به گزارش بلومبرگ، هواوی با کمک دولت چین در حال توسعه‌ی شبکه‌‌ای قدرتمند برای تولید تراشه است. ظاهراً به منظور تبدیل هواوی به مرکز شبکه‌‌ای بزرگ متشکل از متخصصان اپتیک، توسعه‌دهندگان تجهیزات تراشه و تولیدکنندگان مواد شیمیایی، یک صندوق سرمایه‌گذاری دولتی در شنژن تأسیس شده است.

این تصمیم با دستور مستقیم مقام‌های ارشد دولت گرفته شده است. ایالت شنژن حتی در واکنش به سفر جینا ریماندو، وزیر بازرگانی آمریکا به چین، از هواوی خواست تا گوشی میت ۶۰ را زودتر از زمان تعیین شده عرضه کند.

هواوی میت ۶۰ دارای پردازنده ۷ نانومتری کرین 9000S است. به گفته‌ی افشاگران، این تراشه‌ی ساخته شده توسط SMIC نشان می‌دهد که چین تقریباً پنج سال از پیشرفته‌ترین فناوری‌های فعلی عقب است. هدف کنترل صادرات توسط ایالات متحده این بود که چین را حداقل هشت سال عقب نگه دارد.

دلیل اصلی اینکه هواوی و کل کسب‌وکار تراشه در چین هدف ایالات متحده قرار گرفته، این است که فناوری آمریکایی در دست سازندگان چینی می‌تواند در تراشه‌هایی مانند کرین 9000S، برای قدرت بخشیدن به هواپیماهای بدون سرنشین تحت کنترل هوش مصنوعی، ابرکامپیوترها برای کد شکنی و موارد امنیتی دیگر به‌کار گرفته شود.

گروه سرمایه‌گذاری صنایع بزرگ شنژن چین در سال ۲۰۱۹ با بودجه‌ی دولتی تأسیس شد و دستور داشت تا مستقیماً از هرگونه تلاش این کشور درساخت تراشه حمایت مالی کند. این سازمان تاکنون در ۱۲ شرکت حاضر در زنجیره‌ی تأمین، سرمایه‌گذاری کرده است.

در این گزارش آمده که یکی از شرکت‌های سازنده‌ی تراشه به نام SiCarrier رابطه‌ی نزدیکی با هواوی برقرار کرده است و هر دو طرف به تبادل تجربیات خود پرداختند.

SiCarrier از مهندسان برای کار در پروژه‌های هواوی استفاده می‌کند، در حالی که این تولیدکننده‌ی تراشه ده‌ها پتنت از جمله فناوری‌های مربوط به دستگاه‌های پیشرفته‌ی الکترونیکی و طراحی‌های دیتاسنتر را به ثبت رسانده است.

یکی از تأسیسات SiCarrier قطعاتی را برای تجهیزات تولید نیمه هادی‌ها می‌سازد، از جمله چرخ دنده‌های منبع نور لیزری، شیرهای کنترل فشار و پمپ‌ها. همچنین هواوی به همراه مؤسسه‌ی اپتیک، مکانیک و فیزیک، وابسته به آکادمی علوم چین، سهامدار اصلی شرکت Zetop Technologies هستند (این شرکت ابزارهای اپتیکی می‌سازد و لایه‌‌های ترانزیستورها را روی ویفر سیلیکونی قرار می‌دهد).

هولدینگ ASML، شرکتی هلندی که عملاً انحصار فروش دستگاه‌های لیتوگرافی را در اختیار دارد، محصولات خود را به شرکت‌های چینی نمی‌فروشد. با این حال، هواوی و شرکایش موفق شدند تعدادی از کارمندان سابق ASML را برای کمک به کار روی ماشین‌های تراشه‌سازی استخدام کنند.

تحلیلگران اعلام کردند که چین نه تنها در حال سرمایه‌گذاری ۳۰ میلیارد دلاری در تجهیزات ساخت تراشه است بلکه با معافیت شرکت‌ها از پرداخت مالیات بر درآمد، به آن‌ها کمک می‌کند. هدف چین ایجاد خودکفایی کامل نیست بلکه تنها روی ایجاد فناوری‌های جایگزینی کار می‌کند که آمریکا و متحدانش، این کشور را از دستیابی به آن‌ها منع کرده‌اند.