روشن نشدن ساعت هوشمند یا گجت‌های دیگری که این روزها وابستگی‌های زیادی برایمان ایجاد کرده‌اند، تجربه‌ی نگران‌کننده‌ای است؛ اما اگر اولین‌بار است که چنین حسی را تجربه می‌کنید، باید بگوییم که تنها نیستید.

اگر به‌طور رندوم از چندنفر درمورد مشکلات ساعت هوشمندشان بپرسید، قطعاً یکی از مواردی که از آن یاد خواهند کرد، روشن نشدن ساعت است. این مشکل رایج را بسیاری از کاربران تجربه کرد‌ه‌اند و خوشبختانه اگر مشکل سخت‌افزاری نباشد، با چند راهکار ساده رفع می‌شود. در این مقاله همراه ما باشید تا دلایل روشن نشدن ساعت هوشمند و راهکارهای لازم برای رفع این مشکل را بررسی کنیم.

چرا ساعت هوشمند روشن نمی شود؟

بااینکه معمولاً نمی‌دانیم مشکل از کجا است، بررسی و درک تمامی احتمالات می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند. گاهی‌اوقات ممکن است صرفاً تخلیه‌ی شارژ باتری باعث شده باشد که ساعت هوشمند روشن نشود و با شارژ کامل دستگاه، مشکل برطرف شود. از دیگر عوامل مؤثر در روشن نشدن ساعت هوشمند، می‌توان به اشکالات نرم‌افزاری، آسیب‌های فیزیکی و اگر خوش‌شانس نباشید، ایرادهای سخت‌افزاری اشاره کرد.

شارژ باتری را بررسی کنید

تمام‌شدن شارژ باتری ساعت، یکی از رایج‌ترین عواملی است که می‌تواند مانع روشن‌شدن ساعت هوشمند شود؛ به‌خصوص اگر مدت زیادی است از ساعتتان استفاده نکرده‌اید. هرچند احتمالاً خودتان این مورد را بررسی کرده‌اید، ولی اگر باتری به‌طور کامل خالی شده باشد، ممکن است به‌محض اتصال شارژر، روشن نشود و مدتی زمان ببرد؛‌ بنابراین، ساعت هوشمندتان را ۱۵ تا ۳۰ دقیقه به شارژر متصل کنید و منتظر بمانید.

اگر می‌بینید ساعت درحال شارژشدن است، اجازه بدهید کامل شارژ شود. چنانچه مشکل از کمبود میزان شارژ باتری باشد، با این روش مشکل رفع خواهد شد. طی این مدت، ساعت هوشمند باید نماد شارژ باتری یا درصد پیشرفت شارژ را نمایش دهد. اگر چنین نیست، از کابل یا آداپتور دیگری استفاده کنید تا مشکلات احتمالی رد شوند. اگر مشکل از باتری باشد، باید برای تعویض باتری اقدام کنید.

وجود گردوغبار و رطوبت روی حسگرهای ساعت یا درگاه شارژ، ممکن است از شارژ مجدد دستگاه و درنهایت روشن شدن آن جلوگیری کند؛ اما پیش از بررسی این مورد، باید از نحوه صحیح تمیز کردن ساعت هوشمند آگاه باشید تا به ساعت آسیب نرسانید.

ساعت را راه‌اندازی مجدد کنید

راه‌اندازی مجدد یکی دیگر از راهکارهایی است که باید بررسی کنید. اگر روشن نشدن ساعت هوشمند به‌دلیل مشکلات جزئی نرم‌افزاری باشد، با ری‌استارت کردن مجدد ساعت، می‌توانید چنین مشکلاتی را برطرف کنید.

