اتحادیه بین المللی مخابرات (ITU) در گزارش دیروز خود درباره مصوبات آخرین جلسه شورای مقررات رادیویی (RRB) اعلام کرد که ارائه خدمات توسط استارلینک در داخل مرزهای جمهوری اسلامی ایران به دلیل غیرقانونی مجاز نیست. رعایت قوانین سرزمینی

طبق یکی از مصوبات ITU، ارائه خدمات توسط یک شرکت خارجی در داخل مرزهای کشور دیگر منوط به اخذ مجوز از آن کشور است و طی بررسی ها مشخص شد که استارلینک هنوز از جمهوری اسلامی مجوز دریافت نکرده است. ایران برای ارائه اینترنت ماهواره ای.

RRB ضمن تشکر از ارائه اطلاعات و ارزیابی های تکمیلی و تایید آنها، از عدم پاسخگویی از سوی نروژ (به عنوان کشور مرجع ماهواره های استارلینک) ابراز تاسف کرد و مجدداً به طور رسمی از مقامات آن کشور درخواست همکاری در این زمینه را کرد.

وزارت ارتباطات بر این باور است که نه تنها اینترنت ماهواره ای، بلکه فعالیت نمایندگان خارجی در ایران نیز منوط به اخذ مجوز و رعایت قوانین ایران است. با این حال، در اکتبر سال گذشته و تقریباً همزمان با اعمال محدودیت های اینترنتی، گزارش ها حاکی از آن بود که برخی افراد به قاچاق تجهیزات Starlink روی آورده اند.

حکم اخیر اتحادیه بین المللی مخابرات، زمینه را برای فعالیت قانونی استارلینک در ایران فراهم خواهد کرد. پیش از این گزارش شده بود که ایران با بهره برداری از سامانه های ماهواره ای به شرط پذیرش قوانین ایران موافقت کرده است. به خودی خود صحبت از ایجاد یک سامانه ماهواره ای محلی است که البته نهادهای دولتی آن را پروژه ای بلندمدت نامیدند که حداقل تا ده سال دیگر خبری از آن نخواهد بود.