اپل در رویداد اصلی WWDC روز دوشنبه از iOS 18 رونمایی کرد. غول کوپرتینویی در این آپدیت ویژگی های ریز و درشت زیادی ارائه کرده است که برخی از آن ها برای کاربران اندرویدی بسیار ساده اما برخی از آن ها قابل توجه است. در ادامه این مقاله به ویژگی های جدید iOS 18 می پردازیم.

صفحه اصلی، نمادها و مرکز کنترل را سفارشی کنید

اپل در سال های اخیر کم و بیش به شخصی سازی در آپدیت های مختلف iOS توجه ویژه ای داشته است. حال همانطور که انتظار داشتیم در آپدیت iOS 18 کاربران انتخاب های بیشتری در این زمینه خواهند داشت. در نهایت، می‌توانید برنامه‌ها و ابزارک‌های آیفون خود را به دلخواه در صفحه اصلی مرتب کنید. iOS 18 همچنین به شما این امکان را می دهد که تم رنگی آیکون ها را تغییر دهید یا اگر از حالت تاریک استفاده می کنید، تم آنها نیز تیره خواهد بود.

همچنین دو آیکون ثابت روی لاک اسکرین دوربین و چراغ قوه قابل تغییر هستند، برای مثال می توانید به جای چراغ قوه آیکون اینستاگرام را قرار دهید. به این ترتیب مشکل بسیاری از کاربرانی که به طور تصادفی چراغ قوه را روشن کرده اند حل می شود.

اپل همچنین اعلام کرد که iOS 18 مرکز کنترل را به روز خواهد کرد. با این آپدیت می توانید به کنترل های بیشتری دسترسی داشته باشید، ویجت های مختلف اضافه کنید یا اندازه هر گزینه را افزایش دهید. این بخش دارای چندین صفحه خواهد بود. به عنوان مثال، موسیقی ای که در حال پخش است را نیز خواهید داشت.

طراحی مجدد اپلیکیشن تصاویر

مطمئنا یکی از پرکاربردترین قسمت های آیفون اپلیکیشن Photos است. اکنون در آخرین آپدیت iOS این اپلیکیشن علاوه بر طراحی مجدد، به قابلیت های جدیدی برای دسته بندی عکس ها و فیلم ها مجهز شده است تا بتوانید به راحتی عکس مورد نظر خود را پیدا کنید.

در پایین این اپلیکیشن با کمک هوش مصنوعی دسته بندی های خاصی در اختیار شما قرار می گیرد. به عنوان مثال، عکس های دوستان یا حیوانات خانگی شما در یک دسته قرار گرفته اند، عکس های یک مکان یا روز خاص در دسته دیگری قرار گرفته اند تا بتوانید هر کدام را جداگانه مشاهده کنید. از آنجایی که گالری هر فرد منحصر به فرد است، کاربران می توانند خودشان این برگه را بازنشانی کنند.

برنامه های مختلف را قفل و مخفی کنید

اگر برنامه‌های خاصی در آیفون خود دارید که نمی‌خواهید کسی آن‌ها را ببیند یا به آنها دسترسی داشته باشد، می‌توانید آن برنامه‌ها را در iOS 18 قفل یا پنهان کنید. برای استفاده و دیدن آن برنامه‌ها، کاربر به احراز هویت نیاز دارد. برای باز کردن این تب می توانید از Face ID یا رمز عبور استفاده کنید.

پیش از این، اپل فقط به برنامه‌های خاصی اجازه دسترسی به Face ID، Touch ID یا رمز عبور شما را می‌داد، اما با iOS 18 می‌توانید برنامه‌های شخص ثالث را نیز قفل کنید.

برنامه جدید Passwords برای مدیریت رمزهای عبور

اپلیکیشن جدید Passwords در واقع جایگزینی برای Keychain قدیمی است که قبلا برای مدیریت پسوردهای محصولات مختلف اپل استفاده می شد. اپلیکیشن جدید اپل در چندین پلتفرم در دسترس خواهد بود. در برنامه Passwords، می توانید مواردی مانند رمزهای عبور Wi-Fi و کدهای احراز هویت را ذخیره کنید.

