوتاهی است که با هوش مصنوعی OpenAI، Sora، تولید شده‌اند. این جشنواره یک بخش کامل فیلم را به این هوش مصنوعی اختصاص داده است و نام آن “شورت سورا“خوب.

به گزارش فوربس، جشنواره فیلم ترایبکا برای اولین بار پنج فیلم کوتاه متن به ویدئوی سورا را در بخش Sora Shorts به نمایش می گذارد. در میان پنج کارگردان این بخش می توان به «رضا سیکسو صفایی» کارگردان ایرانی-آمریکایی اشاره کرد.

هوش مصنوعی Sora می‌تواند ویدیوهای یک دقیقه‌ای را با پیام‌های متنی تولید کند که یک پیشرفت انقلابی است. البته این هوش مصنوعی همچنان در اختیار تعداد محدودی از کاربران قرار دارد.

فیلم‌های کوتاه سورا در جشنواره فیلم ترایبکا ۲۰۲۴

جین روزنتال، یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل ترایبکا، در بیانیه ای گفت: «مردم برای شکوفایی و درک دنیای زیبا و شکسته ما به داستان نیاز دارند. گاهی اوقات این داستان ها به عنوان یک فیلم بلند، یک اثر هنری یا حتی یک فیلم کوتاه تولید شده توسط هوش مصنوعی به ما می رسد.»

پنج فیلم کوتاه سورا در تاریخ 15 ژوئن در مرکز فیلم ترایبکا نمایش داده می شود. پس از نمایش، Tribeca و OpenAI میزبان یک میزگرد با فیلمسازان در مورد اهمیت هنرمندانی هستند که مرزها را جابجا می کنند، ایده های سنتی را زیر سوال می برند و داستان ها را به شیوه های جدید زنده می کنند.

یکی از مواردی که سورا را از مدل‌های هوش مصنوعی موجود متمایز می‌کند، توانایی آن در ایجاد ویدیوهای حداکثر 60 ثانیه‌ای است که از سایر مدل‌های محدود به کلیپ‌های 6-8 ثانیه برتری دارد. البته مدل Veo گوگل از این نظر می تواند با Sora رقابت کند اما آن مدل هنوز عرضه نشده است. کلا هوش مصنوعی سورا هم محدودیت هایی داره و مثلا ویدیوهایش صدا نداره.

جشنواره فیلم Tribeca از 5 تا 16 ژوئن (16 تا 27 ژوئن) در نیویورک برگزار می شود و باید منتظر ماند و دید که فیلمسازان چگونه از فناوری OpenAI برای خلق آثار جدید استفاده می کنند.