اگر از طرفداران گوشی‌های اندروید باشید، قطعا برای دانلود نرم افزارهای مختلف به سراغ گوگل پلی Google play رفته اید. گوگل پلی، فروشگاه رسمی گوگل و یک پلتفرم جهانی برای دانلود، آپدیت و دسترسی به برنامه‌های موبایل و تبلت است. البته فقط متخ آن‌هایی که از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند. انواع محتوای دیجیتالی از قبیل اپلیکیشن، بازی‌، موزیک و … در این پلتفرم به صورت رایگان یا پولی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

با اینکه دانلود کردن در کشور ما از گوگل پلی با محدودیت‌هایی مواجه است همچنان یکی از پر طرفدارترین مارکت‌ها برای تهیه و به روزرسانی برنامه‌های موبایل و تبلت می‌باشد. در این مقاله با آی تی هوم همراه باشید تا با هم راه‌های استفاده راحت تر از این پلت فرم را بررسی کنیم.

آنچه در این مقاله می‌خوانیم…

نصب و به‌روزرسانی فروشگاه گوگل پلی

برنامه Google Play Store یا همان فروشگاه گوگل پلی به صورت پیش فرض بر روی همه‌ی گوشی‌هایی که از سیستم عامل اندروید برخوردار هستند، نصب شده است. برای به روز رسانی این برنامه کافی است که گوشی موبایل خود را آپدیت کنید و به صورت خودکار همه‌ی برنانه‌ها از جملهد گوگل پلی هم به روز رسانی‌می‌شود.

اگر می‌خواهید گوگل پلی را بر روی لپ تاپ یا کامپیوتر خود نصب کنید تنها کاری که لازم است انجام دهید، سرچ کردن نام این برنامه چه به فارسی چه انگلیسی بر روی مرورگر سیستم‌تان است. هر چند که استفاده از نسخه وب این برنامه کار را آسان‌تر هم می‌کند.

دانلود از گوگل پلی در موبایل

صاحبان گوشی‌های اندروید از گوگل پلی به عنوان یک منبع معتبر برای دانلود برنامه‌های خود استفاده می‌کنند. اکانت جمیل چیزی است که برای ورود به گوگل پلی به آن نیاز دارید. در صورتی که در ساخت اکانت جیمیل مشکل دارید می‌توانید مقاله ساخت حساب کاربری جیمیل را در بلاگ آی تی هوم مطالعه کنید.

برای دانلود مستقیم از گوگل پلی کافیست جیمیل خود را روی گوشی باز کنید و از طریق آن در گوگل پلی ثبت نام کنید. در این مرحله می‌توانید برنامه یا اپلیکیشن مورد نظر خود را جستجو کرده و سپس دکمه install را بزنید. بعد از انجام این کار برنامه روی گوشی شما دانلود و نصب می‌شود.

برای تهیه برنامه‌های پولی به حساب بین‌المللی نیاز است و از آنجایی که کاربران ایرانی نمی‌توانند پولی را در عرصه بین‌الملل تبادل کنند به برنامه‌های پولی گوگل پلی دسترسی ندارند. در صورتی که حساب پِی پَل (PayPal) داشته باشید می‌توانید هر برنامه‌ای را با پرداخت هزینه دلاری تهیه کنید.

مشکلات دانلود از فروشگاه گوگل پلی

حتما برای شما هم پیش آمده است که با ارورthis item is currently unavailable in your هنگام دانلود برخی برنامه‌ها از گوگل پلی مواجه شوید. برخی از برنامه‌هایی که در گوگل پلی موجود است، امکان دارد برای تعدادی از کشورها از دسترس خارج باشد. این محدودیت‌ها می‌تواند بر اساس سلیقه تولید کننده آن برنامه، سیاست‌های خود گوگل پلی یا محدودیت‌های داخل ایران باشد. برای دور زدن این محدودیت‌ها می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید.

رفع مشکل دانلود نکردن برنامه‌ها در فروشگاه گوگل

گوگل پلی گاهی برنامه مورد نظر را به شما نشان نمی‌دهد این به علت تحریم بودن آن برنامه است. در این مواقع کافی است که به قسمت تنظیمات (Setting) گوشی خود بروید، سپس وارد بخش برنامه‌های نصب شده (Apps) بروید و در آنجا Google Play Store  را پیدا کنید. وارد این برنامه شوید و به قسمت حافظه داخلی (Storage) بروید و گزینه پاک کردن داده (Clear Data) را بزنید. به این ترتیب اگر دوباره وارد برنامه گوگل پلی شوید، با استفاده از ابزار‌های تغییر IP (فیلترشکن) برنامه مورد نظرتان قابل مشاهده و نصب خواهد بود.

دانلود از گوگل پلی در کامپیوتر

برای این کار کافی است که با اکانت جیمیل خود وارد گوگل پلی شوید. حواستان باشد که در برنامه گوگل پلی که روی گوشی موبایل خود دارید هم باید با جیمیل ثبت نام کنید. می‌توانید با استفاده از افزونه APK Downloader به راحتی از فروشگاه گوگل، برنامه مورد نظر خود را دانلود کنید. کافی است که لینک برنامه‌ای که می‌خواهید دانلود کنید را کپی کرده و در افزونه APK Downloader وارد کنید. فابل مورد نظر روی کامپیوتر یا لپ تاپ شما ذخیره می‌شود و سپس می‌توانید آن را به موبایل خود انتقال دهید. فراموش نکنید که در این مراحل هم تغییر IP لازم است.

در نهایت و به عنوان جمع بندی…

می‌توان گفت با وجود محدودیت‌هایی که برای استفاده از گوگل پلی در ایران وجود دارد، می‌توانید به راحتی از ترفندهایی که ذکر شد استفاده کرده و از به روزترین برنامه‌های تحت سیستم عامل اندروید استفاده کنید.