در تابستان 2019، ایالات متحده در شیوع بیماری غرق شد. مقامات بهداشتی ایالات متحده گفتند که بیش از 2800 نفر در بیمارستان بستری شدند و 68 نفر جان باختند. محتمل ترین علت این بیماری یک ماده شیمیایی در برخی از سیگارهای الکترونیکی است که به بافت ریه آسیب می رساند و باعث سرفه و نفس کشیدن افراد می شود.

موج شدید آسیب های ریوی در ایالات متحده، محققان را به فکر آسیب های ناشی از استفاده از سیگار الکترونیکی بر سلامت انسان انداخته است. شواهد به دست آمده از مطالعات بزرگ و طولانی مدت پنج سال بعد به طور پیوسته در حال افزایش است. این شواهد نشان می دهد که استفاده از سیگار الکترونیکی خطر ابتلا به بیماری های تنفسی، حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد.

به گزارش ScienceAlert، اکنون، مطالعه جدیدی که در نشست علمی سالانه کالج قلب و عروق آمریکا ارائه شد، شواهدی را به یافته های قبلی اضافه می کند. محققان دریافتند تمام افراد بالای 18 سال که در هر مقطعی از زندگی خود از سیگارهای الکترونیکی استفاده کرده اند، 19 درصد بیشتر از افرادی که هرگز از سیگارهای الکترونیکی استفاده نکرده اند، در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارند.

برخلاف حمله قلبی ناگهانی، نارسایی قلبی به تدریج قلب را ضعیف و سفت می کند. بنابراین، قلب به سختی کار می کند تا خون را در سراسر بدن پمپاژ کند.

سیگارهای الکترونیکی خطر ابتلا به بیماری های تنفسی، حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد

یعقوب بن الحسندکتر دکتر می‌گوید: «مطالعات بسیاری سیگارهای الکترونیکی را با اثرات مضر مرتبط دانسته‌اند و دریافته‌اند که ممکن است آن‌طور که قبلاً تصور می‌شد بی‌ضرر نباشند.» تفاوتی که دیدیم بسیار اساسی بود.»

یک مطالعه آینده نگر اخیر به عنوان گسترده ترین مطالعه در این زمینه در نظر گرفته می شود و رابطه بین سیگار الکترونیکی و نارسایی قلبی را بررسی می کند. اما هنوز بررسی نشده است.

بنلحسن و همکارانش سوابق سلامتی 175667 بزرگسال آمریکایی را که در برنامه تحقیقاتی همه ما در مؤسسه ملی بهداشت ایالات متحده شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. حدود 28660 شرکت‌کننده گزارش دادند که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کردند و 3242 نفر از این افراد در طول تقریباً چهار سال پیگیری نارسایی قلبی داشتند.

افرادی که قبل از شروع مطالعه حداقل یک نارسایی قلبی مستند داشتند از تجزیه و تحلیل حذف شدند. محققان سن، جنس و سایر عوامل مرتبط با نارسایی قلبی مانند دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا و وضعیت سیگار کشیدن را مطابقت دادند.

ادامه مطلب

حدود 60 درصد از شرکت کنندگان زن بودند. اکثر آنها سفیدپوست هستند و میانگین سنی آنها 52 سال است. پیش از این، مطالعات بزرگ معمولاً بر روی افراد جوان‌تر متمرکز بود که حملات قلبی و سکته مغزی نسبتاً کمتری را تجربه می‌کردند.

مصرف کنندگان سابق و فعلی سیگار الکترونیکی در مقایسه با افرادی که هرگز سیگار الکترونیکی مصرف نکرده اند، 19 درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی بودند، به ویژه نوعی نارسایی قلبی که در آن عضله قلب سفت می شود و به درستی با خون پر نمی شود. سیگار با این حال، محققان از شرکت‌کنندگان نپرسیدند که چقدر از سیگارهای الکترونیکی استفاده می‌کنند یا اینکه سیگارهای الکترونیکی حاوی چه مواد خاصی (مانند نیکوتین یا طعم‌ها) هستند.

نارسایی قلبی در افرادی که سیگار می کشیدند به 59 درصد افزایش یافت

در میان 28660 مصرف کننده سیگار الکترونیکی در این مطالعه، خطر نارسایی قلبی در میان افرادی که سیگار کشیدن را نیز گزارش کرده بودند به 59 درصد افزایش یافت. نیکوتین بسیار اعتیادآور است و جوانانی که سیگار الکترونیکی می کشند سه برابر بیشتر احتمال دارد سیگاری شوند. علاوه بر این، شواهد کمی وجود دارد که سیگارهای الکترونیکی حاوی نیکوتین به افراد در ترک سیگار کمک می کند.

علاوه بر این، سیگارهای الکترونیکی که برچسب «فاقد نیکوتین» دارند، اغلب حاوی یک ماده مضر هستند. تحقیقات نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی بدون نیکوتین نیز می توانند به بافت ریه و رگ های خونی آسیب برسانند. هدف بعدی آسیب بعد از ریه ها و جریان خون قلب است. اما تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود دقیقاً کدام ترکیبات باعث آسیب می شوند.

دکتر نی خاطرنشان می کند که تنها این آخرین مطالعه مشاهده ای می تواند ارتباط بین استفاده از سیگار الکترونیکی و نارسایی قلبی را نشان دهد. محققان دیگری که در مطالعه اخیر شرکت نداشتند، قصد دارند سطوح مختلف استفاده از سیگار الکترونیکی و ارتباط آنها با خطر نسبی نارسایی قلبی را در مطالعات آینده بررسی کنند.