تصویر جدیدی که آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) منتشر کرده، نشان می‌دهد که چرا اولین ماه‌نشین این کشور در تولید برق دچار مشکل شده است. فضاپیمای آسیب‌دیده‌ی ژاپنی‌ها با وجود انجام دقیق‌ترین فرود در تاریخ ماه، روی دماغه‌ی خود فرود آمده است.

ماه‌نشین هوشمند برای بررسی ماه یا به اختصار «اسلیم»، جمعه‌ی گذشته به سطح ماه رسید و ژاپن را به پنجمین کشوری تبدیل کرد که روی قمر زمین فرود می‌آید. بااین‌حال، فضاپیما سه ساعت پس از رسیدن به مقصد، دراثر نقصی نامعلوم در سلول‌های خورشیدی‌اش خاموش شد.

اکنون تصویر ارسالی جدید از Sora-Q، ربات کوچک خارج‌شده از اسلیم درحین نزول ماه‌نشین، منشاء مشکل را آشکار کرده است: نور خورشید به سلول‌های خورشیدی فضاپیما نمی‌رسد؛ زیرا اسلیم نسبت به موقعیت طراحی‌شده برای فرود، ۹۰ درجه واژگون شده است.

جاکسا در بیانیه‌ای که پنجشنبه در ایکس منتشر کرد، نوشت: «یک ناهنجاری در موتور اصلی، بر موقعیت فرود فضاپیما تاثیر گذاشت و موجب شد که صفحه‌های خورشیدی درحال‌حاضر قادر به شارژ شدن نباشند. پیش از آنکه انرژی برای ذخیره‌ی باتری قطع شود، اطلاعات با موفقیت دانلود و دوربین تصویربرداری چندبانده آزمایش شد.»

آژانس فضایی ژاپن اتفاق ناگوار را به خرابی یکی از دو پیشرانه‌ی اصلی اسلیم درهنگام فرود مرتبط می‌داند. این نقص موجب شد که فضاپیما روی دماغه‌ی خود واژگون شود.

با وجود حادثه، فرود ماه‌نشین ژاپنی دستاوردی چشمگیر محسوب می‌شود. این فضاپیما که برای نمایش پیشرفته‌ترین فناوری‌های فرود دقیق طراحی شده بود، درون محدوده‌ی صد متری محل فرود خود روی ماه نشست. در مقایسه، وسعت مناطق فرود تعیین‌شده برای ماه‌نشین‌های قبلی ۱۰ کیلومتر بوده است.

بیشتر بخوانید

جاکسا پس از ایالات متحده، اتحاد جماهیر شوروی سابق، چین و هند، پنجمین آژانس فضایی دولتی است که فرود نرم روی ماه انجام می‌دهد. اسلیم در حاشیه‌ی دهانه‌ی شیولی فرود آمد که حفره‌ای کوچک در دهانه‌ای بزرگ‌تر به نام سیریلیوس در منطقه‌ی استوایی سمت نزدیک ماه است.

سورا-کیو به‌منظور ارسال تصویر از محیط فرود به کنترل ماموریت روی زمین، به همراه دومی در اسلیم به نام سطح‌پیمای قمری ۱ (LEV-1) متکی بود که به آنتن و دوربین اضافی مجهز است. سورا-کیو پس از کاربندی و ثبت تصاویر به‌صورت مستقل، آن‌ها را به‌واسطه‌ی LEV-1 به زمین فرستاد.

هرچند اسلیم ممکن است خاموش شده باشد، هنوز به خواب عمیق فرو نرفته است. نمایندگان جاکسا می‌گویند امیدوارند که با تغییر زاویه‌ی تابش نور خورشید در موقعیت ماه‌نشین، به‌طور بالقوه بتوانند فضاپیمایشان را به زندگی بازگردانند.