اغراق نیست اگر بگوییم که ویژگی های کوچک در یک برنامه چت، دیدگاه های متفاوتی از نحوه سازماندهی جامعه را رمزگذاری می کند. اگر اولین ریججی در پالت به جای قلب یک انگشت شست پایین بود، شاید همه ما افراد منفی‌تر و محتاط‌تری باشیم. سیگنال از چه دیدگاه اجتماعی پدید آمد؟

مارلین اسپایک در مصاحبه ای در سال 2016 اعتراف کرد: «با نگاهی به گذشته، من و همه کسانی که می شناختم به دنبال آن دنیای پنهانی بودیم که در آن پنهان شده بود.» یک متن کلیدی در نظریه آنارشیستی، ایده «منطقه خودمختار موقت» را توصیف می کند، مکانی از آزادی کوتاه مدت که در آن مردم می توانند روش های جدیدی برای زندگی مشترک را خارج از محدوده هنجارهای اجتماعی فعلی تجربه کنند. این اصطلاح که در اصل برای توصیف “آرمانشهرهای دزدان دریایی” که ممکن است آخرالزمان باشند ابداع شد، از آن زمان برای درک زندگی و زندگی پس از مرگ فضاهای واقعی مانند کمون ها، ریوها، مجتمع های ساحلی و اعتراضات استفاده می شود. و سیگنال بدون شک یک منطقه خودمختار موقت است که مارلین اسپایک نزدیک به یک دهه را صرف ساختن آن کرده است.

از آنجا که مناطق خودمختار موقت فضاهایی را برای تمایلات رادیکالی که جامعه سرکوب می کند ایجاد می کند، زندگی روزانه را پایدارتر نگه می دارد. گاهی اوقات آنها می توانند مانند کلوپ های شبانه و جشنواره ها درآمد کسب کنند. اما مناطق خودمختار موقت به دلایلی موقتی هستند. بارها و بارها، ساکنان منطقه اشتباه مشابهی را مرتکب می شوند: آنها نمی توانند نحوه تعامل سازنده با جامعه بزرگتر را بیابند. این منطقه اغلب با کمبود پول مواجه می شود زیرا در دنیایی وجود دارد که مردم مجبور به پرداخت اجاره هستند. موفقیت دست نیافتنی است؛ زمانی که یک منطقه خودمختار موقت به اندازه کافی فراگیر می شود که ثبات روز را تهدید می کند، می توان آن را به شدت سرکوب کرد. یا آزادی های جذاب ارائه شده توسط منطقه ممکن است به شکل ملایم تری توسط جامعه گسترده تر پذیرفته شود و در نهایت این منطقه از بین می رود زیرا وجود آن جامعه گسترده تر را مجبور کرده است که کمی بیشتر شبیه آن باشد. سیگنال تا کجا می تواند پیش برود؟

دلایلی وجود دارد که فکر می کنیم سیگنال ممکن است مدت طولانی تری در دسترس نباشد. وبلاگ غیرانتفاعی که برای متقاعد کردن ما به ماهیت نخبه مهندسان خود طراحی شده است، تأثیر ناخواسته ای را در انتقال دشواری باورنکردنی ایجاد یک ویژگی نرم افزاری جدید در رمزگذاری سرتاسر دارد. تعداد تیم او تقریباً 40 نفر است. مارلین اسپایک همین الان سازمان را ترک کرد. دستیابی به شاهکارهای غیرممکن ممکن است برای یک هکر بدلکار با چیزی برای اثبات سرگرم کننده باشد، اما رقابت با تیم های مهندسی شرکت های بزرگ فناوری ممکن است برای یک غیرانتفاعی کوچک که Marlinspike دیگر در راس آن نیست، پایدار نباشد.

سیگنال مناسب برای سازمانی که قبلا توسط یک آنارشیست اداره می شد، فاقد یک مدل تجاری پایدار است تا جایی که تقریباً می توان آن را ضد سرمایه داری نامید. تا کنون به گونه‌ای زنده مانده است که به نظر می‌رسد قابل تکرار نیست، و ممکن است برخی از کاربران را از خود دور کند. سیگنال تا حد زیادی با وام بزرگی از بنیانگذار واتس اپ تامین می شود و این وام اکنون به 100 میلیون دلار رسیده است. همچنین از طریق صندوق فناوری باز از دولت ایالات متحده کمک مالی پذیرفته است. از آنجایی که سیگنال نمی تواند داده های کاربران خود را بفروشد، اخیراً شروع به توسعه یک مدل کسب و کار بر اساس ارائه مستقیم خدمات به کاربران و تشویق آنها به کمک مالی به سیگنال در برنامه کرده است. اما برای دریافت کمک های مالی کافی، سازمان غیرانتفاعی باید از 40 میلیون کاربر به 100 میلیون افزایش یابد. تلاش تهاجمی این شرکت برای رشد، همراه با عدم اعتدال برنامه، قبلاً خود کارمندان سیگنال را به این سؤال واداشته است که آیا رشد می‌تواند ناشی از کاربران سوءاستفاده‌کننده باشد، مانند گروه‌های راست افراطی که از سیگنال برای سازماندهی استفاده می‌کنند.

اما دلایلی هم برای امیدواری وجود دارد. تا اینجای کار، تاثیرگذارترین تغییری که Signal ایجاد کرده است، احتمالاً وجود خود برنامه نیست، بلکه این است که واتس‌اپ را راحت‌تر می‌کند تا رمزگذاری سرتاسر به سبک سیگنال را به میلیاردها کاربر ارائه دهد. پس از پذیرش واتس‌اپ، پیام‌رسان فیس‌بوک، پیام‌های اندروید گوگل و اسکایپ مایکروسافت همگی از پروتکل منبع باز سیگنال‌ها استفاده کرده‌اند، البته در اشکال ملایم‌تر، همانطور که از تاریخچه PA حدس می‌زنیم. شاید وجود پروتکل سیگنال، همراه با تقاضای کاربرانی که به طور فزاینده ای نسبت به حفظ حریم خصوصی آگاه هستند، برنامه های پیام رسانی با بودجه بهتر را تشویق به رقابت با یکدیگر برای رمزگذاری تا حد امکان کند. سپس سیگنال دیگر نیازی به وجود نخواهد داشت. (در واقع، این به نظر می رسد نظریه اصلی تغییر سیگنال قبل از اینکه آنها تصمیم بگیرند که ترجیح می دهند با شرکت های فناوری اصلی رقابت کنند.)

اکنون که عصر کولر آبی جهانی رو به پایان است، چت‌های گروهی خصوصی کوچک در حال تبدیل شدن به آینده زندگی اجتماعی در اینترنت هستند. سیگنال به عنوان یک مدینه فاضله مرتد و دزدان دریایی که توسط رمزنگاری احاطه شده بود شروع شد، اما جریان اصلی – به طرز نگران کننده ای سریع – بسیار به چشم اندازی که سیگنال به دنبال آن بود نزدیک شد. به هر شکلی، مدینه فاضله او ممکن است ادامه یابد.