مایکروسافت قصد دارد بسازد یک ابر کامپیوتر کوانتومی وی از استفاده از کیوبیت های توپولوژیکی خبر داد که چندین سال است که محققان این شرکت روی آن کار می کنند.

کریستا سوور، معاون توسعه کوانتومی پیشرفته مایکروسافت، به TechCrunch گفت که ساخت یک ابررایانه کوانتومی با استفاده از این کیوبیت ها، که می تواند یک میلیون عملیات کوانتومی در ثانیه انجام دهد، خواهد بود. کمتر از 10 سال طول می کشد.

فرآیند توسعه ابررایانه کوانتومی مایکروسافت

سال گذشته، مایکروسافت توانایی خود را برای ایجاد کیوبیت های مبتنی بر Majorana اعلام کرد که در آن زمان یک پیشرفت بزرگ برای غول ردموند بود. کیوبیت های Majorana بسیار پایدار هستند (به ویژه در مقایسه با تکنیک های سنتی)، اما ایجاد آنها نیز بسیار دشوار است. یک سال بعد، غول نرم افزاری دوباره به نقطه عطف خود در این زمینه اشاره کرد که در نهایت به ساخت یک ابر رایانه کوانتومی منجر شد.

Sower به TechCrunch گفت:

«امروز ما واقعاً به سطح مشخصی از اجرای اساسی برنامه‌هایمان رسیدیم. ما در حال حاضر ماشین‌های کوانتومی با اندازه متوسط ​​پر سر و صدای مبتنی بر کیوبیت‌های فیزیکی داریم که هنوز به اندازه کافی قابل اعتماد نیستند که برای علم یا صنایع تجاری مفید باشند. سطح بعدی که باید به آن برسید، سطح انعطاف پذیری است. برای انجام این کار، ما نه تنها باید با کیوبیت های فیزیکی کار کنیم، بلکه باید آنها را در کد تصحیح خطا قرار دهیم و از آنها به عنوان یک واحد برای عملکرد به عنوان یک کیوبیت منطقی استفاده کنیم.”

برای رسیدن به این نقطه، مدیر عامل مایکروسافت ادعا می کند که یک کامپیوتر کوانتومی باید بتواند به طور قابل اعتماد یک میلیون عملیات کوانتومی در ثانیه انجام دهد، با نرخ شکست یک عملیات در هر تریلیون عملیات.

گام بعدی مایکروسافت در حال حاضر ساخت کیوبیت های ایمن سخت افزاری است و Sower خاطرنشان کرد که تیم آنها در این زمینه پیشرفت زیادی داشته است. این کیوبیت ها کوچک خواهند بود (کمتر از 10 میکرون در هر طرف) و به اندازه کافی سریع هستند که یک عملیات کیوبیت را در کمتر از یک میکروثانیه انجام دهند.

در مرحله بعد، مایکروسافت قصد دارد روی رشته‌بندی این کیوبیت‌ها و ساخت آنها از طریق فرآیندی به نام درهم تنیدگی کار کند که حداقل از اوایل دهه 2000 عمدتاً به عنوان یک نظریه مورد بحث قرار گرفته است.