هرچند با توجه به تکامل ویروس کرونا و کاهش ایمنی واکسیناسیون علیه کووید ۱۹، تزریق دوزهای مختلف ایده‌ی خوبی است، هیچ‌یک از دولت‌های جهان به مردم توصیه نمی‌کند که در مدت زمان کوتاه بیش از ۲۰۰ بار واکسن بزنند.

به‌گزارش آی‌اف‌ال ساینس، مردی ناشناس اهل ماگدبورگ آلمان به دلایل شخصی بارها واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرد. در آن زمان وی توجه دادستان عمومی ماگدبورگ را که موفق شد تایید کند مرد ۱۳۰ واکسن زده است،‌ به خود جلب کرد؛ اما دادستانی تصمیم گرفت او را متهم به کلاهبرداری نکند.

مورد مذکور فرصتی برای ایمنی‌شناسانی مهیا کرد که می‌خواستند تاثیرات این تعداد واکسن را روی بیماران مطالعه کنند. دکتر کیلیان شوبر از نویسندگان مقاله گفت: «وقتی در سال ۲۰۲۲ رسانه‌ها درباره مردی آلمانی گزارش کردند که حداقل ۹۰ بار واکسن SARS-CoV-2 را دریافت کرده بود (و خیلی بیشتر از آن)، کنجکاو شدیم که واکسیناسیون بیش‌ازحد چه تاثیراتی ممکن است روی سیستم ایمنی داشته باشد.»

تیم پژوهشی با دادستانی تماس گرفت و از این طریق توانست با مرد ۶۲ ساله ارتباط بگیرد. سوژه‌ی مطالعه موافقت کرد آزمایش‌های پزشکی مختلفی روی او انجام شود. علاوه‌بر‌این، به تیم اجازه داده شد به آزمایش‌های خونی که بیمار در طول این مدت انجام داده بود و همچنین به نتایج آزمایش‌های عفونت کووید ۱۹ وی دسترسی داشته باشد.

مشخص شد بیمار دارای مقادیر زیادی سلول‌های T موثر علیه ویروس SARS-CoV-2 است و مقدار آن‌ها بیشتر از افرادی است که سه بار دربرابر کووید ۱۹ واکسینه شده بودند. همچنین نشانه‌ای از فرسودگی در این سلول‌ها دیده نمی‌شد. بیمار همچنین از هیچ‌یک از واکسن‌های دریافتی، عارضه‌ای جانبی را تجربه نکرده بود.

شوبر در بیانیه‌ای افزود: «مرد مورد مطالعه درمجموع با هشت واکسن مختلف ازجمله انواع واکسن‌های mRNA موجود واکسینه شده بود. این مشاهده که با وجود این واکسیناسیون بیش‌ازحد اثرات جانبی قابل‌توجهی دیده نمی‌شد، نشانگر تحمل‌پذیری خوب واکسن‌ها است.»

بیشتر بخوانید

درنهایت، نویسندگان در مقاله خود نتیجه‌گیری می‌کنند: «گزارش موردی ما نشان می‌دهد واکسیناسیون بیش از حد علیه SARS-CoV-2 منجر به عوارض جانبی نشده و مقدار آنتی‌بادی‌های اختصاصی اسپایک و سلول‌های T را بدون داشتن اثرات مثبت یا منفی قوی روی کیفیت ذاتی پاسخ‌های ایمنی تطبیقی افزایش داده است. درحالی‌که تا به امروز نشانه‌ای از عفونت‌های پس از تزریق واکسن را در وی پیدا نکرده‌ایم، نمی‌توان مشخص کرد که آیا این امر ناشی از رژیم واکسیناسیون بیش‌ازحد بوده است یا نه. مهم‌تر اینکه ما واکسیناسیون بیش‌ازحد را به‌عنوان استراتژی‌ تقویت ایمنی تطبیقی تایید نمی‌کنیم.»

گزارش موردی در مجله‌ی The Lancet Infectious Diseases منتشر شده است.