محققان دریافته اند که نوع خاصی از چربی بافت با افزایش سن انباشته می شود و ورزش می تواند این روند را معکوس کند. برای دستیابی به این نتیجه، تیمی از محققان بافت های موش و انسان را قبل و بعد از ورزش مورد بررسی قرار دادند. نتایج این مطالعه به تازگی در مجله Nature Aging منتشر شده است.

به گزارش سایت تک دیلی، مس داغ ریکلتاستاد آزمایشگاه بیماری‌های متابولیک ژنتیکی در مرکز پزشکی دانشگاه آمستردام (UMC) می‌گوید: «معکوس کردن روند پیری مدت‌هاست که یک ایده علمی تخیلی در نظر گرفته می‌شود. اما یافته‌ها به ما اجازه می‌دهد تا در مورد روند پیری اطلاعات بیشتری داشته باشیم.

جورج یانسنسنویسنده اول مقاله می گوید: «همه می گویند که این فقط بخشی از روند پیری است. اما در واقع، این نباید درست باشد. با درک بهتر روند پیری، می‌توانیم روش‌های جدید مداخله را هدف قرار دهیم.»

تحقیقات آزمایشگاهی در سال‌های اخیر نشان داده است که ما می‌توانیم با تداخل در فرآیندهای اساسی که منجر به پیری می‌شود، با بیماری‌های مرتبط با افزایش سن مقابله کنیم. اگرچه علم به طور گسترده نقشه‌برداری کرده است که چگونه متابولیسم در طول پیری تغییر می‌کند، بخش‌های بزرگی هنوز ناشناخته مانده است.

لیپیدها داخل و خارج سلول ها را جدا می کنند

هاتکوپر می‌گوید: «ما می‌خواستیم فصل جدیدی به آنچه می‌دانیم اضافه کنیم. لیپیدها بخش مهمی از رژیم غذایی ما هستند و برای عملکرد سلول های بدن ما حیاتی هستند. لیپیدهای خاص غشای سلولی را تشکیل می دهند و تضمین می کنند که داخل و خارج سلول ها از هم جدا می مانند.

برای افزودن فصل جدیدی به تحقیقات قبلی، محققان چگونگی تغییر چربی در موش ها را بررسی کردند و 10 بافت مختلف از جمله عضله، کلیه، کبد و قلب را بررسی کردند. مشاهدات محققان نشان داد که نوع خاصی از لیپیدها به نام بیس (مونوآسیل گلیسررو) فسفات (یا BMPs) در تمام بافت های حیوانات مسن افزایش یافته است که نشان می دهد این لیپیدها در طول پیری در بافت ها تجمع می یابند.

ادامه مطلب

در مرحله بعدی، محققان بررسی کردند که آیا تجمع نوع خاصی از لیپید در بافت‌های انسان رخ می‌دهد یا خیر. با وجود ناتوانی در بدست آوردن تعداد زیادی از بافت های مختلف، تجمع BMP در بیوپسی عضلانی افراد مسن نیز مشاهده شد. محققان در نهایت نمونه‌های بیشتری از عضلات افراد قبل و بعد از یک ساعت ورزش در روز گرفتند و شاهد کاهش سطح BMP در شرکت‌کنندگان فعال بودند.

هاتکوپر درباره نتایج آخرین مطالعات می گوید: «نتایج به دست آمده گامی جدید و مهم در درک ما از روند پیری است. اما آنها قطعا پاسخ نهایی نیستند. ما قصد داریم در آینده مطالعات بیشتری انجام دهیم تا درک بهتری از چگونگی تاثیر BMP ها در پیری، پیامدهای تجمع BMP بر روند پیری و اینکه آیا این تجمع فقط تحت تأثیر ورزش قرار می گیرد یا راه های دیگری برای تأثیرگذاری بر سطوح BMP وجود دارد یا خیر، انجام دهیم. “BMP.”