برای ری‌استارت کردن ساعت، دکمه‌ی پاور را به‌مدت ۱۰ تا ۱۵ ثانیه نگه دارید. بسته به مدل و برند ساعت، این دکمه معمولاً کنار یا بالای دستگاه قرار دارد. پس از لرزش دستگاه یا مشاهده‌ی لوگوی سازنده روی صفحه، دکمه پاور را رها کنید و ببینید ساعت روشن می‌شود یا خیر. اگر پس از راه‌اندازی نیز موفق به روشن کردن آن نشدید، سراغ مراحل بعد بروید.

نرم‌افزار را به‌روزرسانی کنید

دیگر عامل روشن‌ نشدن ساعت هوشمند، می‌تواند مشکلات نرم‌افزاری باشد که در این صورت، برای رفع مشکل باید نرم‌افزار را به‌روزرسانی کنید. بدین منظور، وارد اپلیکیشن مربوطه در گوشی هوشمندتان شوید و در بخش تنظیمات، به‌روزرسانی‌های جدید را در قسمت Check for update بررسی کنید. اگر آپدیت جدیدی در دسترس بود، روی آن ضربه بزنید و به‌روزرسانی را انجام دهید. پیش از شروع، از اتصال به وای‌فای اطمینان حاصل کنید.

پس از اینکه مراحل دانلود و نصب به‌روزرسانی را به‌پایان رساندید، بهتر است ساعت هوشمندتان را راه‌اندازی مجدد کنید تا تغییرات روی دستگاه اعمال شود.

به‌روز‌رسانی سیستم‌عامل علاوه‌بر اینکه می‌تواند مشکلات روشن نشدن ساعت هوشمند را برطرف کند، عملکرد کلی دستگاه را نیز بهبود می‌بخشد. اگر با این کار مشکل برطرف شد، برای پیشگیری از مشکلات مشابه و اطمینان از بهترین تجربه‌ی کاربری، سیستم‌عامل ساعت هوشمند را همیشه به‌روز نگه دارید.

بررسی آسیب‌های فیزیکی

برخی از ساعت‌های هوشمند ضد آب هستند یا حداقل تاحدودی دربرابر قطره‌های آب مقاومت دارند، اما اگر ساعت هوشمندتان از چنین قابلیتی بی‌بهره است، این احتمال را درنظر بگیرید که شاید رطوبت باعث ایجاد مشکلات سخت‌افزاری و درنهایت مانع روشن شدن ساعت هوشمند شده است. افزون‌براین، ضربه‌های فیزیکی تصادفی و قرارگیری در معرض حرارت شدید نیز می‌تواند منجر به آسیب‌دیدگی قطعات داخلی ساعت شده باشد.

نکته‌ی دیگر اینکه اگر سال‌ها است از ساعت هوشمندتان استفاده می‌کنید، شاید دستگاه به‌ خودی خود مشکلی ندارد و صرفاً عملکرد نادرست دکمه‌ی پاور مانع روشن نشدن آن می‌شود.

بازنشانی به تنظیمات کارخانه را امتحان کنید

اگر پس از بررسی سطح باتری و بررسی موارد گفته‌شده، ساعت هوشمندتان همچنان روشن نمی‌شود، بازنشانی به تنظیمات کارخانه، از آخرین راهکارهای مفیدی است که باید امتحان کنید؛ اما این نکته را درنظر داشته باشید که تنظیم مجدد ساعت هوشمند، تمام داده‌ها و تنظیمات دستگاه را حذف می‌کند؛ بنابراین، اگر اطلاعات مهمی دارید، در صورت امکان از آن‌ها نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید.

باتوجه‌به قیمت ساعت هوشمند، شاید فعلاً قصد خرید ساعت جدید نداشته باشید؛ پس راهکار آخر خرید ساعت هوشمند نیست. درواقع پیش از فکرکردن به این موضوع، توصیه می‌کنیم روش‌های ذکرشده را با دقت طی کنید و اگر موفق به روشن کردن ساعت نشدید، به‌عنوان راهکار نیمه‌نهایی، دستگاهتان را برای بررسی مشکلات سخت‌افزاری به متخصص نشان دهید.