از Gameface می‌توان برای کنترل کلیک‌کردن روی دکمه‌های چپ یا راست یا اسکرول ماوس و نیز تغییر موقعیت آن روی صفحه و حتی تغییر فوکوس بین مانیتورها استفاده کرد. درضمن، می‌توانید دکمه‌های مختلف کیبورد را با حرکات خاص چهره شخصی‌سازی کنید.

بهبود دسترسی همه‌ی کاربران به بازی‌های ویدئویی، خصوصاً افراد دچار معلولیت جسمی، وظیفه‌ی اصلی Gameface محسوب می‌شود. تاکنون، پروژه‌های مختلفی با این هدف شکل گرفته و در جریان است که درادامه، روی آن‌ها تمرکز می‌کنیم.

دیگر کمک‌های هوش مصنوعی به افراد توان‌یاب

یکی از راه‌های دیگری که هوش مصنوعی دسترسی را بهبود می‌بخشد، فناوری تشخیص صدا است. بازی‌هایی که از‌طریق صدا کنترل می‌شوند، در حال افزایش هستند و این امر برای افراد معلول اتفاق مثبتی است.

در بازی‌هایی که از قابلیت تشخیص صدا پشتیبانی می‌کنند، هوش مصنوعی به‌منظور تفسیر دستورهای گفتاری استفاده می‌شود. بدین‌ترتیب، همه‌ی کاربران می‌توانند صرفاً با صدای خود در منوهای مختلف جابه‌جا شوند و کاراکترهای خود را کنترل کنند.

گفتنی است که فناوری تشخیص صدا فقط به کنترل‌های درون بازی محدود نمی‌شود؛ در‌حال‌حاضر، بسیاری از پلتفرم‌های بازی از رابط‌های صوتی فعال بهره می‌برند که اجرای بازی‌ها یا تغییر تنظیمات را بدون نیاز به پیمایش منوهای پیچیده برای گیمرهای کم‌توان آسان‌تر می‌کند.

دسترسی بصری (visual accessibility) یکی دیگر از موانع موجود است که بر سر راه گیمرهای کم‌بینا قرار می‌گیرد؛ اما هوش مصنوعی می‌تواند با ارائه راه‌های جایگزین برای انتقال اطلاعات، این مشکل را نیز تا حدی از میان ببرد.

به‌عنوان مثال، برخی از بازی‌ها از هوش مصنوعی برای تولید صدای توصیفی استفاده و عملکرد روی صفحه را برای بازیکنانی روایت می‌کنند که نمی‌توانند آن را ببینند. این امر به گیمرهای کم‌بینا اجازه می‌دهد متوجه شوند که در بازی چه اتفاقی می‌افتد؛ حتی اگر نتوانند صفحه‌نمایش را ببینند.

کمک‌های هوش مصنوعی به گیمرهای توان‌یاب به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ زیرا علاوه‌بر قابلیت‌های یادشده، فناوری مذکور حتی می‌تواند به بهبود دسترسی افراد به بازی‌های چندنفره نیز کمک کند. یکی از موانع موجود بر سر راه گیمرهای ناشنوا یا کم‌شنوا، چت درون بازی است. هوش مصنوعی می‌تواند با رونویسی چت صوتی به متن یا ارائه‌ی زیرنویس‌های لحظه‌ای، قدم مثبتی برای حل این مسئله بگذارد.

سایر روش‌های استفاده از هوش مصنوعی در بازی

به غیر بهبود دسترسی گیمرهای توان‌یاب به دنیای بازی‌ها، هوش مصنوعی می‌تواند تأثیر بیشتری روی صنعت بازی بگذارد. هدف نهایی آن نیز ارائه‌ی بهترین تجربه به گیمرها است.

برای مثال، مانند فیلم Free Guy رایان رینولدز، NPCها با هوش مصنوعی تصور کنند انسان‌های واقعی هستند و درون دنیایی عجیب زندگی می‌کنند. درنتیجه، دیگر کاراکترهای تصادفی را در محیط بازی نمی‌بینید که تنها با یک یا دو حالت راه می‌روند و دیالوگ‌های تکراری می‌گویند. آن‌ها خواهند توانست مانند انسان‌های عادی زندگی روزمره‌ی خود را انجام دهند و همین موضوع تجربه‌ی گیمینگ را بسیار بهتر می‌کند.

همچنین، اگر NPCها احساسات واقعی‌تری داشته باشند، به‌طرز هیجان‌انگیزی نحوه‌ی تعامل بازیکنان با آن‌ها تغییر خواهد کرد. شما می‌توانید به‌عنوان قهرمان داستان یاد بگیرید که واقعاً به شهروندان شهری اهمیت دهید که از آن محافظت می‌کنید یا از دشمن شرور متنفر باشید که همیشه یک قدم جلوتر از شما هستند.

درضمن، هوش مصنوعی می‌تواند به ایجاد فضایی مثبت‌تر در جوامع گیمرها کمک کند. این فناوری می‌تواند محتواهای توهین‌آمیز را به‌سرعت شناسایی و حذف کند. این امر به خلق محیطی دلپذیرتر برای همه‌ی گیمرها، ازجمله افراد معلول کمک می‌کند.

هوش مصنوعی روی بخش‌های مختلفی از زندگی بشر امروز تأثیر گذاشته است و دنیای گیمینگ از این ماجرا عقب نخواهد ماند. اگر بتوان از این فناوری برای بهبود شرایط گیمرهای دچار ناتوانی‌های جسمی استفاده کرد، انقلابی در این عرصه رخ خواهد داد.

اینکه بتوان صنعت گیم را به‌سمتی برد که همه‌‌ی افراد بتوانند از بازی‌کردن به یک اندازه لذت ببرند، پیشرفت بزرگی محسوب می‌شود. تصور دنیایی که افراد توان‌یاب نیز بتوانند جدیدترین بازی‌های عرضه شده را تجربه کنند، بسیار زیبا است.

درحال‌حاضر، هوش مصنوعی به‌سرعت در حال به‌روزرسانی است و به‌نظر می‌رسد زمان زیادی تا رسیدن به چنین هدفی باقی نمانده است. امیدواریم در آینده‌ای نه‌چندان دور استفاده‌ی هرچه‌بیشتر این فناوری را در دنیای بازی‌های ویدئویی شاهد باشیم.

دیدگاه شما همراهان زومیت درباره‌ی هوش مصنوعی و تأثیر آن روی بهبود دسترسی افراد، خصوصاً توان‌یابان، به بازی‌های ویدئویی چیست؟