هلن تونر، یکی از اعضای سابق هیئت مدیره OpenAI که سال گذشته برکنار شد سام آلتمن بود در پادکست Ted AI Show گفت که هیئت مدیره قبل از انتشار عمومی ChatGPT از وجود ربات چت بی اطلاع بود: “ما از راه اندازی ChatGPT در توییتر (اکنون X) مطلع شدیم.”

اظهارات تونر تنها دو روز پس از انتقاد مطرح شد تاشا مک کاولییکی دیگر از اعضای سابق هیئت مدیره OpenAI، نحوه اداره راه اندازی را فاش می کند. این اولین باری است که یکی از اعضای OpenAI به طور علنی در مورد شرایطی که منجر به اخراج سم آلتمن شد صحبت می کند.

به گفته تونر، آلتمن با پنهان نگه داشتن اطلاعات، ارائه نادرست مسائل و دروغ گفتن به هیئت مدیره، کار را دشوار کرد. وی افزود که آلتمن ساختار مالکیت شرکت را از هیئت مدیره پنهان کرده است: “سام به هیئت مدیره اطلاع نداده است که صاحب صندوق استارت آپ OpenAI است، اگرچه او به طور مداوم معتقد است که او یک عضو مستقل هیئت مدیره است و هیچ منفعت مالی در شرکت ندارد.” اقدامات آلتمن واقعاً به اعتماد ما لطمه زد و تا اکتبر 2023 هیئت مدیره به طور جدی در حال بررسی اخراج او بود.”

تونر از سبک رهبری آلتمن در مورد ایمنی هوش مصنوعی انتقاد کرد و گفت که او اغلب فرآیندهای ایمنی هوش مصنوعی را به هیئت مدیره نادرست معرفی می کند. این بدان معناست که درک اینکه فرآیندهای ایمنی چقدر خوب کار می‌کنند یا چه چیزی ممکن است نیاز به تغییر داشته باشد، اساساً برای اعضای هیئت مدیره غیرممکن بود.

برت تیلوررئیس فعلی هیئت مدیره OpenAI به اظهارات تونر پاسخ داد: «ما از اینکه تونر به رسیدگی به این مسائل ادامه می دهد ناامید هستیم. بررسی مستقل اخراج آلتمن نشان داد که تصمیم هیئت مدیره قبلی به دلیل نگرانی در مورد ایمنی هوش مصنوعی، سرعت توسعه، امور مالی OpenAI یا اظهارات آن به سرمایه گذاران، مشتریان یا شرکای تجاری نبوده است.

با وجود اظهارات مختلف، دلایل دقیق اخراج آلتمن از OpenAI هنوز مشخص نیست. اما بیشتر دلایل مربوط به بی اعتمادی اعضا به سام آلتمن است. از زمان بازگشت آلتمن به OpenAI، تعدادی از کارمندان و دانشمندان این استارتاپ را ترک کردند.