فکر می کنید پیری از چه سنی شروع می شود؟ افرادی که به سن پیری نزدیک می شوند ممکن است نخواهند خود را پیر تصور کنند. اما تصور عمومی از پیری در طول زمان تغییر کرده است. تحقیقات جدید نشان می دهد که اکثر مردم امروز بر این باورند که پیری دیرتر از گذشته شروع می شود. با این حال، این روند ممکن است برای همیشه ادامه نداشته باشد.

دانشمندان آلمانی، ایالات متحده و لوکزامبورگ اطلاعاتی را در مورد بیش از 14000 نفر جمع آوری کردند که در یک مطالعه چند دهه ای به نام بررسی سالمندی آلمان شرکت کردند. شرکت کنندگان بین سال های 1911 و 1974 متولد شده اند و چندین نسل را شامل می شوند.

شرکت کنندگان بین 40 تا 100 سال سن داشتند و در یک دوره 25 ساله به هشت سوال پاسخ دادند. یکی از سوالات و موضوع اصلی مقاله جدید این بود که “در چه سنی فردی را پیر توصیف می کنید؟”

وقتی از متولدین سال 1911 در سن 65 سالگی پرسیده شد که چه زمانی پیری شروع می شود، پاسخ آنها به طور متوسط ​​71 سال بود. وقتی این سوال از متولدین 1956 یعنی زمانی که آنها 65 ساله بودند پرسیده شد، پاسخ آنها به طور متوسط ​​74 ساله بود که سه سال دیرتر از گروه قبلی بود.

مارکوس وستایننویسنده اول مقاله در بیانیه‌ای پیشنهاداتی در مورد دلیل ارائه کرد: «امید به زندگی افزایش یافته است، که ممکن است به شروع دیرتر پیری کمک کند. علاوه بر این، برخی از جنبه های سلامت در طول زمان بهبود یافته است. بنابراین افراد یک سن خاص که در گذشته پیر محسوب می شدند، امروز دیگر پیر محسوب نمی شوند.

این روند در سطح فردی نیز مشاهده می شود. به طور متوسط، هر شرکت‌کننده‌ای که چهار یا پنج سال به سن خود اضافه کرد، تخمین خود را از شروع سالمندی یک سال افزایش داد.

زنان به طور متوسط ​​دو سال دیرتر از مردان وارد دوران پیری می شوند. عوامل دیگری نیز بر قضاوت فرد در مورد سن تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، افرادی که از سلامتی ضعیف تری برخوردار بودند، تنهاتر بودند، یا احساس می کردند مسن تر بودند، عموماً معتقد بودند که پیری زودتر شروع شده است.

وتشتاین دو احتمال را پیشنهاد می‌کند: یا افراد پیری را مطلوب می‌دانند یا سعی می‌کنند از آن اجتناب کنند زیرا دیدگاهی منفی نسبت به آن دارند و توضیح می‌دهد: «معلوم نیست که تمایل به تأخیر در سالمندی تا چه حد منعکس‌کننده دیدگاه‌های مثبت‌تر از «این سالمندان و پیری، یا بهتر بگوییم برعکس – شاید شروع پیری به تأخیر افتاده است، زیرا مردم پیری را به عنوان یک وضعیت نامطلوب می بینند.

ادامه مطلب

واضح است که روند به تاخیر انداختن سالمندی در چشم افراد دائمی ادامه ندارد و میزان آن در سال های اخیر کاهش یافته است.

این مطالعه دارای محدودیت‌هایی است زیرا همه شرکت‌کنندگان اهل آلمان بودند و این امکان وجود دارد که افراد در فرهنگ‌های غیر اروپایی به پیری نگاه متفاوتی داشته باشند. محققان می گویند که مطالعات آینده باید به این محدودیت بپردازند و همچنین بررسی کنند که آیا تمایل به تاخیر در درک شروع پیری کاهش می یابد یا خیر.

امروزه مردم بیشتر از هر زمان دیگری در گذشته زندگی می کنند. رسیدن به 100 سالگی بسیار رایج شده است، بنابراین این سوال مطرح شده است که آیا محدودیتی برای طول عمر انسان وجود دارد یا خیر؟ با این همه تلاش برای افزایش عمر انسان، مشاهده اینکه جامعه چگونه به پیری نگاه می کند و چگونه این دیدگاه ها تکامل می یابد، جالب است.

نتایج این مطالعه در مجله Psychology and Aging منتشر شده است.