دیدن تمام مکان های هیجان انگیز استانبول در مدت زمان کوتاهی امکان‌پذیر نیست، به پیشنهاد سایت گردشگری توریاب | touryabtravel با برخی از جاذبه های شهر استانبول و آنتالیا ترکیه آشنا شوید و مطمئناً برخی از بناهای تاریخی وجود دارند که در تور استانبول خود نباید از دست بدهید. بیشتر آنها در منطقه سلطان احمد قرار دارند. تمام بناهای تاریخی دوران روم ، بیزانس و عثمانی در کنار هم قرار دارند و شهر قدیمی به عنوان موزه ای در فضای باز برای بازدیدکنندگان تورهای استانبول عمل می کند.

ایاصوفیه توسط امپراتور یوستیانوس بین سالهای 532 تا 537 میلادی توسط ده هزار کارگر ساخته شد . گنبد تمام آویز ایاصوفیه به عنوان نقطه عطفی برای معماری پذیرفته شده و اولین نمونه از چنین سازه بزرگی بود. این کلیسای جامع تا زمان سقوط قسطنطنیه که توسط مهمت فاتح به مسجد تبدیل شد، بزرگترین کلیسای جامع جهان باقی ماند. پس از سالها زنده ماندن به عنوان مسجد، در سال 1935 تعطیل و به عنوان موزه بازگشایی شد و با تصمیم شورای ایالتی ترکیه به عنوان مسجد طبقه بندی شد و از ژوئیه 2020 به بهره برداری رسید.

این کاخ برای یکی از سلاطین عثمانی است که درست پس از فتح استانبول شروع به ساخت آن کرد و در طی قرن ها در قسمت های مختلف توسعه یافت. این بنا بر روی آثار کاخ بزرگ قسطنطنیه، مشرف به تنگه بسفر و دریای مرمره ساخته شده است. تا زمان ساخت کاخ‌های جدید در امتداد تنگه بسفر ، کاخ توپکاپی اهمیت خود را حفظ کرد زیرا تمام ابزارهای حکومتی از این مجموعه اجرا می‌شد. این کاخ توسط فرمانداران ترکیه مدرن به موزه تبدیل شده است و در سال 1923 و در حال حاضر می تواند مورد بازدید گردشگران تور ارزان استانبول قرار گیرد. کاخ از قسمت های مختلفی تشکیل شده و برای هر قسمت گیشه پذیرش و فروش بلیط وجود دارد.

این بنا توسط احمد اول در قرن هفدهم ساخته شد و مانند ایاصوفیه که درست در مقابل آن قرار دارد، بسیار پرابهت است. این مسجد برای نماز جمعه طراحی شده است و می تواند جمعیت زیادی را در خود جای دهد. هنوز به عنوان یک مسجد فعال باز است، به همین دلیل است که برای دیدن کاشی های زیبای ایزنیک که به خاطر این بنای تاریخی نامگذاری شده است، از فضای داخلی آن دیدن کنید ، بهتر است از ساعات نماز خودداری کنید.

به عنوان اولین مرکز خرید در تاریخ جهان، بازار بزرگ همچنان از اهمیت بالایی برخوردار است، زیرا مرکز تجارتی است که برای سال‌های طولانی در جاده ابریشم واقع شده است. بیش از 60 خیابان سرپوشیده و 4000 مغازه دارد که هنوز در حال فعالیت هستند و بازدیدکنندگان روزانه این بازار به بیش از 300.000 نفر در فصل شلوغ تورهای استانبول می رسد.

اینجا همان جایی است که می‌توانید ادویه‌ها، گیاهان و شیرینی‌های با کیفیت خوب را با قیمت‌های مناسب پیدا کنید. بازار ادویه (معروف به بازار مصر) همیشه مملو از مردم است و همچنین مردم محلی برای نیازهای خود از مغازه های داخل یا اطراف بازار ادویه خرید می کنند.

مکان های برتر در آنتالیا برای دیدن حال و هوای واقعی شهر

شهر رنگارنگ آنتالیا دارای سواحل فیروزه‌ای رنگ، ساحل با شن‌های طلایی، معماری پیچیده رومی، و ویرانه‌های ماقبل تاریخ شگفت‌انگیز مانند دروازه هادریان است.در ادامه برخی از بهترین جاذبه های گردشگری آنتالیا را برای مسافرانی که قصد سفر به تور آنتالیا را دارند را لیست کرده ایم.

  • کالیچی آنتالیا

کالیچی قدیمی ترین شهر تاریخی آنتالیا است و به سرعت به مرکز مهم شهر و یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری تور ترکیه تبدیل شده است. این خانه دارای دروازه هادریان مربوط به سال 130 میلادی است که به امپراتور هادریان اختصاص یافته است، برج 14 متری هیدرلیک قرن هفدهم ، و موزه Suna-Inan Kirac Kaleici که از اقلام معماری و فرهنگی سنتی آنتالیا محافظت می کند.

