۱۸ سال پس از راه‌اندازی «دیجی‌کالا» که امروز بزرگترین فروشگاه اینترنتی ایران شناخته می‌شود، این کسب‌وکار اولین گام‌ها را برای راه‌اندازی فروشگاهی حضوری برداشته است.

دیجی‌کالا که اواخر ۱۴۰۲ راه‌اندازی فروشگاه فیزیکی خود در سال بعد را وعده داده بود، اکنون در آستانه رونمایی از فروشگاهی آفلاین است. این کار تغییری بزرگ در شکل فعالیت فروشگاه‌های آنلاین به‌شمار می‌آید؛ آیا تمایل به ایجاد ارتباط مستقیم با مشتریان و رشد بیشتر باعث این تصمیم شده یا ماجرا به سهم کم دیجی‌کالا از خرده‌فروشی آنلاین مربوط است؟

آخرین گزارش سالانه دیجی‌کالا (۱۴۰۱) از عقب‌افتادن تجارت الکترونیک ایران درمقایسه‌با کشورهای همسایه حکایت می‌کرد و می‌گفت که سهم کل خرده‌فروشی آنلاین در کشور فقط ۴ درصد است. در حالی که همین نرخ برای چین ۴۶ درصد، انگلستان ۳۶ درصد، کره‌جنوبی ۳۲ درصد، دانمارک ۲۰ درصد، ترکیه ۲۰ درصد، اندونزی ۲۰ درصد، آمریکا ۱۶ درصد، فنلاند ۱۵ درصد، سوئد ۱۴ درصد، کانادا ۱۴ درصد و هند ۵ درصد تخمین زده شده است.

دیجی‌کالا در این گزارش چنین موانعی را دلایل عقب‌ماندگی تجارت الکترونیک کشور معرفی کرده بود:

  • حجم سرمایه‌گذاری اندک و موانع پیشِ روی آن
  • نبود حمایت مناسب از اقتصاد دیجیتال در لایه‌های قانون‌گذاری و تنظیمگری
  • اعمال محدودیت‌هایی که زیرساختی‌ترین نیاز کسب‌وکارهای آنلاین را هدف قرار می‌دهد
  • تحریم‌های بین‌المللی که مانع توسعه کسب‌وکارهای دیجیتال به بازار منطقه شده است
  • غیبت برندهای بزرگ بین‌المللی در کشور
  • بازار غیرشفاف ایجادشده به‌‌دلیل محدودیت واردات برخی گروه‌های کالایی در کشور
  • تورم و کاهش قدرت خرید مردم

دیجی‌کالا بر‌اساس داده‌های بانک مرکزی، حجم معاملات شاپرکی کسب‌وکارهای اینترنتی و سهم دیجی‌کالا تخمین می‌زند که از کل ۴ درصد سهم خرده‌فروشی آنلاین، ۲ درصد سهم فروشگاه‌های اینترنتی و ۲ درصد سهم شبکه‌های اجتماعی است و در این میان نیمی از سهم فروشگاه‌های اینترنتی، یعنی فقط یک درصد به دیجی‌کالا اختصاص دارد.

اکنون گفته شده که در فروشگاه فیزیکی و جدید دیجی‌کالا فقط محصولات مرتبط با حوزه تلفن همراه، لوازم صوتی و بازی‌ها به فروش می‌رسند.

به‌تازگی در دومین روز نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۴، پنلی با عنوان «وقتی نوآوری امیدآفرین» برگزار شد، حمید محمدی، بنیان‌گذار دیجی‌کالا این شرکت را مجموعه‌ای نوآور در تجارت الکترونیک معرفی کرد که «توانست دسترسی به خیلی از کالا‌ها را در شهرهای کوچک که امکان پذیر نبوده، امکان‌پذیر کند» و تغییری در سبک خرید به‌وجود بیاورد.

اکنون حرکت دیجی‌کالا به سمت راه‌اندازی فروشگاه آنلاین در حالی است که پیش از این در اواخر سال گذشته، «علی‌بابا»، سامانه خرید آنلاین بلیت هواپیما شعبه حضوری خود را افتتاح کرد و فعالان این حوزه اینطور گمانه‌زنی کردند که چنین انتخابی نمایانگر تمایل فروشگاه‌های آنلاین به ارتباط مستقیم با مشتریان و خدمات‌دهی بهتر به آنان است.