فناوری دوچرخه سال هاست که به دوچرخه سواران کمک می کند و در طول سال ها پیشرفت های زیادی داشته است. این فناوری ها که در طیف گسترده ای دسته بندی می شوند، در بازار جهانی از تنوع بالایی برخوردار هستند. زمانی که ابزارهایی مانند پاورمتر بسیار کمتر در دسترس مردم بود و اکثر دوچرخه سواران حرفه ای از آن استفاده می کردند، اما امروزه تنوع زیاد پاورمترها باعث شده حتی دوچرخه سواران تازه کار نیز از این فناوری نهایت استفاده را ببرند.

بسیاری از دوچرخه سواران عاشق دوچرخه سواری با آخرین تکنولوژی روز دنیا هستند و باید اعتراف کنیم که هر روز فناوری های بیشتری وارد این صنعت می شود. با اتصال GPS یک دوچرخه شما می توانید عمیق ترین اطلاعات را حتی در مورد انگشتان پای خود با حسگرهای خارجی مانند قدرت سنج، نمایشگر ضربان قلب و سنسورهای گام شمار یا سرعت پدال دریافت کنید. این اطلاعات به شما امکان می دهد برنامه آموزشی خود را داشته باشید و بتوانید خود را با افراد حرفه ای مقایسه کنید.

ما انواع مختلف فن آوری دوچرخه سواری را بررسی می کنیم و کشف می کنیم که چگونه با استفاده از این ابزارها یک دوچرخه سوار حرفه ای شویم.

بهترین تکنولوژی دوچرخه سواری

طیف گسترده ای از فناوری های دوچرخه سواری برای کمک به دوچرخه سواران وجود دارد. فن آوری های موثری که به شما کمک می کند تا یک دوچرخه سوار حرفه ای شوید به شرح زیر است.

سیلومترکنتورهای انرژی)

قدرت سنج قابل اعتمادترین ابزار برای به دست آوردن داده های عملکرد دوچرخه سواری است. موتورسنج‌ها زمانی فقط توسط دوچرخه‌سواران حرفه‌ای استفاده می‌شد، اما اکنون با گذشت زمان در مدل‌های مقرون به صرفه تولید می‌شوند و به علاقه‌مندان دوچرخه‌سواری کمک می‌کنند تا با قدرت تمرین کنند و عملکرد خود را بسنجند.

اگرچه مترهای برق گرانتر از سایر فناوری های دوچرخه هستند، اما برای هر دوچرخه سواری که به دنبال بهبود عملکرد خود است، سرمایه گذاری ارزشمندی است.

بسیاری از دوچرخه سواران خوانش متر قدرت را دقیق تر از مانیتورهای ضربان قلب می دانند زیرا تحت تأثیر عوامل خارجی قرار نمی گیرند. این اندازه گیری قدرت بر حسب وات ثبت می شود و صرف نظر از آب و هوا، دما یا سلامتی در حین سواری، تنها تحت تأثیر قدرت تولید شده توسط پاهای دوچرخه سوار خواهد بود.

می توانید از کنتور برق تک یا دوتایی استفاده کنید. همانطور که از نام آن پیداست، پاور سنج‌های تک قدرت را از یک طرف، معمولاً پای چپ، اندازه‌گیری می‌کنند. سپس این مقدار را دو برابر می کند تا قدرت هر دو پا را تخمین بزند. اگرچه مترهای تک قدرت مقرون به صرفه تر هستند، اما ممکن است به اندازه کنتورهای توان دوگانه دقیق نباشند زیرا هیچ گونه عدم تعادل قدرت بین پای چپ و راست را در نظر نمی گیرند.

سنسور ضربان قلب

نظارت بر ضربان قلب هنگام دوچرخه‌سواری یک معیار ارزشمند است زیرا می‌تواند از شما دوچرخه‌سوار قوی‌تری بسازد، سرعت شما را افزایش دهد و تناسب اندام شما را بهبود بخشد. تجزیه و تحلیل این داده ها می تواند به شما کمک کند در مناطق خاصی از ضربان قلب تمرین کنید و به شما امکان می دهد تمرینات متمرکزتری را برای بهبود بخش های خاصی از سواری خود انجام دهید. این تمرین‌ها می‌توانند تمرین‌های انفجاری طولانی در ناحیه‌ای با ضربان قلب کم باشند تا استقامت کلی شما را بهبود ببخشند یا تمرکز بر حرکات کوتاه مدت در منطقه حداکثر ضربان قلب برای بهبود سرعت در پایان باشد!

معمولاً پنج ناحیه ضربان قلب وجود دارد:

منطقه 1: ریکاوری – شدت باید 50-60٪ حداکثر ضربان قلب باشد.

منطقه 2: تمرین استقامتی – شدت باید 60-70 درصد حداکثر ضربان قلب باشد.

