هنر مولد یک رشته نوظهور است که با استفاده از الگوریتم ها و سایر تکنیک های محاسباتی هنر ایجاد می کند. این فرم هنری اغلب با ویژگی هایی مانند تصادفی بودن و تکرار و حلقه های بازخورد برای خلق آثار غیرقابل پیش بینی و منحصر به فرد مشخص می شود.

تاریخچه هنر تولیدی به اواسط قرن بیستم باز می گردد. این زمانی است که هنرمندانی مانند جان ویتنی و ورا مولنار از فناوری کامپیوتری برای خلق هنر الگوریتمی استفاده کردند.

امروزه هنر مولد به لطف پیشرفت در ریاضیات، هوش مصنوعی و سایر فناوری‌ها به طور مداوم در حال تکامل است. در این مقاله به طور مختصر به بررسی هنر تولیدی و ابزار و تکنیک های آن می پردازیم و هنرمندان و مجموعه های موفق آن را معرفی می کنیم.

هنر مولد چیست؟

هنر زاینده نوعی هنر است که با استفاده از الگوریتم ها و قوانین و سیستم های کامپیوتری ایجاد می شود. ویژگی های هنر مولد شامل تصادفی و بازگشتی و حلقه های بازخورد برای ایجاد نتایج غیرقابل پیش بینی و منحصر به فرد است.

هنر می تواند در اشکال مختلفی مانند هنرهای تجسمی، موسیقی و حتی هنرهای اجرایی باشد. فرآیند خلق هنر مولد شامل تعریف مجموعه ای از قوانین و دستورالعمل ها برای خلق اثر هنری است.

این قوانین بسته به نتیجه مورد نظر می توانند ساده یا پیچیده باشند. همچنین کار به دست آمده بر اساس پارامترهای تعریف شده می تواند تعاملی و پویا و حتی همیشه در حال تغییر باشد. نکته مهم دیگر این است که هنر خلاق مفاهیم هنر سنتی و خلاقیت را به چالش می کشد.

برخلاف هنرمندان سنتی که ساعت‌ها و روزها یا حتی ماه‌ها را صرف طوفان فکری و خلق اثر می‌کنند، هنرمندان کد مولد می‌توانند از رایانه‌ها برای تولید هزاران ایده در تنها چند میلی‌ثانیه استفاده کنند.