اپل هم‌زمان با عرضه‌ی ویژن پرو اطلاعات تکمیلی سیستم احراز هویت جدیدش به نام Optic ID را منتشر کرده است. Optic ID می‌تواند با تشخیص عنبیه‌ی چشم علاوه‌بر بازکردن سریع قفل دستگاه، احراز هویت برای سیستم پرداخت اپل پی و دسترسی به بسیاری از اپلیکیشن‌های متفرقه و اطلاعات شخصی را ممکن کند.

اپلیکیشن‌هایی که از Face ID و Touch ID در گوشی آیفون و آیپد پشتیبانی می‌کنند، به‌صورت خودکار از Optic ID پشتیبانی خواهند کرد. همچنین پس از راه‌اندازی Optic ID، برای استفاده از پرسونا به احراز هویت از‌طریق آن نیاز خواهد بود. پرسونا به شخصیت‌های مجازی ویژن پرو گفته می‌شود که براساس کاربر طراحی شده‌اند.

Optic ID نقطه‌ی تحول سیستم‌های اسکن عنبیه‌ی چشم است

اپل می‌گوید: «همان‌طور‌که Touch ID و Face ID احراز هویت با استفاده از تشخیص اثر‌انگشت و تشخیص چهره را متحول کردند، Optic ID احراز هویت با استفاده از تشخیص عنبیه را متحول می‌کند.»

اپتیک آی‌دی احراز هویت بصری و ایمن را ارائه می‌دهد و به منحصر‌به‌فرد‌بودن عنبیه‌ی چشم شما وابسته است. این قابلیت امنیتی را سیستم ردیابی چشم با عملکرد بالا و LED‌ها و دوربین‌های مادون‌قرمز در هدست واقعیت مجازی اپل ممکن کرده‌اند.

اپتیک آی‌دی به‌صورت پیش‌فرض هر دو چشم را اسکن می‌کند. باتوجه‌به اینکه اندازه‌ی عنبیه و مردمک چشم در شرایط نوری مختلف تغییر می‌کند، اپتیک آی‌دی با به‌روزرسانی الگوی ثبت‌شده پس از هر احراز هویتِ موفق سازگار می‌شود. اپل اطمینان می‌دهد که تمام داده‌های بیومتریک رمزگذاری شده‌اند و در iCloud یا جای دیگری ذخیره نمی‌شوند.

اپل قابلیتی در چهارچوب ویژگی‌های Accessibility (مخصوص افراد توان‌یاب) تعریف کرده است که به کاربر اجازه می‌دهد تا اسکن را فقط برای یک چشم انجام دهد که از مسیر Accessibility و بخش Eye Input در تنظیمات ویژن پرو دردسترس است. همچنین، اپتیک آی‌دی را به‌طور‌کلی می‌توان غیرفعال کرد. در این حالت، برای ورود به دستگاه صرفاً باید از رمزعبور استفاده کنید.

برای کاربران دچار ضعف بینایی، سیستم اپتیک‌ آی‌دی با لنزهای طبی سنتی زایس و لنزهای تماسی نرم سازگاری دارد. این یعنی می‌تواند با داشتن لنز روی چشم نیز تشخیص عنبیه را انجام دهد.

تمام داده‌های بیومتریک Optic ID رمزگذاری می‌شوند

اپل می‌گوید اپتیک آی‌دی از سخت‌افزار و نرم‌افزار پیشرفته برای تشخیص عنبیه استفاده می‌کند. هنگامی‌که اپتیک آی‌دی را تنظیم می‌کنید، دوربین‌های ویژن پرو به‌کمک نور مادون‌قرمز به‌طور ایمن ازنظر مکانی‌زمانی، تصاویری از عنبیه‌ی شما ثبت می‌کنند.

اطلاعات تصویرِ عنبیه به Secure Enclave و بخشی از موتور عصبی تراشه‌ی M2 ارسال و پردازش می‌شوند و در آنجا به گروهی از کدهای ریاضی برای احراز هویت تبدیل می‌شوند. هربار که با اپتیک‌ آی‌دی احراز هویت می‌کنید، از همان فرایند برای تطبیق تصویر عنبیه‌ی شما با داده‌های بیومتریک ثبت‌شده استفاده می‌شود.

به‌گفته‌ی اپل، اپتیک آی‌دی مطابق با استانداردهای ایمنی بین‌المللی است و به‌دلیل خروجی اندک ساطع کننده‌ها، آسیبی به چشم‌ها یا پوست وارد نخواهد کرد.

اپل می‌گوید احتمال اینکه فردی تصادفی بتواند با استفاده از اپتیک آی‌دی قفل ویژن پرو را باز کند، کمتر از یک در میلیون است. غول فناوری آمریکایی می‌گوید که اپتیک آی‌دی ساختار دقیق عنبیه را در حوزه‌ی نزدیک‌ به مادون‌قرمز شناسایی می‌کند؛ جایی که الگوهای بسیار دقیقی از عنبیه ثبت می‌شوند.

اپتیک آی‌دی اجازه‌ی حداکثر ۵ تلاش ناموفق برای احراز هویت قبل از نیاز به رمز‌عبور را می‌دهد. به‌عنوان یک لایه‌ی محافظتی دیگر، می‌توانید ویژن پرو را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که پس از ۱۰ بار تلاش ناموفق، تمام اطلاعات و محتوا‌ها و تنظیمات شخصی پاک شوند.

هربار که ویژن پرو روشن یا ری‌استارت می‌شود یا برای ۴۸ ساعت بدون استفاده می‌ماند (قفل‌گشایی انجام نمی‌شود)، به رمز‌عبور نیاز است. همچنین، اگر به‌مدت ۶/۵ روز از رمزعبور یا به‌مدت ۴ ساعت از اپتیک‌ آی‌دی برای قفل‌گشایی استفاده نشود، به واردکردن رمز نیاز خواهد بود.