فیبی موراستاد مدیریت و آینده کاری در دانشگاه اسکس در انگلستان، به نیویورک تایمز گفت: «برخی افراد جنبه های اجتماعی داشتن یک رئیس انسانی را دوست دارند. اما پس از همه‌گیری، بسیاری از آنها (رئیس انسانی) ندارند، حالشان خوب است.»

از آنجایی که مدیران c-suite انتظار دارند حقوق بالایی دریافت کنند، صرفه جویی در هزینه ها انگیزه قوی برای جایگزینی هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

آنانت آگاروالمدیر سابق آزمایشگاه علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی MIT به نیویورک تایمز گفت: «در ابتدا فکر می‌کردم می‌توان همه را جایگزین کرد به جز مدیران ارشد. اما وقتی عمیق‌تر فکر کردم، متوجه شدم که ۸۰ درصد از کارهایی که یک مدیر انجام می‌دهد را می‌توان با هوش مصنوعی جایگزین کرد.»

بخشی از نقش مدیران عامل «رهبری» است. ربات ها برای استخدام و استخدام نامناسب در نظر گرفته می شوند. اما آنها اکنون تصمیم می گیرند و این روزها اغلب تصمیمات بر اساس داده ها انجام می شود.

یک ماشین تفکر بی طرفانه می تواند داده های بیشتری را پردازش کند و منطقی ترین تصمیم را بدون سلیقه شخصی و نفس تحمل ناپذیر و شاید بازداری های اخلاقی بگیرد. در نتیجه، هیچ پشیمانی از اخراج هزاران کارمند وجود ندارد.

تاک منون Korn Free Consultants (یک شرکت خدمات حرفه ای آمریکایی) به نیویورک تایمز گفت: «ما همیشه سعی می کنیم برون سپاری کنیم. اگرچه ممکن است به این تعداد رهبر نیاز نداشته باشید، اما همچنان به یکی نیاز خواهید داشت.

در یک نظرسنجی از رهبران کسب و کار توسط شرکت مشاوره IT AND Digital، 43 درصد از شرکت کنندگان معتقدند که هوش مصنوعی می تواند مشاغل آنها را تصاحب کند. 45٪ دیگر اعتراف می کنند که تصمیمات تجاری اصلی را از طریق ChatGPT می گیرند.

برخی از شرکت ها، مانند تولید کننده نوشیدنی لهستانی دیکتادور، قبلاً مدیران عامل خود را تغییر داده اند. این شرکت ربات انسان نما به نام میکا به عنوان مدیر اجرایی آزمایشی آن منصوب شده است.

از این گذشته، درست مانند انسان هایی که هوش مصنوعی را ایجاد کردند، آنها به طرز باورنکردنی خطاپذیر هستند و فقط می توانند داده هایی را که به آنها آموزش داده شده است پردازش کنند.

همه گیری مردم را برای جایگزینی آماده کرد. در سال 2020، بسیاری از کارمندان از راه دور کار می کردند و برخی از آنها هنوز چندین روز در هفته از راه دور کار می کنند. کارمندان از طریق ماشین ها با مدیران ارتباط برقرار می کنند و ارتباط با ماشینی که فاقد احساسات انسانی است قدم کوچکی است.