درحال‌حاضر برندهای بسیاری در بازار گوشی‌های هوشمند حضور دارند که هرکدام تعداد زیادی دستگاه با مشخصات و قیمت‌های متفاوت به‌فروش می‌رسانند. دراین‌میان، متأسفانه سودجویان گوشی‌های تقلبی را به‌جای گوشی‌های اصل به مشتریان می‌فروشند.

خرید گوشی تقلبی می‌تواند تجربه‌ای ناخوشایند باشد؛ زیرا این محصولات نه تنها کیفیت و کارایی گوشی‌های اصل را ارائه نمی‌دهند، بلکه در اکثر موارد عمر کوتاهی دارند. به‌همین دلیل اطلاع از روش‌های تشخیص گوشی‌های اصل از مدل‌های تقلبی هنگام خرید خیلی مهم است. در این مقاله بهترین روش‌ها را برای تشخیص گوشی‌های تقلبی از نمونه‌های اصلی توضیح می‌دهیم.

تشخیص گوشی اصل و فیک از طریق شناسه‌ IMEI

هر گوشی موبایلی چه هوشمند و چه ساده، شناسه‌ی منحصربه‌فردی به‌نام IMEI دارد که ازطریق آن می‌توان به اطلاعات مفیدی درمورد دستگاه دست یافت. برای پیداکردن کد IMEI گوشی می‌توان از چند راهکار استفاده کرد:

  • شماره‌گیری کد #06#*: با شماره‌گیری این کد، شناسه‌ی IMEI گوشی شما روی صفحه نمایش نشان داده می‌شود.
  • بررسی جعبه‌ی گوشی: کد IMEI گوشی معمولاً روی جعبه گوشی درج شده است.
  • بررسی تنظیمات گوشی: به تنظیمات گوشی خود بروید و در بخش “About Phone” یا “General” عبارت IMEI را پیدا کنید.
  • اگر شناسه‌ی IMEI روی گوشی با کد IMEI که روی جعبه‌ی دستگاه درج شده مطابقت داشته باشد، گوشی مورد نظر اصل است.

    نکته‌ی مهم درمورد شناسه‌ی IMEI این است که متأسفانه امکان تغییر آن روی بسیاری از گوشی‌ها وجود دارد و به‌بیان دیگر امکان دارد کد IMEI یک گوشی اصلی که خراب شده است را به‌عنوان کد IMEI نسخه‌ی فیک آن ثبت کنند. در این شرایط می‌توان از روش‌های دیگر برای بررسی اصل بودن دستگاه استفاده کرد. همچنین امکان دارد برخی افراد شناسه‌ی IMEI تعویضی را به‌صورت برچسب روی جعبه‌ی آن بچسبانند و متأسفانه در این شرایط بسیاری از افراد فریب می‌خورند و گوشی تقلبی را به‌عنوان محصول اصلی خریداری می‌کنند.

    تشخیص گوشی اصل و فیک ازطریق سامانه‌ همتا

    سامانه‌ی همتا که برای رجیستری گوشی‌ها طراحی شده است، امکاناتی برای استعلام IMEI ارائه می‌دهد که می‌توان از آن برای تشخیص گوشی‌های اصلی از مدل‌های تقلبی استفاده کرد.

    شما می‌توانید از سایت همتا برای دسترسی به امکانات این سامانه استفاده کنید اما روش ساده‌تر، استفاده از کد USSD است. برای استعلام IMEI گوشی مورد نظر خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  • کد #7777* را شماره‌گیری کنید و روی دکمه‌ی تماس ضربه بزنید.
  • از میان گزینه‌ها، عدد روبه‌روی «استعلام اصالت» را وارد کنید تا به مرحله‌ی بعد بروید.
  • کد IMEI گوشی که روش مشاهده‌ی آن را در بالا توضیح دادیم وارد کرده و منتظر نتیجه بمانید.
  • اگر گوشی مورد نظر شما اصل باشد، اطلاعات مربوط به آن به‌همراه نام شرکت واردکننده به شماره‌‌ی شما پیامک خواهد شد.

    تشخیص گوشی اصل و فیک از طریق بسته‌بندی