اپلیکیشن Passwords برای سایر محصولات اپل مانند مک نیز در دسترس خواهد بود. البته این قسمت در گذشته در تنظیمات آیفون و مک بود اما اکنون می توان از آن به عنوان یک اپلیکیشن مجزا استفاده کرد.

ویژگی های هوش مصنوعی اپل یا Apple Intelligence

اپل سرانجام هوش مصنوعی خود را با نام Apple Intelligence معرفی کرد. این هوش مصنوعی فقط در آیفون 15 پرو، 15 پرو مکس و مدل های آینده در دسترس خواهد بود. مک های مجهز به تراشه های سری M نیز به این فناوری دسترسی خواهند داشت.

هوش مصنوعی اپل گزینه های مختلفی را در اختیار شما قرار می دهد. این هوش مصنوعی می تواند اعلان های شما را بر اساس اهمیت آنها با کاهش وقفه ها مرتب کند. همچنین در تب Photos می توانید تصاویر را اصلاح و ویرایش کنید یا با Image Playground تصاویر جدیدی ایجاد کنید. همچنین با Genmoji می توانید ایموجی های خود را بسازید و برای دوستان خود ارسال کنید.

به طور کلی، با Apple Intelligence، کار با آیفون شخصی تر و روان تر می شود. همچنین به لطف همکاری اپل و OpenAI، می‌توانید به صورت رایگان و بدون حساب کاربری به ChatGPT دسترسی داشته باشید.

عملکرد حالت بازی

از سال گذشته شاهد معرفی بازی های سنگینی مانند Resident Evil 4 به محصولات اپل بوده ایم. کپکام همچنین اعلام کرد که بازی تیراندازی اول شخص Resident Evil 7: Biohazard برای آیفون و آیپد نیز در دسترس خواهد بود. اکنون، با حالت بازی در به‌روزرسانی iOS 18، می‌توان فرآیندهای پس‌زمینه را به حداقل رساند تا توان بیشتری برای پردازش آن بازی‌ها صرف شود.

ارسال پیام از طریق ماهواره

یکی دیگر از ویژگی های مفید iOS 18 امکان ارسال پیام از طریق ماهواره است. این ویژگی را می توان در مواقع اضطراری که آنتن یا شبکه Wi-Fi در دسترس نیست استفاده کرد.

مانند قابلیت های قبلی اتصال ماهواره ای آیفون، این ویژگی جدید کاربران را ملزم می کند در مواقع اضطراری برای ارسال و دریافت پیام های متنی از طریق iMessage و SMS به نزدیک ترین ماهواره متصل شوند. علاوه بر این، برای محافظت از حریم خصوصی کاربر، پیام‌هایی که از طریق ماهواره در iMessage ارسال می‌کنید رمزگذاری می‌شوند.

سیری جدید با امکانات بیشتر

سیری اولین بار در سال 2011 و در آیفون 4 اس معرفی شد. اگرچه در آن زمان به عنوان یک فناوری پیشرفته در نظر گرفته می شد، اما کاربران آیفون سال هاست که از آن استفاده زیادی نکرده اند. حالا اپل این دستیار دیجیتالی را با کمک هوش مصنوعی بهبود بخشیده است. اپل می گوید سیری در حال حاضر طبیعی تر، شخصی تر و کاربردی تر است و حتی ظاهر و نماد آن تغییر کرده است.

اکنون سیری به دلیل توانایی درک محتوای روی صفحه نمایش می تواند در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار گیرد. اپل در حال انتشار Intents API برای توسعه دهندگان است تا به برنامه های شخص ثالث اجازه دهد از این دستیار دیجیتالی در برنامه خود استفاده کنند.

خلاصه کردن مقالات با سافاری

سافاری یکی از سریع ترین مرورگرهای جهان است و در آپدیت iOS 18 قابلیت جدیدی به نام Highlights به آن اضافه شده است که برای خواندن مطالب طولانی در وب سایت ها مفید خواهد بود. این ویژگی با استفاده از یادگیری ماشینی، اطلاعات کلیدی مقاله را استخراج می کند و می توانید خلاصه آن را به عنوان نمونه مطالعه کنید.

آپدیت iOS 18 در پاییز برای آیفون Xs به بعد منتشر خواهد شد. لیست کامل دستگاه های سازگار با این به روز رسانی را اینجا ببینید.