سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، در نمایشگاه CES امسال در لاس وگاس حاضر نخواهد شد؛ اما هوش مصنوعی مولد که استارتاپش در سال گذشته باعث محبوبیتش شد، در این نمایشگاه جایگاه ویژه‌ای خواهد داشت و تولیدکنندگان در حال رقابت برای ارائه‌ی کاربردهای مصرفی این فناوری هستند.

دستگاه‌هایی برای کمک به افراد کم‌بینا و سیستم‌های ایمنی در مدارس، نرم‌افزار تشخیص چهره که می‌تواند ارگان‌های حیاتی بدن را ارزیابی کند و سیستم‌های نظارت بر کابین خودروهای خودران، از جمله نوآوری‌هایی هستند که شرکت‌ها برای نمایش کاربردهای هوش مصنوعی استفاده خواهند کرد.

رویترز می‌نویسد غیبت OpenAI در این نمایشگاه، یادآور اپل و بنیان‌گذار آن استیو جابز است که با وجود دوری از CES، بسیاری از شرکت‌ها به نمایش گجت‌های سازگار با محصولات این شرکت از جمله گوشی آیفون پرداختند.

براساس گزارش رسانه‌ها، OpenAI در حال کار روی یک پروژه‌‌‌ی محرمانه‌ی سخت‌افزاری مربوط به هوش مصنوعی با طراح ارشد سابق اپل یعنی جانی آیو است.

سرمایه‌گذاری در پروژه‌های هوش مصنوعی مولد در سال گذشته افزایش یافت و از ابتدای دسامبر سال ۲۰۲۲ (آذر و دی ۱۴۰۱) بیش از پنج برابر شد کرد و به ۲۳٫۷۸ میلیارد دلار رسید.

بسیاری از کشورها درحال استفاده از فناوری‌های نوین مبتنی بر هوش مصنوعی هستند. در آلمان شرکت بوش درحال استفاده از سیستمی امنیتی برای جلوگیری از حمل اسلحه در مدارس این کشور است و شرکتی ژاپنی می‌خواهد نرم‌ افزاری رونمایی کند که موبایل‌ها را قادر به تجزیه و تحلیل الگوهای چهره و شرایط مردمک چشم برای تشخیص وضعیت روحی و روانی انسان‌ها خواهد کرد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت خودرو خواهد بود؛ جایی که سیستم‌های کمک راننده نقش پررنگی ایفا می‌کنند و هوش مصنوعی می‌تواند تاثیر زیادی بر آن داشته باشد.

بسیاری از خودروسازان از جمله فولکس واگن و بی‌ام‌و درحال همکاری با شرکت‌های فعال در حوزه‌ی هوش مصنوعی هستند تا از فناوری‌ آن‌ها در خودروهایشان استفاده کنند. هوش مصنوعی در خودرو می‌تواند علائم حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی راننده را تشخیص و به او هشدار دهد و در مواقع لزوم کنترل خودرو را به دست بگیرد.

هوش مصنوعی در بخش تولید خودرو نیز تاثیرگذار خواهد بود و می‌تواند با سرعت بخشیدن به توسعه‌ی خودرو و تضمین کیفیت بهتر در حین تولید، به سازندگان کمک کند تا در هزینه‌ها‌ی خود صرفه‌جویی کنند.

امسال سازندگان گوشی‌های هوشمند و کامپیوترهای شخصی محصولات خود را با تمرکز ویژه روی هوش مصنوعی معرفی خواهند کرد از جمله گوشی سامسونگ سری گلکسی S24.

تولیدکنندگان پردازنده اینتل و پردازنده AMD از هوش مصنوعی در محصولات جدیدشان استفاده خواهند کرد و سازنده‌ی لپ تاپ مایکروسافت اعلام کرد که کامپیوترهای شخصی با دکمه‌ی جدید کوپایلت روی کیبورد در نمایشگاه CES به نمایش گذاشته خواهند شد.