زمانی که آب یا هر مایع دیگری را روی لپ‌تاپ خود می‌ریزید، زمان بسیار مهم است. باید بلافاصله لپ تاپ را برگردانید و آن را از دیوار جدا کنید. دکمه پاور را نگه دارید تا لپ تاپ خاموش شود. اگر می توان باتری را جدا کرد، فورا آن را خارج کنید. حالا بیایید این وضعیت اضطراری را تحت کنترل بگیریم (همین که هست)!

ریختن آب روی لپ تاپ

در گذشته، گوشی‌های هوشمند به چپ و راست در توالت غوطه‌ور می‌شدند و در برابر مایعات آسیب‌پذیر بودند، اما گوشی‌های هوشمند در مقابل آب مقاوم‌تر شده‌اند در حالی که لپ‌تاپ‌ها حتی روشن نمی‌شوند، بنابراین حساس هستند. ریختن مقداری آب روی صفحه کلید لپ تاپ می تواند فاجعه آمیز باشد.

وقتی آب روی لپ تاپ شما ریخت چه کنیم؟

همانطور که در ابتدای این مقاله تاکید کردیم، باید در این شرایط سریع عمل کنید، زیرا هر چه سریعتر این کارها را انجام دهید، شانس بیشتری برای نجات لپ تاپ از آب دارید. وقتی آب روی لپ‌تاپ‌تان می‌ریزد وحشت نکنید (وقتی برای وحشت نداریم). آرام باشید، لپ تاپ را خاموش کنید، لپ تاپ را بردارید و باتری را بردارید.

دقت کنید که مایع را تخلیه کنید. در صورت امکان، می توانید لپ تاپ را باز کنید تا سریعتر خشک شود. اکنون برد را تمیز کنید – می توانید این کار را خودتان انجام دهید یا آن را به یک تعمیرگاه قانونی ببرید. پس از خشک شدن لپ تاپ، می توانید آن را دوباره روشن کنید.

چگونه آب را از لپ تاپ خود پاک کنیم

هنگامی که برای اولین بار روی لپ تاپ خود آب می ریزید، ممکن است احساس ناراحتی یا وحشت کنید. هر کاری انجام می دهید، نترسید. بدترین حالت را در نظر بگیرید، ممکن است مجبور شوید لپ تاپ خود را تعمیر کنید، شاید حتی آن را تعویض کنید، اما اگر اکنون کار را به دست خود بگیرید و سریع اقدام کنید، می توانید دستگاه و داده های خود را از آسیب نجات دهید.

زمانی که یک قطره آب به صفحه کلید شما برخورد می کند، زمان کمی برای نفوذ به بدنه و قرار گرفتن زیر صفحه کلید و برد مدار دارد. این چیزی است که شما باید انجام دهید …

مرحله 1: لپ تاپ را خاموش کنید

باید لپ تاپ را کاملا خاموش کنید، کابل های برق را جدا کرده و باتری را خارج کنید. این برای اطمینان از اینکه هیچ جریانی به اجزای داخلی و PCB جریان نخواهد داشت. بزرگترین خطر در حال حاضر اتصال کوتاه است. مطمئن شوید که تجهیزات جانبی مانند ماوس و سایر دستگاه های USB را که ممکن است متصل کرده باشید، جدا کنید.

مرحله 2: لپ تاپ را برگردانید

بلافاصله لپ تاپ را وارونه کنید تا بتوانید مایع را قبل از ورود به داخل آن تخلیه کنید. به آرامی آن را از راست به چپ کج کنید تا هر مایعی که ممکن است به طرف و بیرون به داخل آن نفوذ کرده باشد خارج شود. هنگامی که مطمئن شدید تمام مایع را خارج کرده اید، یک پارچه (یا دستمال کاغذی) بدون پرز بردارید و اضافی آن را پاک کنید. پس از تخلیه آن را پاک کنید، زیرا می تواند باعث نفوذ آب شود.

مرحله 3: از جاروبرقی استفاده کنید

استفاده از سشوار برای خشک کردن لپ تاپ ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما باید از آن اجتناب کنید. در عوض، می خواهید برعکس عمل کنید، از جاروبرقی استفاده کنید. جاروبرقی رطوبتی را جذب می کند که بعداً می تواند باعث اکسیداسیون شود.

مرحله 4: اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود

لپ تاپ را بردارید و آن را وارونه در وضعیت V معکوس قرار دهید. اینجا بگذارید و بگذارید کاملا خشک شود. بهتر است از قرار دادن لپ تاپ خود روی بخاری یا زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید زیرا این کار می تواند باعث آسیب بیشتر شود. یک منبع گرما یا رطوبت گیر در نزدیکی می تواند کمک کند. قبل از تعویض باتری و روشن کردن آن، حداقل 24 ساعت زمان بگذارید تا خشک شود.

مرحله 5: آب باقیمانده را تمیز کنید

اکنون که لپ تاپ خشک شده است، باید بقایایی را که ممکن است باقی مانده پاک کنید، به خصوص اگر آب نریزید و نوشابه یا قهوه باشد. باقی مانده چسبنده حتی پس از خشک شدن لپ تاپ می تواند به آن آسیب برساند.

