سم آلتمن، مدیرعامل OpenAI، پروژه‌ی رمزارز علمی-تخیلی خود موسوم‌ به Worldcoin را برای ارائه‌ی خدمات بین‌المللی راه‌اندازی کرد. به‌هرحال نوع عملکرد Worldcoin به‌عنوان رمزارز جهانی جدید، با توجه به جایی‌ که کاربران در آن قرار دارند می‌تواند بسیار متفاوت باشد.

Worldcoin از روز دوشنبه فعالیت پروتکل تشخیص هویت غیرمتمرکز World ID و توکن‌های رمزارز WLD خود را آغاز کرده است. این پروژه فعلاً در ۳۵ شهر دردسترس قرار گرفته و کاربران می‌توانند با اسکن عنبیه‌ی خود، سهمی از توکن‌های WLD را دریافت کنند. طبق گزارش‌ها، این شرکت قبل از تأسیس و در سال ۲۰۱۹، شناسه‌ی جهانی دو میلیون داوطلب را در ۳۰ کشور مختلف ثبت کرده است. البته بسیاری از کشورهای درحال توسعه می‌گویند در ازای اسکن چشم خود هیچ پاداشی دریافت نکرده‌اند.

World ID می‌تواند به تمایز انسان از ارتش ربات‌ها کمک کند و به‌عنوان شناسه‌ای منحصربه‌فرد برای تسهیل شکل موردعلاقه‌ی دنیای فناوری از بازتوزیع اقتصادی، یعنی درآمد پایه جهانی عمل می‌کند.

الکس بلانیا و آلتمن، بنیان‌گذاران Worldcoin در توصیف این پروژه نوشتند: «رمزارز ما تلاشی برای هم‌سو شدن در مقیاس جهان است و این سفر، چالش‌برانگیز و نتیجه‌ی آن نامشخص خواهد بود. به‌هرحال پیدا کردن راه‌های جدید برای اشتراک‌گذاری فناوری آینده، چالشی حیاتی است.»

Worldcoin با انتشار پستی در بلاگ رسمی خود ادعا می‌کند هر هفته بیش‌ از ۴۰ هزار نفر در نسخه‌ی بتا World ID ثبت‌نام کرده‌اند. اکنون این استارتاپ می‌گوید ظرفیت خود را در سرتاسر جهان افزایش می‌دهد و ظرفیت ثبت‌نام را نیز پنج برابر می‌کند.

استارتاپ Worldcoin صداها میلیون دلار سرمایه از افراد سرشناس حوزه‌ی فناوری ازجمله آندریسن هوروویتز و رید هافمن (بنیان‌گذار لینکدین) دریافت کرده است. حامیان درآمد پایه‌ی جهانی مثل آلتمن و اندرو یانگ، نامزد دموکرات سابق ریاست جمهوری باور دارند می‌توان پایه‌ی اقتصادی پایداری برای کارگرانی که به‌دلیل روی کار آمدن سیستم‌های هوش مصنوعی بیکار شده‌اند فراهم سازد. درمورد Worldcoin نیز این نظریه بر موفقیت توکن WLD تکیه دارد. قیمت اولیه‌ی این رمزارز ۱٫۷ دلار بود که برای مدتی افزایش یافت و پس‌ از اصلاح اکنون به ۲٫۳۵ دلار رسیده است.

یکی از بازارهای قابل‌توجهی که شاید چشم‌انداز Worldcoin در آنجا کار نکند، ایالات‌متحده است. ابهام ناشی از سرکوب اخیر کمیسیون بورس و اوراق بهادار درمورد ارزهای دیجیتالی، ظاهراً فعالیت این شرکت را با چالش‌هایی مواجه کرده است.‌

بلانیا، یکی دیگر از بنیان‌گذاران ‌Worldcoin و مدیرعامل شرکت Tools for Humanity، ترجیح می‌دهد عموم مردم به هیچ وجه استارتاپ مذکور را با صنعت کریپتو مرتبط نکنند.