Caltech (موسسه فناوری کالیفرنیا) روبات جدیدی ساخته است که می تواند شکل خود را برای رانندگی، پرواز و راه رفتن تغییر دهد. این دانشگاه در بیانیه‌ای ربات M4 را با فیلم Transformers مقایسه کرد.

به گزارش Verge، ربات جدید Caltech به قطعات الکترونیکی، یک موتور و یک کامپیوتر کوچک مجهز شده است. این کامپیوتر تصمیم می گیرد که M4 در هنگام سفر در مسیرهای مختلف وارد چه حالتی شود.

ربات M4 مجهز به چرخ‌های بزرگی است که می‌توان آن‌ها را در عرض چند ثانیه بالا برد تا به یک پهپاد تبدیل شود. ربات تحت شرایط خاصی می تواند روی دو چرخ خود بایستد و شروع به حرکت کند.

ربات M4 از مرتضی قریب (برای او شناخته شده است نزدیک موری)، استاد مهندسی هوانوردی و مهندسی با الهام از محیط زیست در Caltech، طراحی شد. غریب برای ساخت این ربات علیرضا رمضانیاستادیار مهندسی برق و کامپیوتر در دانشگاه نورث ایسترن. این دو برای ساخت ربات مورد نظر از حیواناتی مانند مرغ دریایی و شیرماهی الهام گرفتند. ربات M4 از کامپیوتر کوچک Jetson Nano انویدیا استفاده می کند.

به گفته Caltech، M4 می تواند به “هشت نوع حرکت مختلف دست یابد.” این ربات با استفاده از هوش مصنوعی و بررسی محیط خود به صورت خودکار تغییر شکل می دهد.