یک دستمال کاغذی بدون پرز بردارید و ابتدا بیرون را تمیز کنید. حوله ممکن است کمی مرطوب باشد، اما نه خیلی مرطوب. ما کشف کردیم که الکل همچنین می تواند جادویی باشد.

هنگامی که نمای بیرونی لپ تاپ بدون لک است، ممکن است بخواهید لپ تاپ را باز کنید تا اجزای داخلی آن را تمیز کنید. هر درایو و کارت را بردارید تا بتوانید سطح آنها را تمیز کنید.

تا زمانی که بردها و کارت ها از برق جدا هستند می توانید از الکل استفاده کنید، فقط قبل از وصل کردن دوباره آنها از خشک بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

دیسک ها را فقط می توان از بیرون با پارچه و مقداری الکل تمیز کرد، اما هرگز با آب تمیز نمی شود. قبل از روشن کردن لپ تاپ، مطمئن شوید که 100% خشک است.

سوالات متداول

آیا اگر روی لپ تاپ من آب بریزد به آن آسیب می رساند؟

بیشتر سخت افزارها، از جمله سخت افزار لپ تاپ ها، می توانند از قطع برق جان سالم به در ببرند. با خاموش کردن سیستم، کشیدن دوشاخه از روی دیوار و خارج کردن باتری در اسرع وقت، می توانید مدار را قطع کنید که می تواند باعث شوک وحشتناک و آسیب دیدن لپ تاپ شما شود.

آیا لپ تاپ بعد از خیس شدن کار می کند؟

به هر حال وسایل الکترونیکی و مایعات ترکیب بدی هستند، اما اگر آب روی لپ‌تاپ خود بریزید، همه چیز از بین نمی‌رود. فقط آرام باشید و سریع عمل کنید. هنگامی که به سرعت برای خشک کردن رایانه خود اقدام می کنید، ممکن است بتوانید بدون آسیب زیاد به کار خود ادامه دهید.

آیا ریختن آب روی لپ تاپ می تواند مادربرد را خیس کند؟

بله، ریختن آب روی صفحه کلید لپ تاپ شما می تواند مادربرد را خیس کند. استفاده از یک مادربرد خیس مانند دعوت از یک گوزن برای حمله نهایی به شما است. همچنین، اگر لپ‌تاپ خود را روشن کرده باشید، یک قطره آب می‌تواند عوارض بزرگی از شکستن برد مدار گرفته تا آسیب‌رسانی به قطعات ایجاد کند.

آیا برنج برای لپ تاپ خیس کار می کند؟

شما نباید زحمت بگذارید کل لپ تاپ خود را داخل برنج بگذارید. خشک کردن هوا مناسب است. همچنین زمانی که لپ تاپ را با هوا خشک می کنید، دیگر نگران ورود دانه های برنج به داخل دستگاه نخواهید بود. اجازه دهید لپ تاپ حداقل 24 ساعت در هوا خشک شود، بهتر است.

چقدر طول می کشد تا لپ تاپ خشک شود؟

حداقل زمان توصیه شده برای خشک کردن لپ تاپ ریخته شده یک ساعت است، اما بهتر است حداقل 24 ساعت آن را خشک کنید. وقتی لپ‌تاپ زمان کافی برای خشک شدن داشت، می‌توانید همه قطعات را دوباره وصل کرده و آن را روشن کنید.

آیا لپ تاپ با آسیب آب قابل تعمیر است؟

بله، اما قبل از اینکه بخواهید لپ تاپ را روشن کنید، باید حداقل 24 ساعت آن را خاموش بگذارید. اگر بعد از 24 ساعت احساس می‌کنید که آب همچنان وجود دارد، تعمیر بسیار پیچیده‌تر خواهد بود و شاید بهتر باشد در این شرایط با یک متخصص مشورت کنید.

آیا می توانم از سشوار برای تمیز کردن لپ تاپ استفاده کنم؟

وقتی برای اولین بار لپ تاپ خود را خیس می کنید، استفاده از سشوار ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما واقعا اینطور نیست. شما نباید از سشوار برای خشک کردن لپ تاپ استفاده کنید زیرا سشوار می تواند شارژ ثابتی داشته باشد که می تواند به آن آسیب برساند. قطعات. علاوه بر این، هوا روی صفحه کلید دمیده می شود که می تواند رطوبت را به عمق لپ تاپ هدایت کند.

چگونه لپ تاپ خیس را خشک کنیم؟

برای خشک کردن لپ‌تاپ خیس، کافی است درب آن را باز کنید و روی یک پارچه نرم مانند V وارونه قرار دهید. این اجازه می‌دهد تا رطوبتی که ممکن است در داخل لپ‌تاپ وجود داشته باشد تخلیه شود. قبل از اینکه بخواهید آن را روشن کنید، لپ تاپ باید 24 تا 48 ساعت در مکانی خشک و دارای تهویه باشد. اگر بتوانید به اندازه کافی سریع به لپ تاپ برسید، ممکن است آسیب نبینید.

نتیجه

اولین بار که آب روی لپ تاپ خود ریختید، نترسید زیرا راه حلی برای شما وجود دارد. تا زمانی که سریع عمل کنید، می توانید لپ تاپ خود را نجات دهید و در نهایت اگر متوجه شدید که لپ تاپ شما علیرغم تلاش شما آسیب دیده است، از متخصص کمک بگیرید.

منبع

به این پست امتیاز دهید