کالیچی برای بازدید در ماه های تابستان بسیار مناسب است. خانه‌های بازسازی‌شده دوران عثمانی، کل محله را با خیابان‌های سنگ‌فرش و فروشگاه‌های کوچک سوغاتی احاطه کرده‌اند این محله در تابستان به دلیل هجوم گردشگران تور آنتالیا از سراسر جهان زنده می‌شود. در پشت مارینا کالیچی یک ساحل کوچک، Mermerli Beach، با یک سکوی مشاهده بر فراز تپه قرار دارد که منظره ای پانوراما از شهر و دریای مدیترانه را ارائه می دهد. خود مارینا چندین قایق برای گردشگران تور خصوصی اراده می دهد. علاوه بر این، یک تراس مشاهده با بالکن شیشه ای وجود دارد که مناظر زیبای مارینا را ارائه می دهد. این نزدیکی به پارک Kecili است، جایی که کافه‌های کوچک و مجسمه‌های چوبی بهترین پس‌زمینه برای تماشای غروب خورشید است. کالیچی که در 100 سال قبل از میلاد ساخته شده است، مملو از هتل ها و جاذبه های گردشگری است.

  • آسپندوس آنتالیا

آسپندوس در نزدیکی استان آنتالیا ترکیه، یک جاذبه تاریخی معروف است که زمانی شهری یونانی-رومی در پامفیلیا بوده است. این شهر به دو شهر پایین و بالا تقسیم می شود و به دلیل معماری باشکوه خود که قدمت آن به دوران باستان باز می گردد مشهور است. معروف ترین جاذبه اینجا یک تئاتر رومی است که در بین بهترین های حفظ شده در جهان است. آسپندوس بیشتر در تور آنتالیا و ساید مورد بازدید قرار می گیرد.

تئاتر آسپندوس به اندازه کافی بزرگ برای گنجایش 15000 تا 20000 نفر، تحت حکومت مارکوس اورلیوس در قرن دوم میلادی ساخته شد و یکی از بزرگترین تئاترهای رومی در آسیای صغیر است. به شکل نیم دایره است و به 20 طبقه تقسیم می شود. یک دیوار صحنه دو طبقه وجود دارد که دارای ستون های دوتایی با ستون های یونی و کورنتی است. از آن زمان بازسازی شده و به عنوان میزبان جشنواره های موسیقی شناخته شده است. قابل توجه ترین آنها جشنواره بین المللی اپرا و باله آسپندوس است که در بهار و اوایل تابستان برگزار می شود. برخی از جاذبه‌های دیگر آسپندوس شامل بقایای یک بازیلیکا، یک قنات رومی، پل رومی Eurymedon، آگورا، حمام، پوره و غیره است.

محبوب ترین ساحل آنتالیا، ساحل کنیالتی به دلیل تفریحات اش محبوب است. این ساحل 13 کیلومتری شامل ماسه و سنگریزه است و دارای تفرجگاه، رستوران‌های کوچک، کافه‌ها، غرفه‌های اسنک و رستوران‌ها در انتهای شرقی آنتالیا است. همچنین برای جت اسکی، شنا، غواصی معروف است.

در انتهای خط ساحلی، می‌توانید رشته کوه توروس را ببینید، در حالی که پس‌زمینه ساحل با زیبایی‌های کوه‌های بیداگلاری مزین شده است. ساحل کنیالتی دارای پرچم آبی است که کیفیت آب شفاف آن را تایید می کند که برای شنا مناسب است. تخت‌های آفتاب‌گیر و چتر با حداقل اجاره از کلوپ‌های ساحلی در دسترس هستند. این تفرجگاه همچنین دوچرخه‌های برقی و ماشین‌هایی را برای پرسه زدن در اطراف فراهم می‌کند. آکوالند، بزرگترین پارک آبی آنتالیا، در چند قدمی ساحل قرار دارد. یک تله‌کابین سرگرم‌کننده تا انتهای غربی ساحل و تماشای کوه‌های اطراف به شدت توصیه می‌شود.

بندر روم که معمولاً به عنوان برج قدیمی شناخته می شود، در انتهای شهر تاریخی کالیچی قرار دارد. این بندر اکنون میزبان چندین قایق تفریحی و کشتی های دیگر است که برای سفرهای دریایی کوتاه به روی عموم باز هستند. ردیفی از رستوران‌ها و کافه‌هایی که در شب مملو از مشتریانی است که از پارک کیسیلی یا بازار آنتالیا در نزدیکی آن می‌آیند تا غروب خورشید و مناظر باشکوه دریای مدیترانه را با یک فنجان قهوه تماشا کنند.

بهتر است در طول ماه های تابستان از بندر رومی بازدید کنید زیرا این فرصت را به شما می دهد تا در آب های دریای اطراف بندر شنا کنید. یکی از شهرهای بندری باستانی کشور. آنتالیا در واقع مدتها پیش به واسطه این بندر کشف شد. اندکی پس از کشف، این مکان به یکی از مهم ترین مکان های تجارت رومی ها تبدیل شد. در حال حاضر یک مقصد گردشگری بسیار محبوب برای بازدید در تور آنتالیا است.