دیپ‌کامپیوتینگ (DeepComputing)، سازنده‌ی لپ‌تاپ پیشگام DC-ROMA RISC-V، نسخه‌ی ارتقایافته‌ی این کامپیوتر مبتنی‌بر RISC-V را معرفی کرد. لپ‌تاپ جدید با نام DC-ROMA RISC-V Laptop II از تراشه‌ی SpacemiT SoC K1 بهره می‌برد که ۸ هسته با فرکانس ۲ گیگاهرتز دارد. این ویژگی، ارتقاء قابل‌توجهی نسبت‌به نسل اول لپ‌تاپ مذکور محسوب می‌شود؛ دستگاهی که به پردازنده‌ی چهار هسته‌ای با فرکانس ۱٫۵ گیگاهرتز مجهز بود. همچنین DC-ROMA RISC-V Laptop II از موتور پردازش هوش مصنوعی یکپارچه (AI Fusion Computing Engine) بهره می‌برد و امکان ارتقاء رم آن تا ۱۶ گیگابایت وجود دارد.

SpacemiT K1 همان تراشه‌ای است که قبلاً در کامپیوتر MuseBook دیپ‌کامپیوتینگ به‌کار رفته بود؛ کامپیوتر مقرون‌به‌صرفه‌ی ۳۰۰ دلاری که با هدف رفع نیاز توسعه‌دهندگان و مهندسان طراحی شده است. اگرچه MuseBook کامپیوتری اقتصادی به‌حساب می‌آید، DC-ROMA RISC-V Laptop II با قیمت حدود ۱٬۰۰۰ دلار عرضه می‌شود؛ البته قیمت لپ تاپ مذکور درحال حاضر با تخفیف ویژه‌ حدود ۷۵۰ دلار است.

یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته‌ی Laptop II، استفاده از سیستم‌عامل اوبونتو است. نسل اول لپ‌تاپ مذکور فقط از سیستم‌عامل‌های OpenKylin و دبیان پشتیبانی می‌کرد و این یعنی کاربران مجبور بودند پس از خرید، خودشان سیستم‌عامل را نصب کنند. اکنون لپ‌تاپ جدید به‌صورت پیش‌فرض با اوبونتو عرضه می‌شود که راه‌اندازی و استفاده از آن را برای کاربران بسیار آسان‌تر می‌کند.

RISC-V مجموعه‌ی دستورالعمل‌های متن‌بازی است که در دانشگاه برکلی کالیفرنیا توسعه یافته و از معماری رایانه با مجموعه‌ی دستورالعمل محدود (RISC) مشابه با معماری Arm استفاده می‌کند. معماری آرم بازار مصرفی را به تسخیر خود درآورده است و اکثر گوشی‌های هوشمند از تراشه‌های مبتنی‌بر Arm بهره می‌برند. حتی کامپیوترهای جدید کوپایلت پلاس مایکروسافت که از تراشه‌های سری اسنپدراگون ایکس کوالکام استفاده می‌کنند، از طراحی‌های آرم بهره می‌برند.

باوجود اینکه در بازار محصولات مصرفی چندان از RISC-V استفاده نمی‌شود، این معماری همچنان در سرورهای اطلاعاتی، محاسبات با کارایی بالا (HPC)، هوش مصنوعی و یادگیری ماشین و حتی سیستم‌های اتومبیل جایگاه ویژه‌ای دارد. پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای RISC-V تا سال ۲۰۳۰ به‌ویژه با افزایش تصاعدی تقاضا برای هوش مصنوعی، به‌سرعت رشد کند.

از آنجاکه RISC-V معماری متن‌باز است، برای شرکت‌ها به‌مراتب ارزان‌تر از لایسنس طراحی‌های شرکت‌هایی مانند آرم تمام می‌شود. حتی طبق برخی گزارش‌ها، گوگل از RISC-V به‌عنوان پایه‌ی تراشه‌ی هوش مصنوعی سفارشی سرورهای هوش مصنوعی خود استفاده می‌کند. علاوه‌بر این چین به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، به استفاده از معماری RISC-V رو آورده است.