در روز جمعه، مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب قانون CCP Drones Act که به مقابله با پهپادها و وسایل پرنده‌ی بدون سرنشین اشاره می‌کند، فروش آینده پهپادهای شرکت چینی DJI را ممنوع کرد.

قانون CCP Drones Act بخشی از قانون مجوز دفاع ملی ۲۰۲۵ ایالات متحده (FY25 NDAA) است که بودجه‌ی صنایع دفاع آمریکا را در سال آینده مشخص می‌کند و حالا شرکت شرکت چینی DJI، سازنده‌ی انواع هواپیمای بدون سرنشین را هدف گرفته است.

شرکت DJI با در‌اختیار داشتن نزدیک به ۷۰ درصد از بازار تولید انواع هواپیما و وسایل پرنده‌ی بدون سرنشین، یکی از سازندگان بزرگ این محصولات در دنیا به‌شمار می‌آید.

قدرت DJI در بازار پهپادها و برخورداری ۶ درصدی دولت چین از سهام این شرکت‌، زنگ‌خطر را برای آمریکایی‌ها به‌صدا درآورده است؛ تا جایی که برای محافظت از تهدیدهای احتمالی این شرکت، دست‌به‌دامان تصویب قوانین دفاعی جدید نظیر قانون CCP Drones Act شدند.

مشارکت دولت چین در اداره‌ی DJI، آمریکا را بسیار نگران کرده است

الیز استفانیک، نماینده‌ی جمهوری‌خواه نیویورک، می‌گوید که شرکت DJI برای امنیت ملی آمریکا خطری بزرگ محسوب می‌شود و باید پهپادهای ساخت این شرکت و سایر رقبای چینی آن از بازار آمریکا حذف شوند.

نگرانی درباره‌ی پهپادهای DJI فعلاً به نمایندگان مجلس آمریکا محدود است و ارتش یا نیروهای پلیس آمریکا که از پهپادها برای اجرای قانون استفاده می‌کنند؛ تاکنون واکنشی به این موضوع نشان نداده‌اند.

قوانین فعلی آمریکا منعی برای خریدوفروش و استفاده از آن دسته از پهپادهای DJI ندارند که پیش از تصویب قانون CCP Drones Act خریده شده‌اند و این ممنوعیت صرفاً مشمول پهپادهایی می‌شود که در آینده وارد این کشور خواهند شد.

مقاله‌های مرتبط

با وجود طرفداری نمایندگان مجلس آمریکا از تصویب قانون CCP Drones Act، هنوزهم این قانون ممکن است لغو شود؛ البته اگر مردم با آن مخالفت کنند و خواستار توقف اجرای این قانون شوند.

محروم‌کردن شرکت‌های چینی موفق از بازار آمریکا، سابقه‌ی زیادی دارد و قبلاً نیز بارها تکرار شده است؛ محرومیتی که این بار به‌ادعای آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه‌ی آمریکا، صرفاً برای مقابله با تهدیدهای امنیتی آینده است.