«ایوان کرستیچ»، رئیس مهندسی امنیت و معماری اپل، در مصاحبه جدیدی با نشریه ایندیپندنت، از تصمیم اتحادیه اروپا درباره امکان نصب استورهای برنامه شخص ثالث و به‌طور کلی، سایدلودکردن برنامه‌ها در iOS انتقاد کرد.

سایدلودکردن برنامه‌ در iOS تنها یکی از بخش‌های بحث‌برانگیز قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه اروپاست. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، اپل مجبور خواهد شد تا به کاربران خود اجازه دهد اپلیکیشن‌ها را از طریق یک وب‌سایت دانلود کنند. کمیسیون اروپا بارها این موضوع را مطرح کرده که تغییرات قانون جدید برای رقابت منصفانه لازم است و همچنین باعث می‌شود کاربران انتخاب‌های بیشتری داشته باشند.

«سوءتفاهم بزرگ» حامیان سایدلودینگ از نظر اپل

یکی از رایج‌ترین استدلال‌های حامیان سایدلودکردن این است که حتی با وجود این کار نیز اکثر کاربران آیفون همچنان از اپ استور استفاده خواهند کرد و این قابلیت به‌عنوان یک انتخاب جایگزین ارائه می‌شود. بااین‌حال، کرستیچ در صحبت خود با نشریه ایندیپندنت از این ایده که کاربران با وجود سایدلودینگ یک انتخاب جایگزین خواهند داشت، به‌عنوان یک «سوءتفاهم بزرگ» یاد کرده است.

او می‌گوید:

«این یک سوءتفاهم بزرگ است و ما بارها و بارها سعی کرده‌ایم آن را توضیح دهیم. واقعیتی که الزامات سیاست پشتیبانی از روش توزیع جایگزین فراهم می‌کند، این است که نرم‌افزارهایی که کاربران در اروپا به آن‌ها نیاز دارند – گاهی اوقات نرم‌افزار تجاری، گاهی نرم‌افزار شخصی، نرم‌افزار اجتماعی و به‌طور کلی چیزهایی که می‌خواهند استفاده کنند – ممکن است فقط در خارج از استور به‌طور جایگزین توزیع شده باشد.»

در این سناریو‌ها، کاربر در‌واقع هیچ انتخابی برای استفاده از اپ استور نخواهد داشت و آن‌ها مجبور می‌شوند که از یک سیستم شخص ثالث استفاده کنند که از نظر اپل به‌اندازه اپ استور امن نیست:

«در این صورت، کاربر برای دریافت نرم‌افزار خود از طریق یک مکانیزم قابل اعتماد انتخابی ندارد؛ بنابراین نمی‌توان استدلال کرد که کاربران امروزی همچنان اپ استور را ترجیح می‌دهند.»

این گزارش درحالی منتشر شده است که هفته گذشته گفته شد اپل احتمالاً در بتای iOS 17.2 درحال آزمایش قابلیت سایدلودکردن برنامه‌هاست. اپل تا مارس سال 2024 فرصت دارد تا از قانون بازارهای دیجیتال یا DMA پیروی کند.