متا قصد دارد به ساکنان اتحادیه اروپا اجازه دهد برنامه ها را مستقیماً از طریق تبلیغات فیس بوک بارگیری کنند. با این تغییر بزرگ، فیسبوک در نهایت می تواند به رقیب مستقیم گوگل پلی و اپ استور تبدیل شود.

متا نوع جدید تبلیغات فیس بوک را تا قبل از پایان سال جاری به صورت آزمایشی در اختیار تعدادی از توسعه دهندگان اندروید قرار خواهد داد. این اقدام متا نتیجه تصویب قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) است که بهار آینده اجرایی خواهد شد.

قانون بازارهای دیجیتال اپل و گوگل را به عنوان “دروازه بانان” صنعت اپلیکیشن ها معرفی می کند و از آنها می خواهد که پلتفرم های موبایل خود را باز کنند. پس از تغییرات ذکر شده، باید امکان دانلود اپلیکیشن های اندروید و iOS به روش های جایگزین وجود داشته باشد.

اندروید برای سال‌ها برنامه‌های جانبی را ارائه می‌دهد، اما گوگل کاربران را مجبور به استفاده از سیستم مالی Play Store کرده است. همچنین زمانی که می خواهید اپلیکیشن را از منابع خارجی دانلود کنید، با هشدارهای ترسناکی مواجه خواهید شد. با این حال، متا معتقد است که شروع آزمایش حالت فروشگاه فیس بوک در اندروید نسبت به iOS منطقی تر است.

متا به توسعه دهندگان گفت که سیستم جدید آنها نرخ تبدیل را برای تبلیغاتی که شامل نصب برنامه می شود افزایش می دهد. در حال حاضر، متا قصد ندارد برای خریدهای درون برنامه ای هزینه دریافت کند، بنابراین توسعه دهندگان می توانند از سیستم مالی مورد نظر خود استفاده کنند.

فردی که نماینده متا است این ادعاها را در ایمیلی به The Verge تایید کرد. او می‌گوید: «ما همیشه علاقه‌مند بوده‌ایم به توسعه‌دهندگان کمک کنیم تا برنامه‌هایشان را توزیع کنند و گزینه‌های جدید به رقابت در این فضا می‌افزایند.

متا تنها شرکتی نیست که قصد دارد یک فروشگاه اپلیکیشن ارائه دهد. در واکنش به تصویب قانون اروپا، مایکروسافت همچنین اعلام کرد که امیدوار است یک فروشگاه بازی اندروید و iOS را در سال آینده در دسترس قرار دهد.