کوالکام قصد دارد تا اواخر امسال نسل بعدی پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 4 را معرفی کند و در این بین جزئیاتی از قیمت آن منتشر شده است.

انتظار می رود کوالکام در اکتبر سال جاری نسل چهارم اسنپدراگون 8 را معرفی کند. منابع موثق حاکی از آن است که افزایش چشمگیر قیمت ویفرهای TSMC منجر به روند قیمت گوشی های پرچمدار مجهز به این تراشه پیشرفته خواهد شد. این تغییر بحث های شدیدی را در سیستم عامل های رسانه های اجتماعی چین به راه انداخت.

در اکتبر 2023، ویوو X100 را با قیمت اولیه 3999 یوان (550 دلار) معرفی کرد. در همان ماه، شیائومی 14 با همان قیمت اولیه عرضه شد. چیپست های Dimensity 9300 و Snapdragon 8 Gen 3 به ترتیب به Vivo X100 و Xiaomi 14 قدرت می دهند.

با استناد به اطلاعات به دست آمده از منابع زنجیره تامین، یک وبلاگ نویس فناوری چینی ادعا کرد که قیمت اولیه گوشی های هوشمند اسنپدراگون 8 نسل 4 حدود 4500 یوان خواهد بود. این وبلاگ نویس این سوال را مطرح کرد: “اگر تلفن همراه Dimensity 9400 از 3999 یوان شروع شود، آیا باز هم یک تلفن همراه Snapdragon 8 Gen4 می خرید، پاسخ های کاربران اینترنتی متفاوت است و برخی به انتخاب خود پایبند هستند و برخی دیگر متزلزل می شوند؟”

افزایش قیمت تراشه های تلفن همراه همیشه چشمگیر بوده است. به عنوان مثال، قیمت خرید اسنپدراگون 8 نسل 3 می تواند حدود 200 دلار باشد که تقریباً معادل 1500 یوان (207 دلار) است. Redmi K70 Pro مجهز به این تراشه در حال حاضر قیمتی معادل 2999 یوان (415 دلار) برای نسخه 12 گیگابایتی رم + 256 گیگابایت دارد که نشان‌دهنده ارزش زیادی برای پول است. با این حال، با افزایش قیمت نسل چهارم اسنپدراگون 8، مدل های آینده مانند Redmi K80 Pro در صورت مجهز شدن به تراشه ممکن است از محدوده قیمت فعلی فراتر رفته و بر رقابت و فروش آنها تأثیر منفی بگذارد.

به نظر می رسد افزایش هزینه عمدتاً به دلیل استفاده از یک گره فرآیند پیشرفته 3 نانومتری برای تولید نسل چهارم اسنپدراگون 8 باشد. در حالی که این فناوری نوید عملکرد بالاتر و مصرف انرژی کمتر را می دهد، هزینه های تولید را نیز به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. افزایش تعداد ابزارهای لیتوگرافی EUV به طور قابل توجهی هزینه های تولید هر ویفر و تراشه را افزایش داده است. برای کاربران، این بدان معناست که ممکن است مجبور شوند برای بهبود عملکرد و تجربه کاربری هزینه بیشتری بپردازند.

اسنپدراگون 8 نسل 4 با قیمت بالاتر

انتظار می رود گوشی های مجهز به Dimensity 9400 مانند Vivo X200، X200 Pro و Oppo Find X8 در ماه اکتبر سال جاری عرضه شوند. در همین ماه ممکن است شیائومی 15، 15 پرو و ​​وان پلاس 13 مجهز به تراشه اسنپدراگون 8 نسل 4 رسمی شوند. IQ 13، Realme GT 7 Pro و Redmi K80 Pro نیز تا پایان سال جاری با اسنپدراگون 8 نسل 4 معرفی خواهند شد.

در خبری دیگر، کوالکام قصد دارد نسل بعدی پردازنده پرچمدار اسنپدراگون 8 نسل 4 خود را در پاییز امسال معرفی کند. به تازگی جزئیاتی در مورد عملکرد و ویژگی های تراشه Exynos 2500 منتشر شده است.

در اوایل این ماه، سامسونگ و سینوپسیس در یک بیانیه مطبوعاتی مشترک اعلام کردند که نمونه اولیه فرآیند 3 نانومتری خود را با موفقیت به تولید انبوه رسانده‌اند.

گمانه زنی های واضحی وجود دارد مبنی بر اینکه سامسونگ از این طراحی 3 نانومتری برای تراشه آتی اگزینوس 2500 خود استفاده خواهد کرد. جالب ترین قسمت گزارش این ادعاست که سامسونگ اگزینوس 2500 بازده انرژی بهتری نسبت به اسنپدراگون 8 نسل 4 خواهد داشت.

از لحاظ تاریخی، تراشه‌های کوالکام از نظر عملکرد خام برتری داشته‌اند، در حالی که پردازنده‌های اگزینوس بیشتر بر روی بهره‌وری انرژی تمرکز کرده‌اند. اگر شایعه جدید را باور کنیم، به نظر می رسد این روند با تراشه های آینده ادامه یابد. در حالی که هنوز هیچ عدد یا معیاری برای تایید این ادعا وجود ندارد، ما همچنین اطلاعات زیادی در مورد پیکربندی پایه Exynos 2500 داریم. این در تعیین عملکرد و کارایی تراشه بسیار مهم است.

یکی از ویژگی های تایید شده Exynos 2500 داشتن هسته های ARM Cortex-X5 است. گفته می‌شود که ARM Cortex-X5 آن را به قوی‌ترین پردازنده گوشی‌های هوشمند موجود تبدیل می‌کند، که گفته می‌شود از هسته‌های تراشه Oryon در اسنپدراگون 8 نسل 4 بهتر عمل می‌کند. توجه داشته باشید که بسیاری از این جزئیات بر اساس اطلاعات فاش شده و گزارش‌های صنعتی است. اگرچه آنها جزئیاتی در مورد ویژگی های بالقوه و عملکرد تراشه ارائه می دهند، اما نباید آنها را به عنوان قطعی در نظر بگیرید.

منبع

به این پست امتیاز دهید