۶. آیفون را ری‌استارت کنید

گاهی اوقات راه‌اندازی مجدد ساده، مشکل شارژ نشدن آیفون را رفع می‌کند. درواقع، ری‌استارت دستگاه‌های الکترونیک در بسیاری از مواقع مشکلات نرم‌افزاری آن‌ها حل می‌کند. برای انجام این کار روی آيفون باید دکمه‌ی پاور و یکی از دکمه‌های کم‌وزیاد‌کردن صدا را فشار دهید و نگه دارید و پس‌ از نمایان‌شدن Slide to Power Off، نوار لغزنده را به‌سمت راست بکشید تا دستگاه خاموش شود. چند دقیقه منتظر بمانید و سپس با فشردن دکمه‌ی پاور، باردیگر آیفون را روشن کنید.

۷. مطمئن شوید نرم‌افزار آیفون شما آپدیت است

اگرچه آپدیت‌نبودن گوشی آیفون دلیل رایجی برای ایجاد مشکل شارژ نیست، گاهی اوقات نرم‌افزار قدیمی می‌تواند در توانایی دستگاه برای انجام کارهای اساسی مثل شارژ هنگام اتصال به برق تداخل ایجاد کند. برای رفع این مشکل، مطمئن شوید آیفون خود را به جدیدترین نسخه‌ی iOS به‌روزرسانی کرده‌اید.

برای بررسی به‌روزرسانی آیفون، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وارد برنامه‌ی Settings آیفون شوید.

۲. روی General ضربه بزنید و سپس Software Update را انتخاب کنید.

۳. اگر گزینه‌ی Automatic Updates فعال باشد، پیامی مبنی‌بر اینکه درحال‌حاضر از جدیدترین نسخه‌ی iOS استفاده می‌کنید، روی صفحه‌نمایش داده خواهد شد.

۴. اگر آپدیت‌های خودکار خاموش بود، روی Automatic Updates ضربه بزنید و سپس در صفحه‌ی بعد، Download iOS Updates و Install iOS Updates را انتخاب کنید.

۵. پس‌ از اینکه آيفون به‌روز شد، آن را به شارژر متصل کنید و منتظر بمانید تا فرایند شارژ آغاز شود.

اگر آیفون شما پس‌ از مراحل بالا همچنان شارژ نمی‌شود، هارد ریست راهکاری است که باید آن را امتحان کنید. این‌ کار پردازنده شما را به‌طور کامل ری‌بوت می‌کند و از ریست عادی کمی بیشتر طول خواهد کشید.

برای انجام هارد ریست آیفون مجهز به iOS 16 و نسخه‌های جدیدتر این سیستم‌عامل، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. دکمه‌ی افزایش صدا را فشار دهید و به‌سرعت آن را رها کنید.

۲. دکمه‌ی کاهش صدا را فشار دهید و به‌سرعت آن را رها کنید.

۳. دکمه‌ی اسلاید را فشار دهید و نگه دارید.

۴. پس‌ از اینکه لوگو اپل روی صفحه‌ نمایش داده شد، دکمه‌ی اسلاید را رها کنید.

بعد از اینکه آیفون فرایند هارد ریست را به‌پایان رساند، بررسی کنید مشکل شارژ آن رفع شده است یا خیر.

۹. بازنشانی تنظیمات آیفون

قبل‌ از مراجعه به تکنسین برای حل مشکل شارژ آیفون، بهتر است بازنشانی تنظیمات آیفون را هم بررسی کنید. این کار تنظیمات شخصی‌سازی‌شده‌ی شما را کاملاً پاک خواهد کرد؛ اما داده‌هایی مثل عکس، برنامه، ویدئو و موسیقی بدون‌ تغییر باقی خواهند ماند. در‌ادامه، روش بازنشانی تنظیمات آیفون آورده شده است:

۱. گوشی آیفون خود را باز کنید و روی Settings ضربه بزنید.

۲. وارد General شوید.

