اپل چند هفته پیش در کنفرانس توسعه دهندگان خود در سال 2023 از iOS 17 و MacOS Sonoma رونمایی کرد. مرورگر سافاری در این سیستم عامل های جدید مجهز به قابلیتی است که پارامترهای ردیابی آدرس سایت را در حالت مرور خصوصی حذف می کند تا فعالیت شما ردیابی نشود.

به گفته McRommers، در به‌روزرسانی iPadOS 17، iOS 17 و MacOS Sonoma، سافاری در حالت مرور خصوصی بطور خودکار پارامترهای ردیابی کاربر از آدرس های اینترنتی حذف این امر ردیابی شخص را در سایت های مختلف غیرممکن می کند.

اپل می‌گوید وقتی آدرسی را تایپ یا کپی می‌کنید، اگر پارامترهای ردیابی شناسایی شوند، سافاری آنها را از URL مربوطه حذف می‌کند، اما سایر قسمت‌های آدرس را لمس نمی‌کند. در نتیجه، پیوندها مانند گذشته به کار خود ادامه می دهند، اما فاقد شناسه های ردیابی کاربر منحصر به فرد نیستند.

کوپرتینویی ها از این ویژگی جدید با عنوان ردیابی پیشرفته و محافظت از اثر انگشت آنها اشاره می کنند و می گویند که این ویژگی برای پیوندهایی که در برنامه های پیام ها و ایمیل به اشتراک گذاشته شده اند نیز استفاده خواهد شد.

چگونه می توانم قابلیت حذف پارامترهای ردیابی را در تمام سافاری فعال کنم؟

کاربران در صورت تمایل می توانند از این ویژگی برای وب گردی استفاده کنند حالت عادی Safari را فعال کنید. برای انجام این کار کافی است به مسیر Settings > Safari > Advanced > Advanced tracking andprint protection بروید و گزینه All Browsing را انتخاب کنید. اگر بعداً پشیمان شدید، می توانید از طریق این قسمت این ویژگی را غیرفعال کنید.

در ویدئویی که برای توسعه دهندگان منتشر شد، اپل یک URL نمونه را قبل و بعد از حذف پارامترهای ردیابی نشان داد. این آدرس در ابتدا یک پارامتر زیر سربرگ است click_id توسط سرویس های تبلیغاتی برای جابجایی کاربر بین سایت های مختلف استفاده می شود. سافاری به طور خودکار این پارامتر را در اینجا حذف کرد.

iOS 17 و MacOS Sonoma طبق سنت سالانه اپل باید در پاییز عرضه شوند. این دو سیستم عامل در حال حاضر به صورت بتا در دسترس توسعه دهندگان هستند.