در اروپا، متا می خواهد به کاربران اجازه دهد برنامه ها را مستقیماً از طریق تبلیغات فیس بوک بارگیری کنند، که در نهایت متا را به رقیبی برای فروشگاه اپل اپ استور و گوگل پلی تبدیل می کند.

به گفته The Verge، این نوع تبلیغات جدید در اواخر امسال به صورت آزمایشی در اختیار تعدادی از توسعه دهندگان قرار خواهد گرفت. متا می خواهد به لطف قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) وارد چنین بازاری شود که انتظار می رود بهار آینده اجرایی شود. طبق این قانون، اپل و گوگل باید راه های جایگزینی را برای دانلود اپلیکیشن در پلتفرم های موبایل خود معرفی کنند.

آیا متا وارد جنگ بین اپ استور و گوگل پلی خواهد شد؟

متا به توسعه دهندگان شرکت کننده در آزمایشی گفت که با میزبانی برنامه های اندرویدی خود و اجازه دانلود مستقیم از فیس بوک به جای پلی استور، نرخ نصب بالاتری دریافت خواهند کرد. در راه اندازی اولیه سرویس پیشنهادی متا، این شرکت هیچ سهمی از درآمد درون برنامه ای دریافت نخواهد کرد، بنابراین توسعه دهندگان می توانند از خدمات پرداخت مورد نظر خود استفاده کنند.

سخنگوی متا، تام چانیک، چنین برنامه ای را تایید کرد و در بیانیه ای گفت که متا همیشه علاقه مند به کمک به توسعه دهندگان برای توزیع برنامه هایشان بوده است:

ما همیشه علاقه مند به کمک به توسعه دهندگان برای توزیع برنامه های خود بوده ایم و گزینه های جدید به رقابت در این فضا می افزایند. «توسعه‌دهندگان لایق راه‌های بیشتری هستند تا به راحتی برنامه‌هایشان را به افرادی که می‌خواهند برسانند.»

در حالی که امکان بارگذاری جانبی برنامه ها در اندروید وجود دارد، گوگل این کار را به طرق مختلف دشوار می کند. با این حال متا می خواهد ابتدا به جای iOS به اندروید منتقل شود و سرویس خود را روی سیستم عامل موبایل گوگل آزمایش کند.

متا تنها شرکتی نیست که پس از اجرایی شدن قانون DMA اتحادیه اروپا به دنبال ورود به بازار اپ استور است. مایکروسافت همچنین چند ماه پیش اعلام کرد که امیدوار است سال آینده یک فروشگاه اپلیکیشن جایگزین برای بازی های اندروید و iOS در اروپا راه اندازی کند.