منطقه 3: ظرفیت هوازی – شدت باید 70-80٪ حداکثر ضربان قلب شما باشد.

منطقه 4: آستانه لاکتات – شدت باید 80-90٪ حداکثر ضربان قلب شما باشد.

منطقه 5: ظرفیت بی هوازی – شدت باید 90 تا 100 درصد حداکثر ضربان قلب شما باشد.

با این حال، توجه داشته باشید که داده های ضربان قلب یک مقدار نسبی است زیرا تحت تأثیر عواملی مانند سن، دما، داروها و سطح آمادگی کلی قرار می گیرد. در حالی که استفاده از سنسور ضربان قلب به اندازه یک قدرت سنج دقیق نیست، برای کسانی که به دنبال دریافت اطلاعات عملکرد کلی با بودجه کمتر هستند، گزینه بسیار خوبی است.

سنسورهای سرعت پدال

در دنیای دوچرخه سواری، سرعت بر حسب دور بر دقیقه (RPM) اندازه گیری می شود. توجه به RPM به شما کمک می کند تا سرعت و کارایی خود را افزایش دهید و در عین حال استرس کمتری به عضلات خود وارد کنید.

لازم به ذکر است که هیچ مقدار ایده آلی برای RPM وجود ندارد، زیرا این معیار می تواند تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند نوع زمین، شیب و میزان تجربه شما به عنوان یک دوچرخه سوار باشد. صرف نظر از این، مهم است که سرعت خود را درک کنید تا بتوانید دور در دقیقه مناسب را پیدا کنید که بهترین راندمان را به شما می دهد و به طور مداوم آن را در طول سواری خود حفظ کنید تا راندمان پدال زدن را به حداکثر برسانید.

برای بهبود RPM خود، می توانید تمریناتی را از این معیار در تمرین خود بگنجانید تا به تقویت قدرت و بهبود هماهنگی رکاب زدن کمک کند. برخی از نمونه‌های این تمرینات عبارتند از: چرخش برای استقامت، تمرینات تمرکز تک پا، تمرینات پاهای جدا شده و کشش!

کامپیوترها جی پی اس

داشتن یک کامپیوتر دوچرخه جی پی اس با کیفیت برای بهبود عملکرد شما حیاتی است زیرا بهترین وسیله برای ضبط و نمایش تمام داده های اندازه گیری شده توسط حسگرهای خارجی شما در یک مکان است. همچنین برای ثبت مسیرهای دوچرخه سواری و ردیابی موقعیت مکانی شما بسیار مفید است.

برخی از این دستگاه‌های GPS اطلاعات کلیدی مانند VO2 max، وضعیت بازیابی، تمرکز بار تمرین، سازگاری با گرما و ارتفاع، تغذیه، هشدارهای هیدراتاسیون و غیره را به شما نشان می‌دهند.

با رایانه های GPS، می توانید به برنامه های آموزشی مانند Strava متصل شوید که به شما امکان می دهد پیشرفت سواری خود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید و مقایسه کنید. برنامه‌هایی مانند Garmin Connect نیز بسیار مفید هستند زیرا می‌توانید عملکرد دوچرخه‌سواری خود را تجزیه و تحلیل کنید و روی مناطقی که می‌خواهید بهبود دهید تمرکز کنید. Training-Peaks یکی دیگر از برنامه های ارزشمند در این زمینه است که در آن می توانید برنامه های آموزشی برای بهبود بخش های خاصی از عملکرد خود از طریق جلسات اختصاصی دوچرخه سواری ایجاد کنید.

مربیان هوشمند توربو

برای روزهایی که هوا سرد یا بارانی است و نمی‌توانید در بیرون دوچرخه سواری کنید، توربو تمرین‌کننده روشی هوشمندانه برای ادامه تمرین در داخل خانه است. مربی‌های توربو حالت مقاومت را شبیه‌سازی می‌کنند تا حس دوچرخه‌سواری در جاده را به شما بدهند و می‌توانند آمارهایی مانند نیروی پدال، سرعت و دور در دقیقه را اندازه‌گیری کنند.

نقطه پایان

فروشگاه ibike بزرگترین مرجع دوچرخه سواری در ایران می گوید فناوری همیشه برای کمک به مردم ایجاد شده است، اما فراموش نکنیم که این فناوری ها نباید مردم را تنبل کند. پس همیشه به یاد داشته باشید که همیشه از این فناوری ها برای بهبود عملکرد خود استفاده کنید و سعی کنید فعالیت ورزشی خود را به صورت استاندارد و روتین ادامه دهید تا تأثیرات عظیمی را در زندگی عاطفی و کاری، وضعیت روحی و آمادگی جسمانی خود مشاهده کنید.

به این پست امتیاز دهید