بسیاری از تحلیلگران معتقدند که امسال سال هوش مصنوعی خواهد بود و محصولاتی که در نمایشگاه CES 2024 به نمایش گذاشته شدند این نظریه را تقویت می‌کند. یکی از کاربردهای اساسی هوش مصنوعی در صنعت خودرو نمود پیدا می‌کند.

بسیاری از خودروسازان سنتی درحال ایجاد تغییراتی بنیادین در محصولات خود هستند تا از جدیدترین فناوری حال‌ حاضر عقب نمانند.

بیش از یک دهه‌ی پیش تسلا اولین خودروی تماما الکتریکی خود را با قابلیت به‌روزرسانی نرم‌افزاری (مشابه گوشی هوشمند) معرفی کرد. امروز با گذشت بیش از ده سال هنوز خودروسازان زیادی در زمینه‌ی به‌روزرسانی نرم‌افزاری خودروهای خود با چالش مواجه هستند.

تا چند سال پیش تبلیغات خودروسازان عمدتا روی توان و قدرت خودرو و قابلیت‌های آفرودی در پیکاپ‌ها متمرکز بود، اما امروزه پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سیستم‌های اطلاعات‌سرگرمی پیشرفته است که در ذهن مصرف‌کنندگان می‌ماند.

مرسدس بنز درحال آزمایش پروژه‌ای است که از ChatGPT برای کمک به مکالمه‌ی طبیعی‌تر دستیار مجازیِ این شرکت با رانندگان استفاده می‌کند.

مگنوس استبرگ، رئیس بخش نرم‌افزار مرسدس بنز، در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «در گذشته، مرسدس بنز هیچ‌گاه به فکر اجرای یک پروژه‌ی نرم‌افزاری آزمایشی نبود؛ اما ما باید بفهمیم که مدل زبانی بزرگ واقعا چگونه مفید واقع خواهد شد.»

تلاش‌های خودروسازان معتبر برای استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزاری مدرن میلیاردها دلار هزینه داشته و البته همه‌ی آن‌ها به خوبی پیش نرفته‌اند. جنرال موتورز ماه گذشته پس از شکایت مشتریان از مشکلات نرم‌افزاری، فروش خودروی برقی شورولت بلیزر که به تازگی عرضه شده بود را متوقف کرد.

جنرال موتورز پس از آماده کردن به‌روزرسانی نرم‌افزاری از مالکان درخواست کرد تا خودروهایشان را برای به‌روزرسانی به نمایندگی‌ها ببرند، درحالی که تسلا تمام مشکلات نرم‌افزاری را از طریق انتشار مستقیم به‌روزرسانی روی خودروهایش برطرف می‌کند بدون آن‌که نیاز باشد خودرویی به نمایندگی مراجعه کند.

مارک ویکفیلد، مدیر بخش جهانی خودرو در شرکت مشاوره‌ای AlixPartners، می‌گوید: «توسعه‌ی معماری‌های نرم‌افزاری برای مطابقت با قابلیت‌های تسلا، چالشی بزرگ و دشوار برای خودروسازان سنتی بوده است.»

در CES، فولکس‌واگن اعلام کرد که اواخر سال جاری میلادی، نسخه‌ای از ChatGPT را در خودروهای خود عرضه خواهد کرد که نتیجه‌ی همکاری با شرکت نرم‌افزاری Cerence است. اقبال ارشد، مدیر فناوری Cerence، گفت که شرکتش در حال مذاکره برای همکاری با ۱۰ تا ۱۵ خودروساز بزرگ است اما از ذکر نام آن‌ها خودداری کرد.

به گفته‌ی مدیران و تحلیلگران صنعت خودرو، بازار خودروهای برقی چین که به سرعت در حال رشد است، بزرگ‌ترین میدان نبرد برای فولکس‌واگن، مرسدس بنز و دیگر خودروسازان قدیمی محسوب می‌شود.