آیا تا به حال فکر کرده اید که آیا هلیکوپتر می تواند یک جت جنگنده حمل کند؟ خوب، معلوم می شود که نه تنها بزرگترین هلیکوپترها می توانند جت های F-35 را حمل کنند، بلکه می توانند این کار را هنگام سوخت گیری در هوا نیز انجام دهند. در 24 آوریل 2024، تفنگداران دریایی ایالات متحده توانایی های چشمگیر هلیکوپتر کینگ استالیون را به نمایش گذاشتند و به طور همزمان یک F-35C معلق را حمل و به طور همزمان سوخت رسانی کردند. Sikorsky CH-53K King Stallion بزرگترین و سنگین ترین بالگرد ارتش ایالات متحده است (البته بزرگترین و سنگین ترین هلیکوپتر در جهان Mil Mi-26 ساخت شوروی است). هلیکوپتر King Stallion و F-35C دو تا از گرانترین و قدرتمندترین هواپیماهای در خدمت تفنگداران دریایی ایالات متحده هستند.

هلیکوپتر CH-53K King Stallion در حین بارگیری، جت جنگنده F-35C را حمل می کند

ویدئویی از یک CH-53K King Stallion منتشر شد که در حال حمل یک F-35C CF-1 (نوع حامل F-35) در حال سوخت گیری یک KC-130T در حال پرواز بود. طبق اعلام سایت رسمی تفنگداران دریایی، این بالگرد متعلق به اسکادران آزمایش و ارزیابی نیروی دریایی 1 (VMX-1) بوده است. این بالگرد جت جنگنده F-35 را از پایگاه نیروی آزمایشی مجتمع در رودخانه پتوکسنت به یک واحد دریایی در پایگاه مشترک مک گوایر-دیکس-لیکهورست در نیوجرسی منتقل کرد. موتور و سایر سیستم‌های این جنگنده حذف شد، بنابراین فقط بدنه آن (کمتر از 10 تن) منتقل شد.

هدف اصلی این عملیات ارزیابی محموله و قابلیت های کینگ استالیون بود. این امر با گنجاندن سوخت گیری در هوا به سطح جدیدی منتقل شد و آن را به یک مانور پیچیده و خطرناک تبدیل کرد. هلیکوپترهای King Stallion توسط تفنگداران دریایی برای حمل محموله های سنگین – از جمله تجهیزات آسیب دیده یا غیرقابل استفاده – استفاده می شود.

سنگین ترین هلیکوپتر آمریکا

لاکهید مارتین می گوید هلیکوپتر CH-53K مطابق با “استانداردهای دقیق” تفنگداران دریایی طراحی و ساخته شده است و امکان انتقال نیروها و تجهیزات را از کشتی به ساحل فراهم می کند — تجهیزاتی که ظاهراً شامل جت های جنگنده است. King Stallion تکامل یافته هلیکوپترهای سری CH-53 (در خدمت از سال 1966) است. سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده تنها کاربر کینگ استالیون است – اگرچه اسرائیل نیز به آنها سفارش داده است و انتظار دارد در سال 2026 دریافت آنها را آغاز کند. هلیکوپترهای کینگ استالیون با قیمت حدود 97 میلیون دلار شاید گرانترین هلیکوپترهای جهان باشند.

به گزارش اوراسیا تایمز، اولین شاه نریان در سال 2018 به تفنگداران دریایی تحویل داده شد، اما این برنامه به تعویق افتاده است. اگرچه سپاه تفنگداران دریایی توانایی عملیاتی اولیه این بالگرد را در سال 2022 اعلام کرد، اما در واقع قصد ندارد تا سال 2026 آنها را در کشتی های آبی خاکی مستقر کند. سپاه تفنگداران دریایی قصد دارد در مجموع 200 هلیکوپتر Stallion King بخرد.