چه کسی از چه کسی می‌ترسد؟

علت فوبیای عنکبوتی انسان‌ها مشخص نیست، اما برخی پژوهش‌ها نشان می‌دهند انسان‌ها واکنش‌های حسی مشابهی را نسبت به حیوانات مختلف مثل گرگ‌ها، کلاغ‌ها و عنکبوت‌ها نشان می‌دهند. به باور دانشمندان، واکنش ترس نسبت به جانوران دیگر از نیاز انسان به کنترل محیط زیست‌بوم او سرچشمه می‌گیرد.

اخبار منتشرشده در رسانه‌ها، این حس را که عنکبوت‌ها نیات بدی نسبت به ما دارند، تقویت می‌کنند. این درک با حضور فصلی عنکبوت‌های بزرگ در باغ‌ها یا زیر مبلمان تقویت می‌شود.

برخی گونه‌های مثل عنکبوت‌های منزوی ایالات متحده، بارها انسان را به گونه‌ای گزیده‌اند که نیازمند درمان پزشکی بودند. با این‌حال در تهدید آن‌ها اغراق شده است. به‌طورکلی هیچ عنکبوتی را نمی‌توان در فهرست حیوانات خطرناک WHO قرار داد، اما در کمال تعجب گربه‌ها و سگ‌های اهلی در این فهرست قرار دارند.

کاهش جمعیت عنکبوت‌ها می‌تواند پیامدهای منفی را برای زنجیره غذایی انسان داشته باشد

بر اساس گزارش‌ها، سالانه ده‌ها میلیون نفر توسط سگ‌های اهلی مجروح می‌شوند. گزارش‌هایی درباره‌ی فواید زهر عنکبوت برای پزشکی جدید یا درمان درد‌ها و بیماری‌هایی مثل سرطان، توجه رسانه‌ای کمتری را نسبت به داستان‌های گزیدگی عنکبوتی به خود جلب کردند.

قطعا انسان تهدید بزرگ‌تری برای عنکبوت‌ها به شمار می‌رود. دلیل این مسئله هم این است که سیستم‌های تولید غذای ما به حشره‌کش‌هایی وابسته است که برای عنکبوت‌ها مهلک هستند و می‌توانند بر کاهش جمعیت گسترده‌ی آن‌ها اثر بگذارند. کاهش جمعیت عنکبوت‌ها برای انسان هم مشکل‌ساز است، زیرا عنکبوت‌ها نقش مهمی در کشاورزی دارند و آفت‌ها را می‌خورند. کاهش جمعیت عنکبوت‌ها پیامدهای طولانی‌مدتی را برای انسان خواهد داشت.

نمی‌دانیم چه در ذهن عنکبوت‌ها می‌گذرد، اما این گونه‌ها هنگام روبه‌رو شدن با تهدید، سازه‌های ابریشمی را در حفره‌های کوچک و مخفی داخل زمین می‌سازند. در ویدئوی زیر می‌توانید نمونه‌ای از چنین سازه‌ای را مشاهده کنید.

ابریشم عنکبوت به او اجازه می‌دهد هر جایی از اعماق سرد غارها تا قلمروهای زیرآبی و حتی نقاط مرتفع کوهستان زندگی کند. بچه عنکبوت‌ها می‌توانند هزاران کیلومتر را همراه با باد با استفاده از بادبان‌های ابریشمی خود طی کنند. دلیل این مسئله محیط‌های رشد عنکبوت‌های و شرایطی مثل دما یا مقدار غذای موجود است که می‌تواند بر استراتژی‌های زندگی آن‌ها مثل جستجوی غذا یا تصمیم‌گیری برای ماندن یا حرکت به جایی دیگر تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید:

عنکبوت جورو می‌تواند در سنین نوزادی در هوا پرواز کند، اما ورود آن به ایالات متحده احتمالا حاصل فعالیت انسان بوده است. برای مثال، ممکن است در چمدان یا کالاهای تجاری مخفی شده باشد. نگرانی درباره‌ی انتشار این عنکبوت صرفا به خاطر خود عنکبوت نیست، بلکه تکثیر این گونه می‌تواند به معنی اختلال در اکوسیستم و کاهش زنجیره‌ی غذایی باشد.

تازه‌واردان به منطقه‌ی جدید به خصوص عنکبوت‌ها باید با گونه‌های بومی بر سر غذا یا نفوذ گونه‌های دیگر گیاهی و جانوری به شیوه‌هایی غیرمنتظره رقابت کنند. برای مثال در فلوریدا عنکبوت‌های تهاجمی Cyrtophora گاهی تار زیادی را می‌تنند و برای گیاهان میزبان مشکل درست می‌کنند یا می‌توانند به نابود محصولات کشاورزان منجر شوند.

نمونه‌های فوق یادآوری می‌کنند که رفتار عنکبوت‌ها پیچیده‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. به همین دلیل با درک عنکبوت‌ها می‌توانیم به دید بهتری از دنیای اطرافمان دست پیدا کنیم و در نهایت از مزایای این شناخت سود ببریم.