جنرال داینامیکس F-16 Fighting Falcon را در سال 1979 معرفی کرد و از آن زمان این جنگنده به عنوان یک هواپیمای موثر در نیروی هوایی ایالات متحده و چندین کشور دیگر شناخته شد. F-16 یک جنگنده چند منظوره است که نزدیک به نیم قرن در خدمت بوده و از زمان معرفی بیش از 4600 هواپیما ساخته شده است. با این حال، جنگنده هایی مانند جنگنده های نسل پنجم ایالات متحده; از جمله اف-22 و اف-35 از آن پیشی گرفته اند و ارتش آمریکا دیگر این جنگنده ها را نمی خرد.

با این حال، F-16 همچنان یک جنگنده چند منظوره بسیار محبوب است که توسط متحدان آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد. فروش جنگنده F-16 ادامه دارد، و دلیل آن ساده است: ساخت و نگهداری F-16 نسبتاً ارزان است، آنها سلاح ها و قابلیت های دفاعی زیادی را حمل می کنند، و تطبیق پذیری آنها باعث می شود به راحتی به نیروهای هوایی در سراسر جهان خدمات رسانی کنند. به عبارت دیگر، F-16 یک هواپیمای عالی است.

با این حال، منطقی به نظر نمی رسد که یک هواپیمای تقریباً 50 ساله در برابر رقبای مدرنی مانند MiG-29 روسی قرار گیرد، اما این دقیقاً همان کاری است که F-16 قرار است انجام دهد. اوکراین به شدت خواهان جنگیدن جنگنده های F-16 با روسیه است، زیرا توانایی این هواپیما برای به دست آوردن و حفظ برتری هوایی، که در طول عمر خود در درگیری های متعدد در سراسر جهان ثابت شده است. با توجه به محبوبیت آن، بسیاری ممکن است تعجب کنند که چه چیزی باعث جذابیت F-16 شده است. در نهایت هزینه و نگهداری F-16 چقدر است؟

نقاط قوت و ضعف F-16

هیچ سخت افزار نظامی کامل نیست و همیشه در ایجاد تعادل بین قابلیت های تهاجمی و دفاعی هواپیما، معاوضه هایی وجود دارد. F-16 نیز از این قاعده مستثنی نیست و در حالی که دارای نقاط قوت بسیاری است، F-16 بدون یکی دو نقطه ضعف نیست. بسیاری از F-16 ها ساخته شده اند، این محبوب ترین جنگنده بال ثابت است و دلیل خوبی هم دارد. هدف اصلی این هواپیما پیروزی در نبرد تن به تن است و در کاری که انجام می دهد بسیار خوب است.

خلبانانی که در جنگ با F-16 پرواز می کنند، می توانند با خیال راحت 9G را در نبرد هوایی نزدیک تجربه کنند، که آنها را نسبت به سایر خلبانان جنگنده برتری می دهد. علاوه بر این، این جنگنده برای اولین بار از سیستم کنترل پرواز الکتریکی به جای سیستم کنترل پرواز دستی که اکنون استاندارد در سراسر جهان است، استفاده کرد. این باعث می شود که پرواز راحت تر از مدل های قدیمی تر باشد. همچنین، وقتی صحبت از تسلیحات به میان می‌آید، F-16 بی‌تفاوت نیست. مدل پایه این جنگنده دارای توپ 20 میلی متری M61A1 Vulcan و 11 نقطه اتصال برای آویزان کردن سلاح است.

این سلاح ها می توانند هر نوع موشک، راکت، بمب و غیره باشند. در مورد نقاط ضعف، F-16 از نظر فن آوری نسبت به جنگنده های نسل پنجم پایین تر است، اما این بدان معنا نیست که کشنده نیست. بهبود مستمر و تعمیرات اساسی F-16 باعث شده تا این جنگنده دست به دست هم دهد و با جنگنده های مدرن پیش برود، بنابراین مدل فعلی F-16V این هواپیمای 45 ساله را با استانداردهای مدرن مطابقت می دهد. یکی از نقاط ضعفی که با نوسازی حل نمی شود شعاع پرواز F-16 است که در مقایسه با شعاع پرواز F-35 از 830 تا 1100 کیلومتر حداکثر 640 کیلومتر است.