۳. روی Reset ضربه بزنید و سپس Reset All Setting را انتخاب کنید.

بار‌دیگر آیفون را به شارژر متصل و بررسی کنید که مشکل حل شده است یا خیر.

۱۰. آسیب‌های فیزیکی را بررسی و به تعمیرکار حرفه‌ای مراجعه کنید

اگر همه‌ی راهکارهای ارائه‌شده را امتحان کردید؛ اما مشکل شارژ آیفون رفع نشد، به‌احتمال زیاد باتری گوشی معیوب شده یا آسیب‌ دیده است. شاید گوشی شما بارها از دستتان افتاده و آب خورده است یا پین‌های رابط شارژ آن خم شده باشند.

اگر شک دارید به آیفون شما آسیب رسیده یا خیر، به تعمیرکاران حرفه‌ای و معتبر مراجعه کنید.

دلیل شارژ نشدن آیفون بیشتر از ۸۰ درصد

همان‌طور‌که در راهکارهای گفته‌شده توضیح دادیم، اپل از iOS 13 به‌بعد به‌منظور بهبود طول عمر باتری ویژگی جدیدی به‌ نام Optimized Battery Charging را به آیفون‌های خود اضافه کرد. برای دسترسی به این قابلیت باید به مسیر Settings > Battery > Battery Health & Charging بروید.

چرا علامت شارژ آیفون نمایش می‌یابد؛ اما گوشی شارژ نمی‌شود؟

اگر پورت شارژ را تمیز کرده‌اید و با اتصال کابل شارژ علامت شارژ نمایش داده می‌شود؛ اما دستگاه شارژی دریافت نمی‌کند، مشکل می‌تواند به کابل ارتباط داشته باشد. در این سناریو، سعی کنید از کابل شارژ اصل جایگزین استفاده کنید.

دلیل شارژ نشدن گوشی آیفون ۱۳

دلایل شارژ نشدن آیفون در انواع مدل‌های این دستگاه تقریباً مشابه است. به‌هرحال، اگر از آیفون ۱۳ استفاده می‌کنید، ابتدا نگاهی به پورت شارژ بیندازید؛ زیرا درصورتی‌که این ناحیه گرد‌و‌غبار گرفته باشد مشکلاتی در روند شارژ ایجاد خواهد کرد.

مشکلات نرم‌افزاری نیز می‌تواند از شارژ آیفون ۱۳ جلوگیری کند و درصورتی‌که سیستم‌عامل دستگاه به‌روز شده است، خرابی باتری می‌تواند دلیل بروز مشکل مذکور باشد.

دلیل نشان‌ندادن سلامت باتری آیفون

اگر نمی‌توانید درصد سلامت باتری آیفون خود را ببینید، دلیل آن می‌تواند به نسخه‌های قدیمی iOS، تعویض باتری، کاهش شدید ظرفیت باتری و مشکلات پیکربندی دستگاه ارتباط داشته باشد.

قطع خودکار شارژ باتری آیفون

هنگامی‌که باتری آیفون کاملاً شارژ شود، دستگاه به‌طور خودکار عملیات دریافت شارژ را متوقف می‌کند؛ بدین‌ترتیب، می‌توان آیفون را در طول شب به شارژر متصل کرد. اگر سطح باتری گوشی به کمتر از ۹۵ درصد برسد، شارژ آن به‌طور خودکار از سر گرفته می‌شود.

چرا شارژ گوشی آیفون از سطح خاصی بیشتر نمی‌شود؟

اگر شارژ گوشی شما از سطح خاصی (معمولاً ۸۰ درصد) بیشتر نمی‌شود، جای هیچ‌گونه نگرانی نیست؛ زیرا اپل از iOS 13 به‌بعد ویژگی کاربردی Optimized Battery Charging را اضافه کرده است که برای بهبود عمر باتری، اجازه‌ی شارژ بیشتر از میزان خاصی را نمی‌دهد. البته می‌توان این گزینه را غیرفعال کرد که روش انجام این کار در بالا آورده شده است.