کارآفرینان، بنیان‌گذاران، مدیران شرکت‌ها و افراد تأثیرگذار جهان علاقه‌ی زیادی به کتاب‌خواندن دارند؛ به‌گونه‌ای که این کار جزو عادت‌ها و سرگرمی‌های همیشگی و روزمره‌ی آنان است.

وارن بافت، موفق‌ترین سرمایه‌گذار تاریخ بورس، اغلب اوقات، به‌خصوص در آغاز کار سرمایه‌گذاری، روزانه ۱,۰۰۰ صفحه کتاب می‌خواند و هنوز‌هم خواننده‌ای فعال است. جف بیزوس گاهی برای مدیران ارشدش انجمن‌های کتاب برگزار می‌کند. ایلان ماسک از کتاب‌های علمی تأثیر زیادی در سنین جوانی خود گرفت و البته بیل گیتس تابستان هرسال فهرست کتاب‌های دلخواهش را منتشر می‌کند.

تیم کوک، مدیرعامل اپل، هم از این قاعده مستثنی نیست. دوا لیپا، خواننده‌ی معروف و مجری پادکست «دوا لیپا: در خدمت شما» در بی‌بی‌سی، در برنامه‌ی اخیرش با کوک مصاحبه کرد و در پایان برنامه، از او خواست تا کتاب‌هایی را معرفی کند که بیشترین تأثیر را بر او گذاشته‌اند.

عناوین زیر کتاب‌هایی هستند که مدیرعامل شرکت تولیدکننده‌ی آیفون و مک بوک معرفی کرده و نظر او در زیر هر عنوان آمده است.

«کشتن مرغ مقلد» اثر هارپر لی

«فکر می‌کنم این کتاب نه‌تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای همه‌ی ما است.»

«کفش‌باز؛ خاطرات سازنده نایک» اثر فیل نایت

«این کتاب به‌نوعی برای کسب‌وکار طراحی شده؛ اما کتابی درباره‌ی زندگی است.»

«آن هنگام که نفس هوا می‌شود» اثر پال کالانیتی

کوک خاطرات پال کالانیتی، جراح مغز و اعصاب را شگفت‌انگیز خواند. کالانیتی در این کتاب درباره‌ی مبارزه‌اش با سرطان ریه صحبت و درباره‌ی مرگ و بیماری و پزشکی تأمل می‌کند. این کتاب پس از مرگ مرموز نویسنده در سال ۲۰۱۵ منتشر شد.

«من ملاله هستم» اثر ملاله یوسف‌زی و کریستینا لمب

«روایت ملاله و اشتیاق او به آموزش دختران جوان را دوست دارم. با او همکاری می‌کنیم و کاری که او انجام می‌دهد، ستودنی است.»

زندگی‌نامه‌ی خودنوشت ملاله یوسف‌زی که به‌همراه کریستینا لمب، خبرنگار و نویسنده‌ی بریتانیایی، نوشته شده است، به خاطرات دوران نوجوانی و فعالیت‌های اجتماعی و سوء‌قصد علیه او در ۱۵ سالگی مربوط می‌شود.

اپل و بنیاد ملاله در سال ۲۰۱۸ همکاری بلندمدتی برای ارائه‌ی آموزش ابتدایی به حدود ۱۰۰ هزار دختر آسیب‌پذیر شروع کردند.