هزینه هر F-16

در نهایت، استفاده از هواپیما در جنگ به قیمت تمام می شود، زیرا خرید و نگهداری آنها تنها اولین قدم در استفاده از F-16 است. به گفته Simple Flying، قیمت F-16 بسته به اینکه یک کشور می خواهد کدام نسخه از هواپیما را خریداری کند، می تواند متفاوت باشد. این رقم بین 25 تا 30 میلیون دلار است، اما برای نسخه جدید F-16V با بهبودهای مدرن اضافه شده، این رقم به حدود 60 تا 70 میلیون دلار می رسد. اولین نسخه های این هواپیما یعنی F-16C و F-16D در دهه 1980 با قیمتی کمتر از 20 میلیون دلار فروخته شد که با تورم در سال 2024 به حدود 75.8 میلیون دلار خواهد رسید.

طبق گزارش Executive Flyers، برخی از مدل ها به قیمت 12.7 میلیون دلار به فروش می رسند، بنابراین محدوده قیمت بسیار گسترده است. در حالی که هر یک از این مبالغ پول زیادی است، در مقایسه با جنگنده های دیگر نسبتاً ارزان به نظر می رسد. به عنوان مثال، طبق گفته Fortune، قیمت هر F-35 بین 81 تا 156 میلیون دلار است. البته، تامین تنها یکی از جنبه های عملیات F-16 است، زیرا برای حفظ پرواز آن نیاز به تعمیر و نگهداری مداوم دارد. اینجاست که هزینه هواپیما مطرح می شود، زیرا هزینه نگهداری و بهره برداری از آن برای هر ساعت پرواز تقریباً 27000 دلار است. هر ساعت پرواز به 16 ساعت تعمیر و نگهداری نیاز دارد، بنابراین استفاده از F-16 هم برای عملیات غیر جنگی و هم برای عملیات جنگی گران است. این یکی از چالش‌هایی است که اوکراین برای خرید این هواپیما با آن مواجه است، علی‌رغم نیاز فوری این کشور به برتری هوایی در آسمان بر خاک خود.

چرا F-16 هنوز در حال پرواز است؟

F-16 یک هواپیمای قدیمی است، بنابراین جای تعجب نیست که کسی بپرسد چرا به پرواز در سراسر جهان ادامه می دهد. دلایل متعددی وجود دارد که F-16 با وجود قدمت خود همچنان فعال است، اما دلایل اصلی در دسترس بودن و هزینه پایین آن است. با بیش از 2000 هواپیما در حال حاضر در سراسر جهان، F-16 برای بسیاری از کشورها در دسترس است. هزینه آن در مقایسه با همتایان مدرن خود بسیار کم است و با بهبودهای F-16 در میدان نبرد امروزی موثر و کارآمد باقی می ماند.

برای کشورهایی مانند اوکراین که امیدوارند قلمرو خود را حفظ کنند، F-16 به راحتی در دسترس خلبانان اوکراینی است زیرا یادگیری کار با آن نسبتاً آسان است. اف-16 علاوه بر در دسترس بودن و هزینه، سابقه اثبات شده ای در عملیات های رزمی به عنوان یک جنگنده چند منظوره دارد که قادر به انجام همه چیز از نبرد تن به تن با دیگر جنگنده ها تا بمباران اهداف و ماموریت ها (تجسسی و شناسایی) است. ISR) بر فراز قلمرو دشمن.

به هر حال، F-16 یک جنگنده عالی است که با همتایان مدرن رقابت می کند، اما این جنگنده چیزهای بیشتری دارد. در می 2024، ایالات متحده F-16 را به سیستم های خودکار کنترل شده با هوش مصنوعی مجهز کرد و این جنگنده چند منظوره را به یک پهپاد هوش مصنوعی بسیار کارآمد تبدیل کرد. اگرچه ممکن است سال‌ها طول بکشد تا این نسخه‌ها به صورت رزمی کارآمد شوند، گنجاندن هوش مصنوعی انعطاف‌پذیری و توانایی هواپیما برای انطباق با فناوری‌های نوظهور را نشان می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که F-16 پلتفرمی است که برای سال‌های آینده فعال و محبوب باقی می‌ماند.