کارشناسان توصیه می‌کنند سیستم‌های ویندوزی به حداقل هشت گیگابایت رم مجهز باشند تا بتوانند به‌روزرسانی‌های جدید ویندوز را به‌خوبی اجرا کنند، درحالی‌که بسیاری از فروشندگان لپ‌ تاپ‌ های اقتصادی هنوز معتقدند چهار گیگابایت رم برای سال ۲۰۲۴ قابل قبول است.

گزارش تحقیقاتی جدیدی به نقل از مایکروسافت اعلام کرده که احتمالاً وقت آن رسیده است تا کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها به سطح بالاتری ارتقاء پیدا کنند و از آخرین نرم‌افزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی، مانند ابزار کوپایلت در ویندوز، به‌خوبی پشتیبانی کنند.

شرکت تحقیقاتی ترندفورس اعلام کرده که مایکروسافت حداقل رم برای کامپیوترهای شخصی هوش مصنوعی را ۱۶ گیگابایت تعیین کرده؛ هرچند که چنین الزامی در مستندات فنی یا تجاری مایکروسافت دیده نمی‌شود و گزارشی منتشر نشده است که نشان دهد کوپایلت در سیستم‌هایی با مشخصات پایین‌تر اجرا نمی‌شود.

ابزارهای جدید مبتنی‌بر هوش مصنوعی نیاز بیشتری به سخت‌افزار محلی دارند و توجه سازندگان لپ‌تاپ را به این زمینه متمرکز کرده‌اند. نسل ۱۴ پردازنده اینتل دارای واحد پردازش عصبی جداگانه‌ای برای کاربردهای هوش مصنوعی است و پردازنده AMD نیز در سری رایزن ۸۰۰۰ به این واحد پردازشی مجهز می‌شود.

احتمالاً مایکروسافت به شرکای تولیدکننده‌ی خود فشار می‌آورد تا حداقل ۱۶ گیگابایت رم را در دستگاه‌هایشان قرار بدهند و بتوانند قابلیت پشتیبانی از کوپایلت و دیگر ویژگی‌های هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ را در تبلیغات لپ‌تاپ‌ها و کامپیوترهای جدیدشان مطرح کنند.

نباید حداقل ۱۶ گیگابایت رم را به‌عنوان نیاز قطعی همه‌ی کاربران در نظر بگیریم؛ با وجود این، ارتقای رم یکی از راه‌های اولیه برای افزایش عملکرد کامپیوتر و از موضوعات مهمی است که در هنگام خرید لپ‌‌تاپ باید در نظر گرفته شود؛ هرچند افزایش قیمت رم بر قیمت لپ‌ تاپ نیز تأثیر می‌گذارد.

به‌طور کلی، لپ‌تاپ‌ها اغلب به‌دلیل لحیم‌ بودن رم به مادربرد، امکان ارتقاء را ارائه نمی‌دهند، به‌جز استثناءهایی مانند لپ‌تاپ Framework یا لپ تاپ لنوو ورک‌استیشن سری ThinkPad P. امیدواریم طراحی‌های جدید با ماژول‌های CAMM بسیار نازک‌تر، باعث ارتقاءپذیری رم لپ‌تاپ‌ها شوند.